Avatar billede ladekarls Juniormester
14. september 2009 - 21:10 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at kontakte min Synology server

Hej Eksperter.

Jeg har en Synology 207+ og vil gerne kunne kontakte den uden for mit interne netværk.

Min op sætning er følgende:

Modem fra Cybercity giver internet til Linsys wireless router (WRT54GP2). Linksys router og Synology server er forbundet via kabel.

Min ip adresse er vist dynamisk 99,5% sikker!

Jeg har læst noget om, at jeg skal indstille et eller andet i routeren eller er det i modemmet? Kan I være behjælpelige med at fortælle hvad jeg skal gøre samt hvordan?
Tusinde tak
Avatar billede bdf Mester
14. september 2009 - 21:35 #1
Halløj :)
Hvis du har Cybercity har du højst sandsynlig fast IP :)

Er det dit ZyXEL router eller din Linksys router som deler ip adresser ud?

Hvilke funktioner vil du i kontakt med på din Synology?
Hvis du vil administrere din Synology udefra skal du have åbnet for port 5000
Hvis du vil køre ftp skal du have åbnet for port 21
Hvis du vil køre hjemmeside skal du have åbnet for port 80

M.v.h.
Avatar billede ladekarls Juniormester
14. september 2009 - 21:40 #2
Nå for den - godt jeg skrev 99,5% sikker!

Jamen jeg vil bruge webinterfacet.... så det er vel port 5000?
Avatar billede ladekarls Juniormester
14. september 2009 - 21:50 #3
ok så skulle port 5000 være åbnet, men det er vel ikke nok? Jeg mener, det duer jo ikke at skrive 192.168.15.100:5000 for det alle mennesker vel? -Næste alle i hvert fald ;-)
Avatar billede bdf Mester
14. september 2009 - 22:07 #4
Vil du oplyse din ip så jeg kan tjekke om der er forbindelse? eller kan du få en anden til at tjekke? :)

Altså internt på dit netværk skal du bare taste din Synologys IP og så kommer administrations delen frem :) og udefra skal du så have :5000 efter din WAN ip
Avatar billede ladekarls Juniormester
14. september 2009 - 22:08 #5
Mht. om det er Zyxel eller linksys der deler ip adresser er jeg svar skyldig! Hvordan finder jeg ud af det?
Avatar billede bdf Mester
14. september 2009 - 22:09 #6
Hvis du sidder på dit arbejde og gerne vil i kontakt med din Synology men ikek kan huske din IP så har CYbercity "Telenor" noget som hedder domæne alias http://www.telenor.dk/privat/kundeservice/kundeservice_bredbaand/teknisk_hjaelp/bredbaand/domaenealias/index.aspx hvor du får mulighed for at få et domæne som stiller dig hjemtil f.eks DITVALG.adsl.dk
Avatar billede bdf Mester
14. september 2009 - 22:09 #7
Hvilken ip har din ZyXEL & Linksys router?
Avatar billede ladekarls Juniormester
14. september 2009 - 22:12 #8
hmm der sker ikke rigtig noget... når jeg tester wan med min mobil.

Jeg har ingen problem med det interne netværk!
Avatar billede bdf Mester
14. september 2009 - 22:14 #9
Hvilken ip har din ZyXEL & Linksys router?
Avatar billede ladekarls Juniormester
14. september 2009 - 22:15 #10
linksys er 192.168.15.1
Zyxel 10.0.0.1:2033
Avatar billede bdf Mester
14. september 2009 - 22:17 #11
Tror det er din Linksys som styrer uddelingen af IP adresser men for at være sikker hvilken ip har din pc så? :)

ZyXELen skal jo åbne alle porte til Linksys som så skal administrere dem :)
Avatar billede ladekarls Juniormester
14. september 2009 - 22:25 #12
Har sendt dig en intern besked
Avatar billede bdf Mester
14. september 2009 - 22:29 #13
Svar har du fået
Avatar billede bdf Mester
14. september 2009 - 23:40 #14
Håber I var glad for hjælpen :)
Husk at give point så dette spørgsmål fremstår som lukket :)

M.v.h.
Avatar billede ladekarls Juniormester
14. september 2009 - 23:40 #15
Jeg takker "bdf" for hans kæmpe hjælp og vejledning. Han er virkelig god - tak for din hjælp!
Avatar billede bdf Mester
14. september 2009 - 23:49 #16
Lige en lille detalje :)

Husk at ZyXEL sender al trafik videre som opsætningen er nu, så hvis du skal åbne flere porte f.eks. hvis du vil hoste din egen hjemmeside eller ftp på din Synology eller noget helt tredje, så skal portene åbnes i Linksys :)

M.v.h.
Avatar billede ladekarls Juniormester
20. september 2009 - 23:17 #17
Hej igen bdf.

