Avatar billede Kluddermor Juniormester
09. oktober 2009 - 13:21 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

NAS: Synology DS209+II kan ikke finde HDD

Hej

Har lige købt Synology DS209+II og har sat 2 nye samsung 750GB diske i, af model HD753LJ. Disse skulle være kompatible

Under installering via synology assistant siger den at : at konfigurationen ikke blev gennemført pga forbindelses timeout.
Den når derfor ikke videre til formatering af diskene.

Den har fundet den i netværket og har angivet ip adresse 192.168.100.129 (den undersøger selv ip adressen i et foregående trin)

Jeg har bullguard firewall og tror at jeg har åbnet for ip 192.168.100.129

Statuslampen på selve NAS kabinettet står og blinker orange, hvilket skulle betyde at "Diskenhed degraderet eller brudt
sammen" eller "Ingen diskenhed."

Hvad har jeg gjort galt?
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. oktober 2009 - 13:32 #1
Du kan med managment modulet checke diskene.

Gå ind under Lager > S.M.A.R.T. > S.M.A.R.T. Test
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. oktober 2009 - 13:33 #2
Opdater evt. firmware i DS209+II
Avatar billede Kluddermor Juniormester
09. oktober 2009 - 13:34 #3
Jeg prøver at køre en ping kommando via cmd. Der er ikke hul igennem til 192.168.100.129
Kun når jeg slår bullguard fra.
Man jeg har forsøgt at oprette denne ip på en liste over ip'er den skal tillade adgang til. Men åbenbart ikke gjort det korekt.
Hvordan går jeg det+
Avatar billede Kluddermor Juniormester
09. oktober 2009 - 13:44 #4
Men selv med bullguard slået fra vil den ikke. Kigger lige på SMART.

Den kan åbenbart alligevel ikke finde serveren på netværket når jeg kører installationsprogrammet.
Når jeg søger via synology assistant, så finder den ikke enheden.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. oktober 2009 - 14:09 #5
Den nemmeste måde at tilgå NAS'en, er ved at tildele den fast IP adresse, og så reservere denne Ip adresse i routerens opsætning, således at du altid kan være sikker på hvilken IP din NAS har.
Når synologi assistenten ved hjælp af søge funktionen ikke finder serveren, er det forsi den bliver blokkeret.

Prøv engang at gå ind i din router og under noget med status skal du kunne finden IP'er for tilstuttede enheder.

Du skal have oprettet en generel firewall regel, som tillader kommunikation på 192.168.100.xxx både til og fra din PC med bullguard

Prøv evt. at genstarte NAS'en
Avatar billede Kluddermor Juniormester
09. oktober 2009 - 14:19 #6
Tak dragonknight
Nu har jeg taget NAS'en med hjem. (skulle sættes op på mit arbejde) På mit hjemmenetværk virker det heller ikke umiddelbart.
Nu prøver jeg lige at rode lidt med min egen router.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
09. oktober 2009 - 14:39 #7
Kan ikke lige se hvad jeg skal gøre med routeren og hvor.
Er inde i Web configurator til Zyxel 2602-61 og kigger under DHCP table hvor jeg kan se IP adresser til mine 2 andre tilsluttede computere, men ikke NAS'en.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. oktober 2009 - 14:52 #8
Da du ikke har data på diskene i NAS'en, ville jeg resette den, og starte forfra.

Synology assistent skal gerne finde den derefter, så du kan logge på.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
09. oktober 2009 - 15:46 #9
Jeg opdagede lige en fejl 40. Da jeg rodede under bordet med et sætte NAS'en i switchen, der fik jeg sat den i uplink porten.
Skiftede port og nu er den igang med at formatere drevene.

Men så mangler jeg at få den til at virke på arbejdet også.
På jobbet finder den tilsyneladende en ledig ip-adresse, eftersom den tydeligt brokker sig hvis ip-adressen er i brug.

Har nu konstateret, at den i hvert fald i nogle tilfælde har haft registreret NAS'en på netværket på arbejdet, eftersom den kun tillader installation af firmware patches, når NAS'en kan ses.
Jeg kan nok ikke komme videre lige nu, når jeg ikke har den sat på arbejdets netværk.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. oktober 2009 - 18:30 #10
Jeg er sikker på, at du også vil få den til at virke på arbejde.

En nice feature ved synology's NAS'er er, at du kan give brugerne du opretter i NAS'en samme brugernavn og password, som de har til login i Windows. På den måde er du automatisk logget på NAS'en, når du er logget på Windows.
Gør du ikke dette, skal brugerne bruge det brugernavn og password som er sat op på NAS'en.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
10. oktober 2009 - 10:48 #11
Tak for info om login i windows
Avatar billede stengaard Praktikant
26. oktober 2009 - 17:42 #12
og hvordan sætter du windows til at huske personernes brugernavn og kode under netværksdrev
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 14:13 #13
Jeg anvender password login i windows. Brugernavn og password herfra, anvender jeg når jeg opsætter bruger i synology'en.
Derefter anvender jeg Synology Assistant på hver PC, og tilknytter drev derfra. På denne måde skal der ikke brugernavn og password for at tilgå de tilknyttede drev fra en PC.

Opsætningen bliver så at sige som om de tilknyttede drev er lokale drev.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
27. oktober 2009 - 20:18 #14
Det burde også fungere uden brugerlogin. Du skal så istedet bruge det brugernavn, der er oprettet på computeren, men lade være med at udfylde password.
Hvis du ikke ved hvilket brugernavn du har oprettet, så kan du se det ved at skrive "set" i kommandopromten. Der står username/brugernavn næsten nederst.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
27. oktober 2009 - 20:25 #15
Skal måske lige uddybe. Synes ikke det gav mening da jeg læste det igen.

Ved opsætningen af brugerprofil på NAS'en, skal du angive du det brugernavn du har i windows. Og så lade være med et angive password, hvis du ikke har password når du logger på windows.
(Det er også det navn, som står øverst i programmenuen når du trykker på startknappen i XP, men jeg har oplevet at det ikke altid stemmer overens)
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. oktober 2009 - 12:51 #16
Det er muligt at du kan undlade password på tilknyttede drev på NAS'en. Jeg var blot af den opfattelse, at der skulle password til , når man tilgår en for PC'en ekstern resource.

set kommandoen kender jeg godt, og korrekt, det er meget vigtig at det er den bruger som er angivet i 3 nederste linie, som man opsætter rettigheder til, for det er det som NAS'en kikker efter.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
28. oktober 2009 - 17:18 #17
Jeg mener både at det lykkedes mig at tilknytte drev og mapper uden at skulle bruge password.
Delte mapper kan den i hvert fald godt. Det er det jeg bruger nu. Men tror også at jeg i starten havde tilknyttet et helt drev.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
28. oktober 2009 - 17:21 #18
@ Dragonknight (og andre): Ved du om det er muligt at bruge ftp servicen, når man ikke har adgang til at åbne porte i sin router.
NAS'en sidder bag et meget strikst kommunalt system, hvor de ikke tillader nogen åbning af porte i routeren.
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. oktober 2009 - 15:32 #19
Det tvivler jeg meget på, da routeren jo skal vide hvor den skal route trafikken hen.

http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=233&lang=enu
Avatar billede Kluddermor Juniormester
01. november 2009 - 20:51 #20
Ja jeg tænkte det nok :-(
Så må vi oprette en ekstra internetlinie.