Avatar billede fetmule Nybegynder
23. september 2009 - 20:48 Der er 35 kommentarer

lyd til lys.

Hej
På min arbejdsplads har vi alle samme rigetone på vores telefoner, som ikke kan ændres.
Så jeg vil gerne lave en sådan, at en lille lys
diode lyser/blinker, når der kommer et ringesignal på min telefon, jeg tænker på en lille mikrofon som monteres på telefonens højtaler, og når der så kommer en ringe tone, vil en diode lyse / blinke.

nogle som har et link til et lille hjemmme bygge projekt?

Vh.

PS: kender til eletronik og kan "svinge en loddekolbe.
Avatar billede mortensen Nybegynder
23. september 2009 - 21:00 #1
Det kan laves uden mikrofon. Kan ikke huske hvordan jeg gjorde det for 30 år siden, men meget enkelt. Men mener jeg tilsluttede et lidt komponenter pararrallelt med tlf.

Senere byggede jeg et relæ  som  trak, så stuelyset tændte og højttalere blev slået fra. Ja det var dengang man festede så man overhørte tlf. Det har jeg endnu, og kan se at det er tilsluttet parrallelt med tlf. Men sikkert ikke lovligt

Jeg ved godt det ik er det du efterlyser, men find ud af spændingen, når tlf 'en ringer, og så noget med en spændingsregulater, hvil jeg tro.

Måske det kan hjælpe dig lidt på vej..
Held og lykke med dit project.
Måske ka du finde hjælp her;
www.instructables.com
23. september 2009 - 21:09 #2
... samme her, men dengang var det baseret på den gammeldags analog telefon system...

StandBy ~48V DC
Opringning ~120V AC
Samtale ~10 DC (+ lidt samtale AC)

Hvordan er det her ?
23. september 2009 - 21:12 #3
Der gik lige 'sport' i det -> http://da.wikipedia.org/wiki/Telefonlinje
Avatar billede mortensen Nybegynder
23. september 2009 - 21:16 #4
@ Karise_larry. Ja det er da rigtigt at de har lavet om på systemet. Det havde jeg fortrænkt. Takker for rettelsen
23. september 2009 - 21:29 #5
... men hvordan er 'forbindelse' så nu ?
Måske IP / digital baseret ?
Avatar billede fetmule Nybegynder
23. september 2009 - 22:14 #6
uuuh,,, det er ikke ip, men nok digitaliseret., der er faktiske en ekstra rj 11 udgang på telefonen.
Avatar billede fetmule Nybegynder
23. september 2009 - 22:22 #7
Kan ske jeg skal læse lidt på rj11 --> lidt kabel med signal + støm til en led, som aktivers ved indkomende signal?
Avatar billede mortensen Nybegynder
23. september 2009 - 22:28 #8
Er det ikke muligt at forbinde en lysdiode ved / over  højttaleren.
Men ved parallel halveres modstanden jo,
og i serie fordobles den, så vidt jeg husker,
men det problem må da kunne løses ret enkelt.

Da jeg var 10-11 år monterede jeg små pærer direkte i udgangen på min lille båndoptager for at få lidt lyshow. Det skete der ikke noget ved ;)
Avatar billede mortensen Nybegynder
23. september 2009 - 22:31 #9
...senere koblede jeg HT-udgangen antenne indgangen på tvet. Det gav en primitiv oscilloskop-effekt på skærmen, til stor stræk for mine forælde.
Men mon ikke elektriske apparater er mere sarte idag.?
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 22:33 #10
I ER ALLE BARE FOR GAMLE :_)

Man kan købe et lille lystofsrør lige til at klistre på telefonen/mobilen

Den lyser når den ringer
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 22:34 #11
uden ledning :(
Avatar billede fetmule Nybegynder
23. september 2009 - 22:44 #12
http://en.wikipedia.org/wiki/RJ11,_RJ14,_RJ25.
Så langt så godt, men få en led til at lyse ved opkald. hmmmm?
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 22:46 #13
Min iver havde lige forgrebet sig, jeg troede der var tale om en Dect eller mobil. Sorry :-(
Avatar billede fetmule Nybegynder
23. september 2009 - 22:50 #14
jappe44, det skal kunne ses på en afstand af 3-4 meter hvor telefonen ikke kan ses, da den står i et kontormiljø med båse, URl det ville være fedt med et link til dit forslag.
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 22:50 #15
En kondensator ville være et godt udgangspunkt?
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 22:54 #16
hvis man skal aflytte/tappe en telefon, skal man ikke gøre det med en modstand men med en kondensator. Mon ikke den kan klare en diode
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 22:59 #17
Find en lille ensrettet kondensator og lod en lysdiode på + - så virker det
Avatar billede fetmule Nybegynder
23. september 2009 - 23:05 #18
Jeg skal ikke aflytte min egen telefon, blot kunne se når den ringer, vha. evt. en led som lyser når der er indkommende samtaler, det har da ikke noget at gøre med en kondensator, led og en kondensator er da to vidt forskellige ting.
Avatar billede fetmule Nybegynder
23. september 2009 - 23:07 #19
ja okay...vil tjekke det op.
Avatar billede fetmule Nybegynder
23. september 2009 - 23:13 #20
"Find en lille ensrettet kondensator og lod en lysdiode på + - så virker det"

ja så skal der lige måles på det rj 11 stik, og findes de rette komponenter.