Du skrev noget om Domænealias. Jeg har oprettet et: lades.adsl.dk

men kan ikke komme til serveren. Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede bdf Mester
21. september 2009 - 00:02 #18
Halløj :)

Hvis jeg går ind på din WANIP:5000 så kommer din Synology frem :)  så den er i hvert fald online, men hvis jeg pinger lades.adsl.dk så kan jeg se at det er en anden ip som er registreret, så vent lige 24timeer og se om Cybercity ikke har fået opdateret navnet :)

M.v.h.
Avatar billede ladekarls Juniormester
21. september 2009 - 19:39 #19
Hmm, der er næsten en uge siden jeg oprettede lades.adsl.dk!
Avatar billede bdf Mester
21. september 2009 - 20:55 #20
Halløj :)

Prøv lige at log ind med dit Cybercity brugernavn & password på http://www.telenor.dk/privat/kundeservice/kundeservice_bredbaand/teknisk_hjaelp/bredbaand/domaenealias/index.aspx og se om de har registreret dit domæne lades.adsl.dk

Hvis jeg "pinger" lades.adsl.dk så kan jeg også godt se at det ikke er din ip som fremstår på det domæne, så enten er din registrering ikke gået igennem eller har Cybercity fucket op i noget :)

M.v.h.
Avatar billede ladekarls Juniormester
21. september 2009 - 21:19 #21
Her er hvad der står:

Angiv hvad din computer skal hedde på internettet:
Nuværende domænenavn: lades.adsl.dk
Avatar billede bdf Mester
21. september 2009 - 21:28 #22
Hm forstår jeg ikke rigtigt...

Der er kun 2 ting du kan gøre, 1. ringe til kundeservice/support og forklare 2. eller at ændre dit domænenavn til noget andet og se om det så træder i kraft efter 24/48timer, du kan jo altid ændre det tilbage :)
Avatar billede bdf Mester
29. september 2009 - 07:16 #23
Lykkes det? :)

M.v.h.
Avatar billede ladekarls Juniormester
05. oktober 2009 - 21:24 #24
Har ikke fået det til at virke. Har prøvet at skifte det, mangler at kontakte support. Jeg har travlt med at lære min Mac at kende, det er ny jord i forhold til win.

Kan man oprette en hjemmeside med synology, har læst noget om det, men ikke helt forstået det. Hvis jeg laver en hjemmeside kan jeg så uploade til den eller skal jeg ind og købe et domæne som man plejer?

Har du iphone?

Hvis du har, har jeg nemlig et spørgsmål vedr. uploads af photo til synology via program i app. storen.

Mvh. Ladekarl.
Avatar billede bdf Mester
05. oktober 2009 - 22:07 #25
Hm lyder godt nok spøjst! men håber du får det til at virke efter en snak med Telenor support :)

Ja sagtens, aktiver "WebService" under "Netværksservicer" derefter gå ind i "Privilegier" derefter "Delt Mappe" og giv rettigheder til mappen "Web" som er blevet oprettet da du aktiverede "WebService"  og åbn derefter port 80 i routeren :)

Når overstående er gjort vil mappen "Web" fremstå på dit netværk og du kan lægge din hjemmeside ind i mappen "Web" og familie/venner som besøger f.eks. www.lades.adsl.dk vil kunne se din hjemmeside :)
Du kan også købe et domæne men start med Telenors gratis service så kan du altid købe senere når du har fået lavet en ordentlig hjemmeside osv osv :)

Fortsat go aften :)
M.v.h.
Avatar billede bdf Mester
05. oktober 2009 - 22:08 #26
Hovsa lidt for hurtig :)
Iphone desværre nej så ingen support der :)
Avatar billede ladekarls Juniormester
05. oktober 2009 - 22:18 #27
Super! Du er hermed min yndlings ekspert nr. 1

PS. Anskaf dig lige en Iphone, man kan ikke leve uden! Og når du er i gang så køb en mac, har hårdt brug for support :-)
Avatar billede ladekarls Juniormester
05. oktober 2009 - 23:09 #28
Ok, så er det gjort. Jeg har oprettet en prøve hjemmeside. Nu vil jeg gerne offentliggøre den. Jeg kan se siden, hvis jeg logger ind som Admin, men vil gerne, at man ikke behøver at logge ind - er det muligt?
Avatar billede bdf Mester
06. oktober 2009 - 06:20 #29
Godmorgen :)

Hvis du vil se hjemmesiden "internt" på dit netværk skal du bare gå ind på http://DinSynologyIp (Ikke noget med port 5000 eller 80)
Hvis venner/familie vil se hjemmesiden "udefra" skal de gå ind på http://DinTelenorIP (Ikke noget med port 5000 eller 80) og din TelenorIp finder du på www.MyIp.dk

M.v.h.
Avatar billede bdf Mester
06. oktober 2009 - 06:22 #30
Kan forresten fortælle at der er hul igennem ;)
Avatar billede ladekarls Juniormester
06. oktober 2009 - 15:15 #31
Super! Kan du lide billedet og filmen? :-D
Avatar billede bdf Mester
06. oktober 2009 - 15:41 #32
Sejt billede ;)  filmen kan jeg dog ikke se pga at jeg ikke har Quicktime installeret :)

M.v.h.
Avatar billede ladekarls Juniormester
11. oktober 2009 - 23:51 #33
Hejsa, nye problemer. Min hjemmesiden kan ikke længere vises ude fra internettet. Jeg får en besked om at linket er beskadiget, hvad kan det skyldes og vigtigere hvordan får jeg det rettet?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede bdf Mester
12. oktober 2009 - 06:22 #34
Godmorgen :)

