Avatar billede kkjeldsen Nybegynder
08. september 2009 - 22:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan bruger man en dias skanner ?

Jeg har i fødselsdagsgave fået en dias skanner.  Nu har jeg indlæst div. intall programmer og læst brugervejledningen.
Så putter jeg en strimmel negativer ind... og her kan det så godt være at jeg er total blank og snot dum.... Men jeg troede faktisk at jeg så kunne se negativerne som billeder på min pc... og jeg kan kun se en forstørret udgave af negativet... hvad gør man for at få det ændret til et alm billedet ???
Avatar billede coderdk Praktikant
08. september 2009 - 23:00 #1
Det ville hjælpe at vide hvad du har fået, hvilken software du installerer og hvordan du bruger denne.
Normalt vælger du bare dias-/negativscanning og så virker det ;P
Alternativt kan du jo i dit billedbehandlingsprogram gøre negativet negativt ;)
Avatar billede thov Forsker
09. september 2009 - 02:25 #2
Du åbner et billedbehandlingsprogram, og leder efter 'Import'.
Er skannerens software installeret, finder du sikkert noget med 'TWAIN', og derunder din skanner.

TWAIN = Technology Without A Interresting Name, så ved du det... LOL
Avatar billede kraka Nybegynder
09. september 2009 - 08:11 #3
Et dias er i de rigtige farver. Det du prøver at gøre er at skanne et negativ. Hvis du vælger det i foto / skanningsprogrammet bliver farverne ændret til de rigtige (dias positiv)
Avatar billede kkjeldsen Nybegynder
09. september 2009 - 11:49 #4
det er en ovt skanner x86 og det program jeg skulle installere hedder arcsoft photoimpression 6.
jeg kan ikke finde ud af hvordan man får ændret farverne så negativet bliver til et rigtig billede... hvis i forstår hvad jeg mener :-)
Avatar billede thov Forsker
09. september 2009 - 14:22 #5
Der må være et punkt i Photoimpression som hedder noget med 'Negativ' - det vender filmnegativer til positiver (og omvendt).