:-)
Avatar billede fetmule Nybegynder
23. september 2009 - 23:16 #21
jeg mener finde kondensator med korrekt farad.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
24. september 2009 - 09:01 #22
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
24. september 2009 - 12:37 #23
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2009 - 13:00 #24
Bemærk lige at det er Når! telefonen ringer at der skal være lys på :-)
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
24. september 2009 - 13:06 #25
hmm ja min fejl, jeg leder videre :)
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2009 - 14:05 #26
Karise_larry har fat i det rigtige og nostalgiske. En fastnet fra TDC overholder stadig de gamle protokoller selv om telefonnettet er digitaliseret.

Man kan stadig bruge en drejeskive (Rotary) telefon. Spændingerne bliver stadig overholdt og kan også klare strømmen til en ganske stor spole som der skal til i en ringeklokke. Ganske imponerende i vore dage :-)

Det mest imponerende er, hvis man har en alm. DTMF telefon, så kan man "tappe" On/Hook Off/Hook knappen og ringe et nummer op. Eks. 12345678 1 Tapper man 1 gang (lille pause) 2 tapper man 2 gange (lille pause) 3 osv. 0 skal dog tappes 10 gange. Så får man en ringetone og en eller anden svare.

Lidt besværlig måde at ringe op på, men godt at vide hvis man liger på maven med hænderne bundet på ryggen :-) Så kan man lige klare 112 inden man får kramper :-)

Der er 3 ledninger i et telefonstik. Den ene er til "jord" den anden er plus og den tredie minus. Hvorfor der "jord" må guderne (DS) vide. I virkeligheden er der kun 2 ledere.

Når en telefon ringer, Stiger spændingen fordi der sendes strøm igennem og den kan blive op til de 120 VAC (Som larry nævner) - hvis IKKE der er tilsluttet en telefon. Så man kan godt få et *rap* over fingrene hvis man sider og roder med ledningerne og der er en som ringer. Så er det at man siger "Halo" :-)

De 2 ledninger (+ og -) kan man direkte tilkoble en 4-8 Ohm højtaler og høre hvad der foregår, Men det er ikke skide smart da denne modstand tydeligt dæmper signalet og man skal nærmest råbe ned i telefonen og kan ikke høre hvad den anden siger. Hvis man derimod indsætter en kondensator 100um (eller noget der ligner) mellem en af ledningerne, kan man høre alt hvad Datteren har gang i til den næste skolefest :-) uden det bemærkes.

Der er en meget lav modstand i en kondensator når den er opladet og kan aflades meget hurtigt, derfor kan det ikke høres.

I stedet for en højtaler kan man indsætte en alm. Lysdiode, den bliver ikke overbelastet ved 100um.

Med andre ord, en 100 farad kondensator og en 30ma Lysdiode + og - burde gøre tricket :-)
24. september 2009 - 21:20 #27
... for at bygge lidt på ovennævnte:

Telefonledninger -> Passende BROKOPLING -> seriemodstand -> LEDsiden af en OPTOKOPLER.
Over BROKOPLING (+&-) siden en ~200uF/100V kondensator.
På den anden side af OPTOKOPLER er internt en diode/transistor som aktivere/tænder en større FET eller transistor som SÅ tænder 'hvad som helst'...

http://da.wikipedia.org/wiki/Optokobler

Har i min første ungdom *S* bygget et par stykker efter ovenstående princip og netop baseret på nævnte CNY17-1. Til et i visse tilfælde larmende produktionsmiljø...

Bør netop være galvanisk adskilt for at undgå brumsløjfer på telefonlinien (=lyden)...
Avatar billede fetmule Nybegynder
24. september 2009 - 22:03 #28
Vi arbejder ca. 230 på min arbejdsplads, telefonenerne er forbundet med rj stik til det interne net, vi bruger rj11 med 4 wires til headset, og der er en extra udgang på telefonen, hvor det kun er lyd, som er forbundet, jeg tror ikke min plan med en led på denne 2 udgang vil virke, da der kun vil være spænding på når "røret" bliver løftet.
Jeg må tænke lidt, ville jo i starten have lavet en lille mikrofon, som opfanger tingelyden fra højtaleren, og omsætter det til et lys fra en diode.
Vil lige tjekke op imorgen og kommme med flere detaljer + evt. link til billeder af forbindelser, telefon model mm.

Men indtil videre tak for den store deltagelse i debatten.
Avatar billede fetmule Nybegynder
24. september 2009 - 22:34 #29
http://www.railwaybob.com/Modules/WiringRJ12s/RJ12s01.html

har faktisk den, RJ12 Double-Female Extension Cord, hvor selv telefonene er tilkoblete,  tænkte på at et signal kunne hentes fra den?
Avatar billede fetmule Nybegynder
17. oktober 2009 - 10:30 #30
Har testet nu, der er jo ikke signal på den extra headset udgabg før  man svarer, så vi er back to bacic, altså noget som evt. en lille microfon opfanger ringesignal, og knoventere til lys, ala et lysshow, som var moderne for mange år siden.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
24. november 2009 - 11:01 #32
???
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
08. december 2009 - 12:17 #33
- er der fundet en løsning på problemet ? -
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
18. januar 2010 - 21:20 #34
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Avatar billede mortensen Nybegynder
05. maj 2010 - 03:49 #35
Fandt du ud af noget ?