Avatar billede rnadal Novice
08. oktober 2009 - 23:45 Der er 24 kommentarer

Langsom forbindelse ved brug af trådløs router

Hej

Jeg har lige fået internet fra Telenor. Jeg modtager en alm. router, hvor jeg opsætter hele molevitten ifølge Telenors guide. Internettet virker nu fint, når jeg connecter Telenors router/modem med min bærbar med et kabel. Så langt så godt.

Jeg vil gerne have trådløst, hvorfor jeg har købt en Linksys WRT54GL router. Jeg connecter denne med Telenors router, opsætter det hele med kryptering (WPA) osv osv.. Jeg kommer også fint på internettet, MEN det går ufatteligt langsomt!! Jeg opnår en hastighed, ifølge www.speedtest.net, på sølle 0.5 mbit... Når jeg tager samme test udenom Linksys routeren, og med kabel, opnår jeg et resultat på lidt over 5mbit (Har bestilt 6mbit hos Telenor).

Jeg har ingen anelse om, hvad det kan være. Jeg har forsøgt at skifte channel, og jeg har prøvet at disable DHCP på Linksys routeren...

Jeg håber virkelig I kan hjælpe, for jeg synes godt nok 0.5 mbit er lavt, når jeg burde have over 5!

Mvh
Mathias
Avatar billede stagedk Nybegynder
09. oktober 2009 - 03:01 #1
vil gerne sige at det nok vil være en ide at kryptere til WPA2 :),
har ved ikke hvad WRT54GL er sat op til fra standard, men den kan jo somsagt klare op til 54mbps, tjek evt routerens indstillinger via 192.168.0.1 (plejer det at være), og se hvor meget din channel hastighed er på, , er den på max så tjek om din router kører med G eller N, og om dit trådløse netkort evt understøtter N, da G er ved at være forældet, og kan få en langt bedre hastighed med N.
09. oktober 2009 - 06:37 #2
Velkommen til E. ..

... det med kryptering mm. er bedøvende ligemeget i starten ...
Er der 'risiko' for andre trådløse enheder i nærheden ? Eller andre forstyrende elektriske elementer ?

Hvis muligt; prøv med en anden(s) trådløs PC ?
Avatar billede rnadal Novice
09. oktober 2009 - 09:58 #3
Stagedk
Jeg har været inde i indstillinger, og den kører på hastigheden 2.54 ghz SÅ VIDT jeg HUSKER! Jeg kan ikke rigtig se, hvor jeg kan indstille på hastigheden?

Jeg kan slå G-mode fra, så jeg kun kører i B-mode, ELLER jeg kan mixe de to.. Er det det du snakker om?

Karise_larry
Det eneste trådløse udstyr jeg har i lejligheden er min mus. Men jeg har prøvet alt, og det er som om at jeg kun opnår 512kb/sek.. Altså som om, at noget blocker for forbindelsen!
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. oktober 2009 - 10:43 #4
Lejlighed ? ? ? !

Så har du sikkert flere naboer, som også har trådløst net, og kører du på samme kanal som en af dine naboer, kan det give forstyrelser, som åbenbarer sig netop på den måde du har beskrevet dit problem.

Der er ingen grund til at fejlsøge videre før du får verificeret at den kanal du anvender kun anvendes af dig.

Som regel er der på bærbare installeret et lille wifi program sammen med driveren til det trådløse netkort, som kan vise dig andre netværk i din nærhed, og hvilken kanal der anvendes. Har du ikke et sådant, kan www.netstumbler.com bruges. Installer det, og se hvilke trådløse netværk du har i din nærhed.
Det mest optimale, som oftest er umulig at opnå, er at nabokanalerne på hver side af den du har valgt også er ledig.
Kører du f.esk på kanal 3, vil det optimale være at kanal 2, 3 og 4 er ledig.

Først når du er sikker på at du er alene på en kanal, kan det svare sig at kikke efter andre løsninger på lav båndbredde på dit trådløse net.

Som karise nævner, skal du også sikre dig, at din router eller bærbare ikke er for tæt på lamper med lysstofrørs pærer/sparepærer. Trådløse telefoner kører også på samme frekvensbånd, og kan også give forstyrelser.
Avatar billede rnadal Novice
09. oktober 2009 - 11:11 #5
dragonknight

Super, jeg prøver lige at hente det program du anbefaler. Det eneste, jeg har i nærheden af min bærbar som du nævner ovenfor, er en bordlampe med et lysstofsrør i. Troede bare ikke den slags kunne forårsage problemer med wireless. Jeg vender tilbage, når jeg har prøvet netstumbler.
Avatar billede rnadal Novice
09. oktober 2009 - 14:24 #6
Nu har jeg installeret network stumbler, men nede i bunden af programmet står der: Adgang nægtet... :S

Jeg har yderligere opdateret min netkortsdriver, og nu kan jeg slet ikke logge på det trådløse.. Jesus!
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. oktober 2009 - 14:36 #7
Det lyder underligt. Den kan tilsyneladende ikke få fat i dit trådløse netkort.
Har du tændt for det ?
Avatar billede rnadal Novice
09. oktober 2009 - 15:02 #8
Jeg rebootede linksys-routeren, og nu kommer jeg fint på.

