Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
20. september 2009 - 04:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ikon på Winform

Jeg har lavet en winform i visual studio hvor jeg gerne vil have et andet ikon på formen. Ikonet er et jeg selv har lavet i visual studio. jeg har angivet det som ikon både i properties på formen og i properties for projektet (under application delen) og begge steder kan jeg nu se mit eget ikon. Men når jeg kører programmet kommer det helt almindelige standard ikon på. Det lykkedes mig på et tidspunkt at skiftet ud med det som default kommer op når man går ind for selv at tegne et ikon (et kedeligt hvidt og gråt et som ligner et ternet stykke papir).

Jeg ved godt det er mange point, men jeg har rodet med for længe og nu skal det bare løses!!!!
Avatar billede mrtn Nybegynder
20. september 2009 - 09:04 #1
Prøv at vælge dit ikon inde i project properties. Dvs for hele projektet, ikke for formen.
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
20. september 2009 - 11:38 #2
Det har jeg prøvet. Jeg skal måske lige præcisere at det er det lille ikon oppe i ventre hjørne af formen jeg forsøger at ændre og ikke det ikon på skrivebordet (eller hvor programmet nu ligger) som man klikker på for at starte programmet.
Avatar billede windcape Praktikant
20. september 2009 - 22:52 #3
Avatar billede bvli Praktikant
21. september 2009 - 10:43 #4
Nu skrev trådstarter jo faktisk:

"jeg har angivet det som ikon både i properties på formen og i properties for projektet "

- og det er altså "Form.Icon"-property'en der sættes der.

Anyway - jeg har mere end en gang været ude for, at resource-compileren ikke bliver kørt, hvis ikke du laver en eksplicit "rebuild" af dit projekt. Det kunne være derfor du kan se det i visual studio, men ikke i selve programmet.
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
21. september 2009 - 21:38 #5
bvli: det med rebuild virker desværre ikke. Jeg har prøvet med følgende når formen køres:

System.ComponentModel.ComponentResourceManager resources = new System.ComponentModel.ComponentResourceManager(typeof(Form1));

this.Icon = ((System.Drawing.Icon)(resources.GetObject("$this.MyIcon")));

Jeg har det her mistænkt for at referere forkert, fordi nu er det ikke længere "det ternede papir" men igen standard ikonet. Nogen der kan se noget galt med denne reference?
Avatar billede bvli Praktikant
22. september 2009 - 09:30 #6
Det burde jo slet ikke være nødvendigt. Hvis du har sat det som ikon i dine form properties (og du har husket at vælge, at ikonet skal med ind som embedded properties), når du browser efter det.

Man kan altid lave workarounds, men det bedste er altså når det virker out-of-the-box, som det jo gør 99,9% af gangene her. Har du evt. prøvet at tilføje en ny form til dit projekt, og sat Ikon-propertien i property-vinduet? Virker det?
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
22. september 2009 - 18:51 #7
Hvordan sikre jeg mig at ikonet kommer ind som embedded?

- ja jeg har prøvet det med en anden form, uden held desværre :-(
Avatar billede bvli Praktikant
22. september 2009 - 21:33 #8
Øh.. Nu er det et ikon, som også findes i 16x16 pixels du bruger ikk'??

Ikonet skulle du kunne finde i "Resources" mappen i dit projekt. Hvis du vil være sikker på at har det embedded, kan du enten bruge reflector (søg google - første hit) eller starte en Visual Studio Commando Prompt og skrive "ildasm ditprogramnavn.exe" og så checke, at det reelt ligger i dit manifest.

Men prøv nu lige at dobbeltklikke på det i resources-folderen, og se om det ser rigtigt ud i 16x16 pix.
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
24. september 2009 - 20:24 #9
Jeg tror faktisk at det ligger i 32x32, virker det så ikke?
Avatar billede bvli Praktikant
25. september 2009 - 07:30 #10
Dobbeltklik på dit ikon. Når du får editoren op så check ude til venstre i det "bånd" der ligger der. Der kan du se i hvilke formater dit ikon ligger i. Check 16x16-versionen og se om ikke der er den der ser ud som den ikke må.
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
25. september 2009 - 22:26 #11
nu har jeg oprettet et ikon på 16x16 og i 16 farver men når jeg forsøger at anvende dette siger den noget i retning af: argument picture must be a picture that can be used as an icon
Avatar billede bvli Praktikant
26. september 2009 - 10:01 #12
Hvem siger det? Visual studio eller runtime'n når du afvikler programmet?
Avatar billede mikkel_sommer Nybegynder
01. oktober 2010 - 10:51 #13
Undskyld den lange vente tid, så vidt jeg husker var det Visual Studio, men jeg endte med at leve med det default ikon, men tak for hjælpen og smid et svar.
Avatar billede bvli Praktikant
01. oktober 2010 - 11:15 #14
Alt ok.. Ærgerligt at det ikke kunne lykkes.