Avatar billede southfarm Praktikant
02. september 2009 - 16:17 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Variabel reference i en OFFSET funktion?

Hej,

Jeg har et regneark hvor jeg bruger OFFSET funktionen til at finde verdier alt efter hvad der der vælges i nogle dropdown lister.

Nu er det sådan at den data jeg har som baggrund endre sig for hver opdatering og derfor vil jeg gerne at referencecellen for OFFSET funktionen skal kunne endre sig.

Jeg kan finde start række ved hjælp af en MATCH funktion og f.eks. komme frem til at det skal være i række 12 og kollonne 2 (Kollonne er i øvrigt altid den samme), men hvordan får jeg det lavt om til noget som kan bruges som reference? Er der en funktion der med input på kollone og række kan retunere en adresse på en celle som kan bruges i offset?

Eller er der en anden måde at gøre det på?
Avatar billede southfarm Praktikant
02. september 2009 - 16:34 #1
Fandt den fantastiske funktion ADDRESS - Det er jo den jeg leder efter... Hvor svært kan det være - den står jo øverst på listen!

Nå men jeg får den ikke helt til at virke. Den sidste parameter i funktionen er SHEET_TEXT. Når jeg skriver navnet på siden, sætter Excel anførselstegn på da det jo er tekst (f.eks. "sidenavn!")- Men det kan OFFSET funktionen ikke læse - jeg har ihvertfald en fejl...
Avatar billede southfarm Praktikant
02. september 2009 - 16:45 #2
Det er dette som er problemet:

Denne refferere den rigtige adresse:

=ADDRESS(MATCH(C2;database!B:B;0);3;1;1;"database")
Resultatet bliver: database!$C$89 Den er OK, men når jeg sætter funktionen ind i OFFSET får jeg en generel fejl....

=OFFSET(ADDRESS(MATCH(C2;database!B:B;0);3;1;1;"database");(database!$T$9+1)*(database!$R$4-1);)
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
02. september 2009 - 20:22 #3
Du mangler Indirect:
=OFFSET(Indirect(ADDRESS(MATCH(C2;database!B:B;0);3;1;1;"database"));(database!$T$9+1)*(database!$R$4-1);)
Avatar billede southfarm Praktikant
02. september 2009 - 21:44 #4
...Så enkelt var det - 1000 tak! Send et svar så sender jeg point...
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
03. september 2009 - 19:21 #5
Svar!