Avatar billede Zilina Nybegynder
24. august 2009 - 20:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Downgrade - ATI Radeon - grafikkort driver problem

Kære Eksperter

Jeg har købt en Fujitsu Siemens Amilo PA3553 (http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=2807847).

Jeg har downgradet den til XP.

Mit problem er grafikkort driveren. Når jeg installere ATI's driver til til grafikkortet, "ATI Catalyst™ 9.8 Display Driver for Windows XP Professional/Home Edition - Motherboard/IGP Drivers" (http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=xp/integrated-xp) og derefter genstarter kommer XP op med sin blå stribe men derefter er skærmen sort. Men skærmen er ikke sort som når den er slukket, derimod sort som når man i en film ser en helt sort overflade. Så computeren er tændt.

Når jeg starter computeren i fejlsikker tilstand og deaktivere driveren, eller afinstallere driveren (har prøvet begge dele) kan computeren starte op normalt. Men skærmopløsningen er ikke god, der er jo ikke installeret nogen driver til skærmkortet. Jeg kan kun vælge 2 skærmstørrelser og tekst er uklar.

Jeg har prøvet at bruge Mobility Modder (http://www.driverheaven.net/modtool.php) og lagt driverens hardware-id ind i den rigtige fil og kørt "modderen".

Det resulrerede i at nu er begge grafikkortene identificeret som hhv. ATI MOBILITY RADEON HD 3450 og ATI RADEON HD 3200 graphics. Der er 2 pga. at der både er et vga og hdmi stik.

ATI MOBILITY RADEON HD 3450 har følgende hardware-id i enhedshåndtering PCI\VEN_1002&DEV_95C4&SUBSYS_113B1734&REV_00.

ATI RADEON HD 3200 graphics har følgende hardware-id i enhedshåndtering PCI\VEN_1002&DEV_9612&SUBSYS_113B1734&REV_00.

XP's online søgning for drivere finder ingen driver. Jeg har også prøvet at downloade grafikkortdriveren igennem et program der hedder DriverMax, hvor samme problem med sort skærm efter genstart og XP's stribe har kørt.

Fujitsu Siemens hjemmeside er heller ikke til meget hjælp.

Jeg håber der er vil hjælpe mig. Jeg er pt. selv løbet tør for gode ideer.

Venlig hilsen
Zilina
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. august 2009 - 20:53 #1
Hvorfor downgrade til et forældet styresystem, når du kan opgradere til Windows 7 for et symbolsk beløb (fragt) når det udkommer?

XP er ikke understøttet på den model.

http://dk.ts.fujitsu.com/campaigns/win7/index.html
Avatar billede Zilina Nybegynder
24. august 2009 - 21:04 #2
Hej

Ja jeg ved godt XP er forældet ;-)

Der fulgte også Windows 7 opgraderings kupon med computeren.

Jeg ville downgrade fordi den skal bruges af en pensionist. Jeg syntes det var synd at hun skulle igennem vista bare for de måneder der går til Win 7 udkommer.

Jeg havde godt set at den ikke var supporteret af Fujitsu Simens da jeg købte den, men troede at jeg kunne finde drivere der vikke (håbede der havde fulgt noget brugbart med XP). Jeg havde ikke drømt om at et grafikkort ikke ville være supporteret af XP. Det var måske naivt at tro. :-), når det nu er forældet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
24. august 2009 - 21:30 #3
Device ID: 1002
Vendor ID:95c4

Brug disse til at finde drivere du kan bruge.
Avatar billede Zilina Nybegynder
24. august 2009 - 21:44 #4
Hej

Ja det er også den fremgangs måde jeg har brugt i mine forsøg på at finde alternative drivere. Men alle de drivere jeg har prøvet har haft samme "mærklige" sorte skærm problem ellers (hvis jeg har været for ivrig i mine forsøg på at finde eksotiske drivere) har jeg fået beskeder som at den driver jeg prøver at installere ikke matcher med min hardware. :-)

Tak for den tid du har taget dig for at se på mit problem.

Tusind tak.

Jeg lader lige sprøgsmålet stå åbent lidt endnu. Hvis der så ikke kommer nogen med nogle super guldkorn kan vi jo dele pointene.

Er det ok for dig?

Venlig hilsen
Zilina
Avatar billede Zilina Nybegynder
31. maj 2010 - 18:28 #5
Hej john_stigers

Hvis du sender en svar besked kan du få pointene som en forsinket tak for at du tog dig tid til at se på mit problem.

Venlig hilsen
Zilina
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. maj 2010 - 21:36 #6
:)