Avatar billede 123maka Nybegynder
02. oktober 2009 - 18:05 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hjælp med Query

Hej,

Jeg sidder med et lille php script, som henter noget data ud. Jeg kører med sessions, og jeg ønsker ikke den samme session tilgår data den allerede har behandlet.

For at finde de data en bruger skal behandle bruger jeg følgende:
SELECT id FROM data ORDER BY RAND() LIMIT 1

Og jeg bruger følgende for at finde ud af hvilke data en session har behandlet:
SELECT dataid FROM sessions WHERE sessionid = '1b5caa85b8c3f3aeb42390e60550001b' AND answer != '0'

Kan man kombinere de to? Så min første query ikke selecter de dataid'er som min anden query finder? Og kan det lade sig gøre at kombinere dem i et enkelt kald?

Tak!
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
05. oktober 2009 - 10:55 #1
SELECT data.id,sessions.dataid,sessions.sessionid FROM sessions LEFT JOIN data ON data.id=sessions.dataid WHERE sessionid != '1b5caa85b8c3f3aeb42390e60550001b' AND answer != '0' ORDER BY RAND() LIMIT 1

burde vist kunne klare det hvis jeg har gættet rigtigt på dine felt-navne..

Men hvis det er data der skal behandles, skal vel alle data behandles? og er det så ikke smartest at få behandlet data i rækkefølgen ældste først, i stedet for tilfældigt
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
31. december 2009 - 13:22 #2
Lukketid ?