Avatar billede Peter-m Nybegynder
02. september 2009 - 08:32 Der er 4 kommentarer

Stregformler i kemi

Er der nogen der kan henvise til en pakke hvormed jeg kan lave streg- og elektronprikformler (m.m.) i beskrivelse/illustration af kemiske udtryk?
mvh Peter Mølgaard
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2009 - 10:07 #1
Ved ikke om det er noget i stil med det her du efterlyser, men det er et godt PC program (freeware):

http://www.acdlabs.com/download/chemsketch/
Avatar billede Slettet bruger
02. september 2009 - 10:13 #2
det vil du sikkert kunne lave med tikz, tjek tikz example i google.

Der findes også en pakke til LaTeX, men forfatteren bag har ikke lyst til at lægge den på CTAN før den er perfekt, så den er ikke nem at komme til.
Avatar billede Peter-m Nybegynder
02. september 2009 - 22:06 #3
Jeg har nu set på tikz. Rigtig spændende! - og udfordrende, men jeg tror der bliver for kompliceret - eller ulogisk - til mine elever. Jeg søger noget der anvender cirka de samme ord som man kan forklarer en kemisk formel med. Lidt ligesom matematik i LaTeX, hvor man jo næsten skriver det man siger.
Peter
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2009 - 10:36 #4
Er der ikke allerede et kit til det i tikz? Det er sikkert for bøvlet at lave det i hånden hver gang.

Ellers tag et kig på TeX catalogue, se ctan.org