24. september 2009 - 13:11 Der er 10 kommentarer

Hvad er det bedste ved PHP platformen ?

Lige i øjeblikket forsøger jeg at gøre mig selv lidt klogere på, hvilken platform der giver mig som udvikler, de bedste muligheder.

De bedste muligheder, ikke de fleste.

Da jeg ikke kender så meget til Linux/PHP/LAMP platformen må jeg desværre erkende at jeg i øjeblikket ikke kan lave en fair sammenligning til noget andet.

Derfor kunne jeg godt tænke mig noget indsigt i, hvad i som PHP udviklere føler er det fedeste ved jeres platform.
Avatar billede repox Seniormester
24. september 2009 - 13:26 #1
Den er gratis.
Udover det synes jeg ikke PHP har en berretiget preference i forhold til .NET eksempelvis.
Avatar billede bvli Praktikant
24. september 2009 - 14:37 #2
.NET er da også gratis?!
Avatar billede repox Seniormester
24. september 2009 - 14:46 #3
Forstået hvordan?
Hvis vi nu holder MONO udenfor, så skal jeg jo i princippet have en maskine frameworket kan køre på. Det koster mig en windows licens.
Og skal jeg bruge en database til kommerciel brug skal jeg også betale en licens for det. Generelt er der mange licenser som man skal betale for til en Windows Server løsning.
Linux, PHP, MySQL og næsten alle extensions til disse løsninger er både open source og gratis. Det kan et Windows Server hostet miljø ikke hamle op med.
Avatar billede bvli Praktikant
24. september 2009 - 14:48 #4
Men hvorfor skal jeg holde MONO udenfor?

Og hvis vi nu skal blive i din retorik, så er PHP ikke gratis. Du skal have en maskine den skal køre på som koster og det koster strøm at drive den.

Faktum er, at du kan downloade .NET frameworket kvit og frit - du kan selv implementere dit eget runtime ud fra standarden, hvis du har de lyster, eller du kan sætte en Apache op med en MOD_MONO som vil fungere fint.
Avatar billede bvli Praktikant
24. september 2009 - 14:50 #5
nå ja.. Og der er bunker af ADO.NET-providers til både postgresql, mysql, firebird etc.
Avatar billede repox Seniormester
24. september 2009 - 14:58 #6
Hvorfor ville du bruge MONO på et Windows miljø?

Min retorik gik på licenser. Driftsomkostninger var ikke inkluderet, så det har ikke noget med min retorik at gøre - det er din stråmand.

Og dit åbenlyse 'faktum' pointerede jeg iøvrigt selv.

Jeg antager ikke at et seriøs udvikler vil sætte en Linux boks op og bruge den til at drifte et .NET miljø, men for argumentations skyld gerne - så kan du da få ret.

Der findes trods alt stadigvæk mennesker som seriøst hoster et PHP/MySQL miljø på en Windows maskine...
Avatar billede bvli Praktikant
24. september 2009 - 15:04 #7
Du mener ikke at nogen af de udviklere, der udvikler webapplikationer og hoster dem i et apache/mono-miljø er seriøse? Ja - så røg mine sidste argumenter jo.
Avatar billede repox Seniormester
24. september 2009 - 16:12 #8
Sådan er det jo med spørgsmål om holdninger...
Avatar billede justrace Novice
24. september 2009 - 16:46 #9
Det hører vel i mange tilfælde ind under religion... ?
Avatar billede repox Seniormester
24. september 2009 - 17:34 #10
Det gør det nemlig...
Der er i princippet ingen grund til at skændes om hvorfor ASP.NET/PHP er bedre end PHP/ASP.NET - det er og bliver en religionskrig.
Hvad der kunne være mere interessant at vide var hvad grundlaget er for at man begyndte med lige præcis det sprog man har valgt.