Avatar billede dooleys Nybegynder
02. september 2009 - 19:49 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Harddisk størrelse og Solid state diske

Hejsa

Jeg står i den situation at jeg skal have ny harddisk til min 2 år gamle bærbar. den gamle er den her:

http://shopper.cnet.com/internal-hard-drives/seagate-momentus-7200-2/4014-9998_9-32401257.html#info-5

Jeg er nået frem til at jeg skal finde størrelsen 2.5" x 1/8H

Er der en der kan forklare mig forskellen på en "alm" 2.5" samt slimline? har forsøgt at google det uden held.

Når jeg nu skal have ny tænkte jeg lidt på at købe en solid state disk. Er der nogen der har nogle erfaringer de kan dele ud af?

Jeg vil sagten kunne nøjes med 60 gb plads på bærbaren så de ca 1500 kr for en disk vil være okay.

Har kigget på et par forskellige:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=490800
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=487508
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=639467
Avatar billede dooleys Nybegynder
02. september 2009 - 19:58 #1
Fandt lige lidt om det med størrelser, har dog stadigvæk ikke helt fanget det :/

http://www.wirelessforums.org/alt-comp-hardware/2-5-disk-what-do-1-4h-1-6h-1-8h-mean-14534.html
Avatar billede Mivia Nybegynder
02. september 2009 - 20:45 #2
Uden at have læst det direkte nogen steder, vil jeg skyde på at de ekstra-små udgaver er til de nyere ultra-tynde computere.

Dermed sagt at jeg ikke tror du vil få megen glæde af at købe sådan en. Måske et par gram i vægtforskel.

Under alle omstændigheder må en 2.5" x 1/8H passe, hvis den forrige var af denne størrelse. Så hellere spare nogle hundrede kroner.
Avatar billede dooleys Nybegynder
02. september 2009 - 21:05 #3
Okay, jeg gik heller ikke ud fra at det skulle være nødvendigt med en mindre udgave af en 2.5" disk i en 15.6" bærbar.

Umiddelbart er mit valg faldet på:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=490800
eller
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=ssd&sp=all&pid=636140

så vidt jeg kan læse er det et og det samme, så er det bare hvilken der er billigst på dagen.
Avatar billede Mivia Nybegynder
02. september 2009 - 21:11 #4
Men hvis din bærbare er 2 år gammel, er det nok ikke den store forskel du vil kunne mærke ved at skifte til SSD...
Avatar billede dooleys Nybegynder
02. september 2009 - 21:22 #5
Okay, hvad vurdere du det ud fra?
Når jeg ser diverse videoer på youtube ser jeg markant bedre load tider på mange programmer. samt bootup tider. Godt nok en min computer 2 år gammel men den er stadig hurtigere end flere af de nye der blir solgt idag.

specs: T7200 2.0 ghz - 4 gb ram - gforce 8600 gt.
Avatar billede dooleys Nybegynder
02. september 2009 - 21:26 #6
Burde måske nævne hvad jeg bruger den til, så i kan vurdere det i forhold til det. Jeg tegner i både autocad adt og revit dvs. det er forholdsvis tunge 3d programmer.
Avatar billede Mivia Nybegynder
02. september 2009 - 21:28 #7
Okay, med dine specs. og behov kan jeg godt se at det vil kunne gøre en forskel.

Det er bare ikke til at vide før man har set specs. og hørt om behov. En gennemsnits-bærbar-ejer ville lægge meget lavere ;)
Avatar billede dooleys Nybegynder
02. september 2009 - 21:33 #8
Det burde jeg selvfølgelig ha skrevet allerede i det første indlæg :) ville godt ha en ny, men en Lenovo w500 er lidt dyr :/
Avatar billede dooleys Nybegynder
19. november 2009 - 22:37 #9
Lukket.. endnu ikke købt en disk..
Avatar billede genvej Nybegynder
10. december 2012 - 10:24 #10
At du ikke ville kunne mærke forskel med en SSD disk er det rene vrøvl, selv på en gammel tudse af en bærbar.