Avatar billede tdh1309 Juniormester
02. oktober 2009 - 15:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Digital tuner ?

Hej

Jeg overvejer at købe en digital tuner til min stationære PC.
Jeg syntes markedet er en anelse svært at gennemskue, så er der en ekspert der kender alt til området og måske kan foreslå et godt produkt der matcher nedestående forventninger:

- tilslutning til hus antenne
- mulighed for optagning på harddisk
- tuner af god kvalitet (stabil)
- nem at gå til og bruge (jeg behøver ikke alverdens smarte features)
- prisleje omkring 300,- kr.

Hvis det virkelig kan betale sig at købe en lidt dyrere model, er jeg naturligvis åben for det. Tanken er at nu køber jeg en tuner - og så skal den bare virke de næste mange år. Men samtidig behøver den ikke være state og the art - men skal være stabil og driftsikker!
Avatar billede thov Forsker
02. oktober 2009 - 16:05 #1
Det kunne være denne http://www.hauppauge.co.uk/site/products/data_hvr900.html
Men prisen på den er i omegnen af 500kr., til gengæld har den mpeg-2 dekoder - et absolut krav, hvis du vil harddiskoptage.
Avatar billede tdh1309 Juniormester
02. oktober 2009 - 20:10 #2
Hej
Tak for tippet! Kom med at svar - så du kan få dine point.
Andre må naturligvis gerne bidrage fortsat :-)
Avatar billede gurly Praktikant
03. oktober 2009 - 00:59 #3
nu skal du bare huske, at de kanaler du kan modtage digitalt lige nu er DR1, DR2 og TV2, og de køre MPEG2 format,
men allerede den 01.10.2009 så kommer der 3 nye DR kanaler,
http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2009/03/19/103228.htm
Og de kommer til at køre MPEG4
og lige ledes, hvis du vil kunne se kanaler fra Bokser tv, så kræves der også MPEG4 tuner (inklusiv kortlæser)
DR1+2 og TV2 begynder også at sende i MPEG4 fra oven nævnte dato,
de vil dog stadig kunne ses som MPEG2 frem til år 2012,
her efter lukkes MPEG2 nettet helt ned.

Så oven nævnte tuner er altså helt ubruglig fra 2012,
og allerede om 1 måned findes 3 nye kanaler den ikke kan modtage.

Så fremtiden hedder MPEG4, men om de overhovedet er kommet i handlen endnu til pc, det er jeg meget i tvivl om ?

Måske andre kender en MPEG4 tuner til PC ?
Avatar billede thov Forsker
03. oktober 2009 - 05:12 #4
Medmindre man hertillands vælger DVB-T2 til mpeg-4 kompressionen, så vil USB-tuneren virke både med mpeg-2 og mpeg-4 - det kan højst dreje sig om en driveropdatering.

England, Finland, Sverige, Serbien har valgt DVB-T2, men kun på VHF-III båndet.
Avatar billede Jensen DK Novice
03. oktober 2009 - 06:49 #5
Minimum må være en tuner som #3 nævner, der skal være MPEG 4 på.
Avatar billede thov Forsker
03. oktober 2009 - 11:20 #6
På hauppauge's forum skriver man at deres USB tunere også klarer mpeg4 (med nævnte undtagelse - det er 'kun' et spørgsmål om software.
Avatar billede Jensen DK Novice
03. oktober 2009 - 14:18 #7
den skal også være til de Danske programmer, tænker på undertekster.
Avatar billede gurly Praktikant
05. oktober 2009 - 20:15 #8
Til > thov

På den side du linkede til, står der eksempelvis >

Record DVB-T digital TV programmes to your PC's hard disk using high quality MPEG-2.

Men det beskriver jo alene hvad format den kan optage i på pc,
det siger absolut intet om hvad type programmer DVB-T tuneren kan modtage, om det er den gamle type der kun kan modtage MPEG2
(hvilket jeg tror det er)
eller om det er en helt ny type, som også kan modtage MPEG4 kanaler.
(jeg tror det stadig er så nyt at de ikke findes til pc endnu)

Angående >>>>> det kan højst dreje sig om en driveropdatering.
Jeg kan godt følge hvor du vil hen, nu det er i pc udgave, så lyder det da sansynligt at softwaren kan gøre en del, men det får den da eksempelvis stadig ikke kortlæser af hvis man nu får lyst at bruge den til kanaler fra http://www.boxertv.dk/
Og hvis deres tuner understytter det nye MPEG4 format, hvorfor skriver de så intet om det ?
Og hvor findes mirakkel sowaren eventuelt ?

Ja og så det med understyttelse af dansk undertekster ?

>>>>>  England, Finland, Sverige, Serbien har valgt DVB-T2
De mpeg2 kanaler som køre nu i mpeg2, det er jo formatet DVB-T

De kanaler som DR kommer med her den 1 oktober, der tror jeg nok at det er DVB-T2, fordi minst en af dem bliver en HD kanal, og det er da vist kun T2 teknologien der understytter det.
Og hvis jeg har ret i det, så skyder det jo håbet om at en nyere softvare kan løse problemet.

Til > tdh1309

Hvis jeg var dig, så ville jeg lige give det et par måneder,
som sagt kanalerne er ikke engang i luften endnu, så folk der tror at ders digital tuner til pc kan se mpeg4 kanaler, de får måske en anden mening om en månedes tid  c",)

PS, jeg står uden for eventuelle point, da jeg blot har skrevet kommentare c",)
Avatar billede gurly Praktikant
05. oktober 2009 - 20:54 #9
Jeg har fundet en DVB-T tuner her som understytter både MPEG2 og MPEG4  ( og HD )

http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx?ProductGuid=10592#
se produkt info nedderst på siden, og bemærk leverings tiden er ukendt.

Du kan også købe den fra andre forhandlere her >
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=451262

Oven nævnte tuner har så ikke kortlæser, så vil du bruge den med Bokser tv, så skal vil jeg mene at den her kan bruges >
http://www.getmore.dk/køb-terratec-cinergy-xxs-paytv-(conax)-billig/digital-(dvb-t)/10584_113514_p.html

Jeg ligger et svar, så kan du acceptere hvis du syntes  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
06. oktober 2009 - 10:38 #10
Der var en fejl i det nedderste link, håber du fandt ud af at kopiere adressen manuelt.

Takker for point  c",)