Avatar billede tonyadams Nybegynder
07. oktober 2009 - 22:02 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Vista, kan starte op, men derfra sker ingenting og kan ikke reparere.

Jeg har et kæmpe problem med mit Windows Vista.

Tidligere i dag, mens jeg kørte en del programmer "frøs" min computer lidt. Jeg valgte at reboote via "reboot" knappen på min pc.

Efterfølgende kan jeg logge på, men det er som om den halvvejs "fryser", når den kommer til skrivebordet. Ikonerne popper frem sådan lidt efter lidt (springer desuden fra skærm til skærm), men det er umuligt at lave noget som helst, da den "fryser".

Jeg kan kun starte op i fejlsikret tilstand.

Har desuden prøvet at lave en systemgendannelse fra i går via vista fejlsikret, men det samme sker.

Når jeg klikker installer og så vil reparere via vista discen, får jeg beskeden, at det er disablet og kan således ikke vælge dette.

Hvad skal jeg gøre for at komme ovenpå?
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
07. oktober 2009 - 22:13 #1
det tyder på at der ikke helt er nogle vej udenom , evt i fejlsikret tilstand køre en chkdsk /f/r i en cmd promt - start - kør - cmd - chkdsk /f/r
eller skriv i kør: sfc scannow
Virker dette ikke, er der ikke andet jeg kan anbefale end at tage backup, og geninstallere.
07. oktober 2009 - 22:15 #2
Sådan skal det defineres/skrives:

Til Vista styresystem:
Gå i Start - Skriv i søgefeltet > cmd > vælg det program som hedder > cmd.exe > og højreklik på den og sig "Kør som administrator"
Skriv: SFC.exe /Scannow > ENTER
Indsæt din Windows CD/DVD, hvis du bliver bedt om det.
Efter scanningen > Genstart…
Avatar billede tonyadams Nybegynder
07. oktober 2009 - 22:16 #3
mathias.

Det eneste jeg skal bruge backup af er faktisk en sql database, men den kan jeg ikke få adgang til i fejlsikret tilstand :-s
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
07. oktober 2009 - 22:18 #4
hmm den bliver svær så..
Avatar billede tonyadams Nybegynder
07. oktober 2009 - 22:21 #5
larry, jeg har sat den til at køre nu...
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
07. oktober 2009 - 22:22 #6
hvor er din SQL database placeret?
Avatar billede tonyadams Nybegynder
07. oktober 2009 - 22:31 #7
Den siger:

"Unable to login to database (template1). Reason: could not connect to server: Connection refused (0x000274D/10061) Is the server running on host "localhost" and accepting TCP/IP connections on port 5432?
Avatar billede tonyadams Nybegynder
07. oktober 2009 - 22:32 #8
larry, "Windows ressourcebeskyttelse har ikke fundet integritetsfejl"
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
07. oktober 2009 - 22:45 #9
Hm, prøv at køre en chkdsk som beskrevet tidligere.
men når du starter i fejlsikret, så husk at starte i fejlsikret med netværk
Avatar billede dragonknight Juniormester
08. oktober 2009 - 11:15 #10
Ja du skal køre en chkdsk, da du højst sandsynlig har lavet uorden på harddisken da du "rebottede" med "reboot" knappen på din PC. Denne knap er ikke reboot, men reset.
Er den ved at skrive på disken når du trykker på reset, kan der gå ged i den, og chkdsk kan måske redde dig.

Dette er også en måde at få chkdsk i gang:

Undersøg, om der er problemer, ved hjælp af værktøjet Chkdsk.exe
Kør værktøjet Chkdsk.exe for at undersøge, om der er problemer med disken. Du kan køre værktøjet Chkdsk.exe ved at benytte følgende fremgangsmåde:
Afslut alle åbne programmer.
Klik på StartSkjul billedetUdvid billedet, og klik derefter på Denne computer.
Højreklik på det harddiskdrev, hvor Windows Vista skal installeres, og klik derefter på Egenskaber i området Harddiskdrev.
Klik på fanen Funktioner.
Klik på Undersøg nu i området Status for fejlsøgning.
Marker feltet Ret fejl i filsystemet automatisk i vinduet Undersøg lokal disk (C:).
Marker feltet Søg efter/genopret beskadigede sektorer, og klik derefter på Start
Bemærk! Udskift harddisken, hvis den er beskadiget.

Ovenstående burde den kunne gøre fra fejlsikker tilstand, eller kan du gøre det ved at starte maskinen fra installations CD'en.

Så bruger du installations cd'en.

Boot på installations cd.
Når du kommer til skærmen med knappen Installer, har du også muligheden for at Reparer. Klik på den.
Den spørger til hvilken installation, og har du kun en er det ligetil.
Nu kommer du til en side med automatiske reparations muligheder, og der vælger du den sidste med kommando prompt.
der skriver du:
chkdsk /p /r
og trykker på enterknappen.
Nu checker den og reparerer disken for fejl og dårlige sektorer.
Er det en stor disk, kan det tage lang tid.
Avatar billede tonyadams Nybegynder
21. juli 2011 - 14:20 #11
lukket