Avatar billede jarland Nybegynder
10. september 2009 - 10:03 Der er 18 kommentarer

Ny computer. skærmkort defekt?

Hejsa guys.
Har lige købt denne computer til min far:

Bundkort: Asus P5QL/PRO

CPU: Intel Core 2 Quad Q9550

Grafikkort: XTX Geforce GTX260 Black

PSU: DeZen DZ-P400LN PSU 400Watt

RAM: HyperX - 2x2048 MB DDR2

Kabinet: Thermaltake M9D Black, Midi Tower

Anyways.
Efter at have samlet den hele, er jeg kommet til opstartsfasen.

Alt ser ud til at fungere når jeg trykker på start, alle lamper lyser, alle blæsere kører. inklusiv grafikkortet.

Men, der er ikke noget signal til skærmen, når jeg sætter skærmen til onboard grafikkortet starter den fint op.

Jeg har en ide om, at det enten er strømforsyningen der desværre er for lille, eller kortet der er defekt..

Hvad siger i?
Avatar billede Locodk Nybegynder
10. september 2009 - 10:51 #1
Hvis køleren på graffikkortet kører er det formentlig strøm forsyningen der er for lille.

Du skal os sikre dig at graffikkortet har fået alle strøm kabler til sig, de nye skal typisk have et eller 2 stik udover den socket du stikker kortet i.
Avatar billede djeclemen Nybegynder
10. september 2009 - 11:01 #2
Har du sikret dig at det i biosen er angivet at det ikke er onboard grafikkortet der skal benyttes?
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. september 2009 - 11:07 #3
Du har ret i at strømforsyningen er for lille. Du kan se her hvad der anbefales som minimum for dit setup: http://support.asus.com/PowerSupplyCalculator/PSCalculator.aspx?SLanguage=en-us

On-Board grafik ? så vidt jeg husker, så har P5QL/PRO ikke On-Board grafik, så jeg forstår ikke du kan koble skærmen til dette ? ? ?

På bundkort med On-Board grafik, skal man ind i BIOS og deaktivere dette, når man sætter et PCI-E grafikkort i maskinen.

Det ligger som regel under On-Board devices under advanced menuen. Der kan man sætte PCI-E som bootdevice, alternativt kan ON-Board grafik deaktiveres.
Avatar billede jarland Nybegynder
10. september 2009 - 11:39 #4
Først prøvede jeg at skifte grafikkortet ud med et 8600gt. det virkede.

så prøvede jeg at skifte strømforsyningen ud med en på 620W.
Men det virkede altså ikke.
Jeg har nu lagt mærke til at der går 6 sekunder fra jeg trykker tænd, til at blæseren begynder at dreje rundt på grafikkortet.

Jeg har prøvet at bruge onboard grafikkortet, til at gå ind og ændre bios til at starte op primært fra PCI.
Det virkede heller ikke.

Jeg er dog ikke sikker på jeg har valgt den rigtige funktion her.
Så det kommer jeg lige med et skærmbillede af senere.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. september 2009 - 11:50 #5
Jeg gentager. Jeg mener ikke at P5QL/PRO har On-Board grafik.
Avatar billede jarland Nybegynder
10. september 2009 - 11:55 #6
Det har både VGA, DVI og HDMI porte..

det hedder forresten. P5ql-EM
Lidt sært eftersom jeg åbenbart har bestilt et PRO :S
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. september 2009 - 11:59 #7
I P5QL serien er det kun P5QL-VM der har On-Board grafik
Avatar billede jarland Nybegynder
10. september 2009 - 12:01 #8
Aha.
Der står P5QL-EM på æsken. og den har som sagt både VGA, DVI og HDMI.

Men det er vel ikke så vigtigt, for når jeg stopper mit vga kabel i onboard stikket, så får jeg billede på skærmen.
men ikke når jeg stopper det i grafikkortet..
Avatar billede jarland Nybegynder
10. september 2009 - 12:10 #9
Avatar billede Locodk Nybegynder
10. september 2009 - 12:17 #10
Jarland.

Hvis du har skiftet med et andet eksternt grafikkort og det virker
(som du har, hvis jeg ikke misforstår dig?)

så er det ikke din bios opsætning der er forkert.

Så er det enten strøm mangel til grafikkortet (check igen om alle stik kortet har, er fyldt ud.) ellers må det være et defekt kort.

Var 8800gt kortet i samme port som dit GTX260 ?
Avatar billede jarland Nybegynder
10. september 2009 - 12:20 #11
Du havde forstået mig helt ret.

Jeg har jo lige sat en helt ny 650w strømforsyning i, og jeg er temmelig sikker på at alle stik er sat i.
Er der mere jeg kan gøre?
Ud over at oprette en RMA sag hos SHG?
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. september 2009 - 12:21 #12
Og EM :-)

Jo det er vigtig hvis du vil have hjælp.
På den BIOS skal du ind under advances > ChipSet > North Bridge

Initiate Graphic Adapter skal være PCI/PEG. Husk at gemme. Så kører den med indstikskortet.
Som default er den PEG/PCI og kører med On-Board grafik.

Hvis du har monteret strømstikke på grafikkortet og sat PCI/PEG i BIOS, så kan du koble skærmen til GTX260.

Som sagt mener jeg din strømforsyning er for lille, og på XFX hjemmeside skriver se om netop dit kort, at du skal bruge minimum 630W, og at den har 2 x 6 pin power connectors. Begge disse 6 pins strømkabler skal i grafikkortet.

Har du det ?
Avatar billede jarland Nybegynder
10. september 2009 - 12:28 #13
Yes :)
Jeg har sat bios instillingen på PCI-PEG
Grafikkortet er monteret korrekt.
Der er 2stk 6 pin connectors i grafikkortet
Og det virker stadig ikke :S
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. september 2009 - 12:36 #14
Du skulle vel ikke have en af disse multifunktions monitore, hvor du kan koble antenne, HDMI og PC grafik til, for så skal du vælge DVI indgang i monitoren.

Ellers er der vel kun, som du selv nævner, RMA til shg.dk
Avatar billede jarland Nybegynder
10. september 2009 - 12:39 #15
Niks der er kun VGA i min fars skærm, og jeg har sat en VGA -> DVI adapter i (som fulgte med grafikkortet)
Avatar billede Locodk Nybegynder
10. september 2009 - 12:40 #16
Simpel logik siger i hvert fald mig at den må være defekt.
Det virker med et andet grafik kort = porten på bundkort er ok + bios er ok.

Hvis kortet er tilsluttet korrekt så er der ikke så meget andet der kan være i vejen. Kig dog lige i grafikkorts manualen, der er nogle gange noget hjælp til troubleshooting når der ikke kommer noget frem på skærmen - som er specifikt for dit kort.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. september 2009 - 12:41 #17
Jeg mindes en enkelt gang, hvor jeg måtte anvende On-Board grafik indtil jeg havde installeret OS og bundkortsdrivere, uden at ændre opløsningen fra standart VGA. Først derefter satte jeg BIOS op til PCI-e kort, monterede kortet, startede maskinen.

Den er måske lidt langt ude, med nuværende bundkort :-)
Avatar billede jarland Nybegynder
10. september 2009 - 12:42 #18
Det vil jeg så gøre..
Der er vidst ikke andet at gøre.

Men tusind tak for hjælpen :)