Til min nye netkortsdriver hørte der et program med, der viser lidt information. Jeg prøver at uploade billederne, så du kan se tallene..

http://imageload.dk/files/2fc49a9ec0f5a4c29f5aec94e125fde4.jpg

http://imageload.dk/files/6c4a32f3516eaa44650d628aa76d9868.jpg

http://imageload.dk/files/d67f0bdd836265fb62d2baa29d15e1a1.jpg

Jeg håber du kan bruge det!
Avatar billede rnadal Novice
09. oktober 2009 - 15:04 #9
Derudover "består" min forbindelse alle de tests den er igennem ifølge det program, der hørte med driveren!

Jeg har lige testet hastigheden, og den er stadigvæk kun på 0.5 mbit!

Du har ikke et andet program i stil med network stumbler?
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. oktober 2009 - 15:05 #10
Prøv så at køre netstumbler igen
Avatar billede rnadal Novice
09. oktober 2009 - 15:11 #11
Stadig "Adgang nægtet".

Jeg har nu hentet Wirelessview, som giver mig en oversigt over samtlige trådløse netværk i nærheden.. Jeg kan også se, hvilken channel de er på. Skal jeg bare tage udgangspunkt i de trådløse netværk, der har bedst signalstyrke (altså må være tættest på mig) ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. oktober 2009 - 15:18 #12
Kan du finde en når du tager højde for alle den finder, så gør det. Husk på, at den også finder din router, og den tæller ligesom ikke med.

Husk også på, at dette er hvad det trådløse netkort finder, og befinder det sig ikke på samme sted som din router, kan din router sagtens finde flere eller andre netværk, og dermed skabe problemer.
Avatar billede rnadal Novice
09. oktober 2009 - 15:19 #13
Jeg valgte channel 4, da både channel 3,4 og 5 var ledige inden for de første 10 netværk... Jeg henter nu med 0.4 mbit, og upload er nede på 0.1 mbit :S
Avatar billede rnadal Novice
09. oktober 2009 - 15:21 #14
Og når jeg surfer på nettet, kan jeg nu se, at signalstyrken går fra 99% til 59%.. Virker også underligt..
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. oktober 2009 - 15:30 #15
Ok, er det en bærbar, og er der tale om batteridrift ?
Avatar billede rnadal Novice
09. oktober 2009 - 16:41 #16
Min computer er bærbar og er tilsluttet strøm..

Routeren er tilsluttet stikkontakten!
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. oktober 2009 - 18:37 #17
Prøv at gå netværksforbindelser, og højreklik på det trådløse netværksforbindelse og vælg egenskaber. Øverst står dit netværkskort og lige under en knap med Konfigurer. Klik på denne.
Åben fanebladet avanceret, og der er en liste med egenskaber for dit netværkskort.
Se om ikke du kan finde en af disse der har med strømstyring at gøre, og deaktiver dette.
Avatar billede rnadal Novice
10. oktober 2009 - 12:45 #18
Den var deaktiveret i forvejen :(
Avatar billede rnadal Novice
10. oktober 2009 - 13:03 #19
Kan der være noget galt med routeren, når de kører to på samme tid? Jeg har tænkt meget over at købe en ny.

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=481511

Den skulle gerne kunne fungere som modem istedet for det, jeg har fået udleveret af Telenor - samt fungere som trådløs router!

Kunne det være en løsning?
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. oktober 2009 - 12:29 #20
Prøv lige endnu engang at disable DHCP i linksysen, og så sætter du kablet der går i linksysens WAN port i en LAN port i stedet.

På denne måde er det Telenors router der styrer trafikken i dit net, også trådløst. Med andre ord, virket linksysen nu blot som accespunkt.
Avatar billede rnadal Novice
12. oktober 2009 - 12:42 #21
Har nu prøvet dit foreslag, og jeg får stadigvæk kun en dl-hastighed på 0.5mbit..
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. oktober 2009 - 10:36 #22
Hvad med en opdatering af firmwaren på linksysen ?
Avatar billede rnadal Novice
13. oktober 2009 - 12:28 #23
Det var noget af det første jeg gjorde.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. oktober 2009 - 17:10 #24
Så er jeg ved at være ude af ideer.
Det er ikke således, at du kunne "låne" en trådløs router, for at se om det gør en forskel.
Alternativet er som du selv skriver, at anskaffe dig en trådløs router med modem i.