Avatar billede loproc Praktikant
27. august 2009 - 14:28 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Valg af regnskabsprogram

Hejsa

Jeg har en lillebitte virksomhed hvor jeg har brug for et regnskabsprogram. Jeg har ikke et klap forstand på økonomi, så det skal være meget meget nemt at bruge.

Jeg forestiller mig grundliggende noget "eventbaseret" - altså nogle knapper:

- Jeg har modtaget en regning
- Jeg har sendt en regning
- Jeg skal angive moms
- Jeg skal udfylde udvidet selvangivelse
- etc...

Håber der er nogle der har nogle forslag...
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2009 - 14:30 #1
Her er et godt sted at starte som ny virksomhed:

http://www.100svar.dk/

De giver også nogle bud på regnskabsprogrammer alt efter dine kriterier:

http://www.100svar.dk/regnskabsprogram/
Avatar billede amtoft Novice
27. august 2009 - 15:20 #2
Når du siger "lillebitte virksomhed" :-) kan du starte med mindste version af SummaSummarum.

http://www.summarum.dk/

mvh Brian
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2009 - 15:30 #3
Det første på listen ;-)

http://www.100svar.dk/regnskabsprogram/
Avatar billede mariaf Juniormester
27. august 2009 - 21:29 #4
Der er kun en ting i en virksomhed, der er rigtig vigtig, og det er regnskabet.
Har man ikke prøvet det før, så find en samarbejdspartner, der har. Køb det ude i byen eller få revisor til det. Glem alt om at du "kun" skal lave fakturering og momsafregning - et regnskab er meget mere end det.
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2009 - 09:31 #5
@mariaf

Hvor har du ret.
Det er papirarbejdet de fleste knækker halsen på.
Avatar billede steenolsen1 Nybegynder
14. september 2009 - 08:57 #6
Jeg kastede mig over SummaSummarum, da jeg startede min virksomhed for små syv år siden og vil ikke anbefale det.

Det kan i og for sig alle de ting du efterspørger, og det har fungeret for os i de år vi har haft det, men hvis din virksomhed vokser sådan som vores er vokset, så kommer det til kort og så står du med samme udfordring som os: hvis vi skifter til et andet regnskabsprogram, så mister vi historikken eller skal alternativt have to programmer installeret...

I øvrigt fungerer det ikke optimalt med at gå fra regnskabsår x til regnskabsår y i programmet. Hvor godt dette fungerer i andre programmer ved jeg ikke, men det må findes bedre :-)

Hvis du VED at du driver hobbyvirksomhed er det cool, hvis du vil mere end det, så find et "prof" program - det ville jeg have gjort idag.
Avatar billede loproc Praktikant
14. september 2009 - 09:34 #7
Jeg har løst porblemet, og gik faktisk i en helt anden retning. Jeg satte mig ned med en revisor og fik instruktioner og gik derefter hjem og lavede et Excel ark.

Det er ret nemt at arbejde med - hvert år laver man en kopi af det tomme ark og begynder så at fylde ind. Start med at udfylde øverste felt i bank-kolonnen med det der står i banken ved årets start.

Dernæst fylder man bare ud derned af - og ved poster der er momsfrie sætter man bare et "x" i kolonnen "Momsfri?"

Der er et ark til hvert halvår (eftersom jeg er på halvårs-moms) og i toppen af arkene regnes moms-tallene ud.

Bank-saldoen overføres automatisk til 2. halvår, og på det sidste ark kan man få hjælp til selvangivelsen, ved at indtaste renteindtægter og renteudgifter. Så beregnes felterne på selvangivelsens rubrik 111, 114 og 117

I er alle velkomne til at bruge denne - jeg har lagt den på http://www.gratisupload.dk/download/33586/

Skriv gerne hvis nogen laver forbedringer på den :o)

Med venlig hilsen
Martin Kruse Jensen
Avatar billede mariaf Juniormester
15. september 2009 - 08:02 #8
Hvis det er sandt, så burde du skifte revisor, for han er da ikke sit ansvar voksen.
Hvordan sikrer du entydig nummerserie på dine bilag?
Hvordan sikrer du en ubrudt nummerserie på dine faktura?
Hvordan stemmer du af - moms, bank?
Avatar billede loproc Praktikant
16. september 2009 - 14:49 #9
De ting er jo så voldsomt nemme at håndtere manuelt når det som hos mig er en enmandsvirksomhed på hobbyplan... Moms udregnes i toppen, og bankkolonnen opdateres løbende så man kan sammenligne den aktuelle saldo i banken, kontra hvad der står i regnearket...
Avatar billede mariaf Juniormester
16. september 2009 - 23:12 #10
Jeg forsøger bare at fortælle dig at hverken din revisor eller SKAT vil acceptere det. Resten er op til dig.
Avatar billede kirstenwendell Nybegynder
07. februar 2015 - 17:43 #11
Jeg har 37 års erfaring. Jeg har bogført i alle de dyre programmer, men det der passer mig bedst er SummaSummarum. Helt utroligt billig og meget let at have med at gøre.
Så gå du ind på hjemmesiden og læs om SummaSummarum