Avatar billede lullalej Nybegynder
18. september 2009 - 21:52 Der er 3 kommentarer

Select forskellige alt efter hvad man vælger i første select

Hejsa

Som man næsten kan læse ud fra overskriften, så roder jeg med et script hvor man vælger noget i den første select, og når man har valgt noget der, skal den i den næste select, vælge markere nogle bestemte linier.
Det skal gøres uden at siden reloader, derfor javascript.

Jeg henter det hele fra en MySQL database, og siden er ellers lavet i PHP.
I den hvor den automatisk skal vælge, har jeg et felt i databasen, der svarer til id'et fra første select.
Dvs. alle dem i "elever" hvor "laerer_id" er ligmed id'et i "laerer", skal markeres når man vælger den lærer.

<?

include("sql.php");

print "<select name=\"laerer\">";

$s_laerer = mysql_query("SELECT id,navn FROM laerer ORDER BY navn ASC");
WHILE($laerer = mysql_fetch_array($s_laerer)) {

    print "<option id=\"$laerer[id]\">$laerer[navn]</option>";

}

print "</select><br>";

print "<select name=\"elever\" multiple>";

$s_elever = mysql_query("SELECT navn,laerer_id FROM elever ORDER BY navn ASC") OR DIE(mysql_error());
WHILE($elever = mysql_fetch_array($s_elever)) {

    print "<option id=\"$elever[navn]\">$elever[navn]</option>";

}

print "</select>";

?>

Håber nogen kan give mig et lille hint, jeg er nemlig lidt lost lige nu...

Derudover, skal jeg nok ha' den til at kunne vælge hver elev via flere lærere, men det finder jeg nu nok ud af bagefter :)

På forhånd tak.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. september 2009 - 22:31 #1
Du kan se hvad Rønving har lavet. Du skal "bare" lægge resultatet fra din forespørgsel i et javascript array.

http://roenving.users.whitehat.dk/WD4Selects-beta.html
Avatar billede lullalej Nybegynder
13. juli 2011 - 23:38 #2
Et svar så du kan få point?
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. juli 2011 - 09:07 #3
Samler ikke på point, læg selv et svar og accepter.