Kan godt se at det ikke virker længere, får selv fejlen "Siden kan ikke vises" men hvilke ændringer har du lavet siden det pludseligt ikke virker? ::)

Skal lige siges vedr. hjemmeside og programering af sådan en fætter kan jeg ikke hjælpe med noget *Griner* men bare husk at "Forsiden" skal hedde index.htm men du har måske lavet en del ændringer på hjemmesiden denne weekend? og ikke gemt en ældre versio nfor sig selv? :P

M.v.h.
Avatar billede ladekarls Juniormester
16. oktober 2009 - 15:47 #35
Hej igen, min ven :-)

Jeg har nu købt en identisk HD til serveren. Den skal fungere som backup, hvordan gør jeg sådan at den kopiere alt hvad der lægges på den ene disk?

Ps. virker hjemmesiden nu? Den virker herhjemme fra!
Avatar billede bdf Mester
16. oktober 2009 - 15:57 #36
Du kan lave det på 2 måder :)

1.
RAID1 hvor du bruger 2 harddiske som danner 1 drev, hver gang du gemmer en fil bliver den automatisk lagt på begge harddiske også selvom det fremstår at du kun har 1 tilgængeligt drev i oversigten på Synologyen :)

2.
Sikkerhedskopiering hvor der f.eks. bliver lavet bavkup til den ene harddisk hver 12timer.

Hvilken metode vælger du?
Avatar billede bdf Mester
16. oktober 2009 - 16:01 #37
Hov undskyld glemte helt det sidste spørgsmål :)

Nej får siden kan ikke vises men der er fin kontakt til din Synology når jeg bruger port 5000 så Synologyen er i hvert fald på nettet så...
Avatar billede bdf Mester
16. oktober 2009 - 16:10 #38
Hvis du vælger RAID1 så vær opmærksom på at når du opretter RAID bliver din nuværende harddisk formateret sammen med den nye!!!
Avatar billede ladekarls Juniormester
16. oktober 2009 - 16:19 #39
Ok, efter din sidste oplysning vælger jeg helt klart metode 2 selvom etteren er at foretrække.
Avatar billede bdf Mester
16. oktober 2009 - 16:27 #40
nr 1 er også det smarteste men det kræver at du flytter dine filer til computeren mens RAID opsættes :)

Nr 2 opretter du på følgende: Management / Sikkerhedkopier / Opret "Følg vejledningen" :)
Avatar billede ladekarls Juniormester
16. oktober 2009 - 18:16 #41
Grunden til jeg ikke lige har svaret tilbage med et "tak for hjælpen" skyldes serveren arbejder. Jeg skulle lige oprette den som en diskenhed først og så søger den bla efter dårlige sektorer mv. og det tager åbenbart 14 dage....  :-)
Avatar billede bdf Mester
16. oktober 2009 - 19:38 #42
Bare iorden :)
Kan se at din hjemmeside stadig ikke virker desværre...
Avatar billede ladekarls Juniormester
16. oktober 2009 - 22:06 #43
øhh nu er den endelig færdig og så går jeg i gang med guiden som du beskriver. Jeg vælger Lokal sikkerhed men får så et problem på næste side hvor den siger: "Vælg destination" - Vælg en destination fra den eksterne disk eller den delte systemmappe. Jeg kan så ikke vælge den anden disk? Jeg kan kun vælge de mapper jeg har oprettet på den "gamle" disk! Håber du forstår.
Avatar billede bdf Mester
16. oktober 2009 - 22:33 #44
Du skal oprette en mappe på Diskenhed 2 f.eks. "Synology Backup" derefter går du ind i funktionen "Sikkerhedskopiering" og marker alle mapper bortset fra "Synology Backup" og på den måde bliver alle dine andre mapper kopieret hver dag til "Synology Backup" :)

Håber du forstår :)
Avatar billede bdf Mester
17. oktober 2009 - 09:27 #45
Lykkes det? :)

Forresten hvis det skal gå lidt hurtigere med support fra mig, så er du velkommen til at tilføje mig til din MSN Messenger hvis du bruger dette :)  Det er noget hurtigere end disse mails frem og tilbage fra Eksperten.dk  :)
Robert (A) Robert - S . DanmarK

M.v.h.
Avatar billede ladekarls Juniormester
17. oktober 2009 - 11:34 #46
Atter en gang - mange tak for hjælpen. Det virker nu, den lavede den første backup i morges kl. 8.00. Jeg vil meget gerne tilføje dig på messenger, men forstår ikke helt din beskrivelse af navnet - jeg er jo fatvag!!!! :-)
Avatar billede bdf Mester
17. oktober 2009 - 11:37 #47
Det er for at narre fjenden og undgå spam :)
Jeg tager chancen *Smiler* Robert@Robert-S.dk
Avatar billede bdf Mester
27. oktober 2009 - 22:38 #48
Forresten har du stadig ikke fået dit Cybercity/Telenor domæne til at virke? :)

M.v.h.