Avatar billede mickelp Nybegynder
11. september 2009 - 16:32 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Computer starter ikke op.

Hejsa. Vil lige have bekræftet eller afkræftet om det kan være min harddisk den er galt med - Min 1 år gamle laptop vil nu ikke starte mere, ikke noget med at den starter op og ikke gider gå videre fra startbilledet eller lign. Den reagere når man trykker på tænd knappen og det er som om den prøver at starte harddisken, der kommer nogle gange et lille "klik" men ellers tænker den ikke, men slukker efter 30 sekunder. Har prøvet at skifte ram
Avatar billede haverslev Novice
11. september 2009 - 18:55 #1
"klik" fra en harddisk er som regel ikke et godt tegn.

Men prøv at resette bios til default settings og se om den kommer videre.

Som regel er det, enten "Delete" / "F1" / "F2" knappen du skal trykke på i opstarten for at komme i bios menu
Når du er kommet der ind, så tryk på F9 (load default settings)og derefter trykker du på F10 og siger/trykker på "y" for at gemme og den starter selv op igen lige efter at du har trykket på Y.

Det kan evt. også være en mistet SATA driver der kan være årsagen, men de fleste nye pc`ere behøver ikke denne driver.
Men det ved du sikkert selv udfra modellen osv.
Avatar billede mickelp Nybegynder
11. september 2009 - 19:14 #2
Problemet er bare den slet ikke starter, viser intet billede eller lign. Kun lige lys i tænd knappen og så kort tænkning. Så slukker den det hele igen
Avatar billede mickelp Nybegynder
11. september 2009 - 19:24 #3
Nej det var sgu cd-rom drevet der lige sagde en lyd.
Avatar billede haverslev Novice
11. september 2009 - 19:30 #4
Selvom harddisken evt. skulle være røget, så skal den kunne startes op i bios menu - altså vise den sorte/blå bios skærm i opstarten. Prøv at fjerne 220 Volt og derefter batteriet på den.
Når batteriet er fjernet, så prøv at sætte 220V til og tryk på start. Hvis ikke den starter ved det, så fjern 220V igen og sæt battereiet i og start op.
Avatar billede mickelp Nybegynder
11. september 2009 - 20:19 #5
Det trick fandt jeg lige på egen hånd, der er intet der virker. Den lyser enten i de to "hængelåse" eller gør som førnævnt :/ Er lidt i vildrede for har jo selvfølgelig ikke taget backup, så frygter for min søns fødselsbilleder og det første år er pist væk ..
Avatar billede jonner40 Nybegynder
11. september 2009 - 22:29 #6
Lav evt en bartPe startcd så kan du i første omgang få dine billeder ud
hvis ikke harddisken er stået helt af
http://www.nu2.nu/pebuilder/

der findes også et rigtigt godt program som hedder
HDD Regenerator 1.71
som kan reparere defekte harddiske
findes her http://www.dposoft.net/

har du renset luftindtaget for kunne også godt lyde som om den bliver for varm (kører køleren ? )
Avatar billede mickelp Nybegynder
11. september 2009 - 22:44 #7
Tror ikke det er overophedning, for den når kun lige at starte. Men tak for link, ser lige om den vil starte på en eller anden måde
Avatar billede jonner40 Nybegynder
11. september 2009 - 23:06 #8
Avatar billede mickelp Nybegynder
11. september 2009 - 23:11 #9
Præcis den artikel jeg læste :)
Avatar billede haverslev Novice
12. september 2009 - 08:30 #10
Hvis den kun lige sætter power på et par lamper og ellers ikke mere, samt at batteri/220V tricket ikke hjælper og du ikke kan komme til bios, så er jeg bange for at det er et problem med bundkortet.

Køb sådan en her og tag harddisken ud af maskinen og hent/overfør alle de data fra den du ønsker at beholde :)
(kan muligvis findes billigere)
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp?gclid=CN3W1di465wCFQII3god32E_jw
Avatar billede mickelp Nybegynder
12. september 2009 - 09:05 #11
Ja det vil jeg så ønske det er egentlig. For harddisken er meget vigtigere for mig. Passer det kabel også til bærbare?
Tak for svarene*
12. september 2009 - 09:20 #12
Ref #9: Jeps !

Enhver computerbix har / bør have den dims...
Avatar billede jonner40 Nybegynder
12. september 2009 - 09:37 #13
uundværligt værktøj :o)
Avatar billede haverslev Novice
28. september 2009 - 22:01 #14