Avatar billede skovge Novice
09. oktober 2009 - 15:10 Der er 15 kommentarer

åæø

Når jeg laver php sites løber jeg af og til ind i problemet med, at æøå ikke vises korrekt - som udgangspunkt bruger jeg:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

og der vises tekst skrevet direkte i html/php siden fint nok - men når jeg loader værdier ind fra en SQL DB, fx:
$sql="select concat(text) as text from pages where name = '$name'";

så vises æøå i denne tekst ikke korrekt - hvis jeg så ændrer til:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

...så vises teksten fra SQL DB korrekt - men teksten skrevet direkte i html/php filen vises forkert - dette kan jo så omgås med &aelig; osv. - men er jo lidt besværligt.

Hvad er den korrekte metode til at komme dette til livs?
Avatar billede hmanback Nybegynder
09. oktober 2009 - 15:20 #1
Du kan bruge funktionen utf8_encode til at encode output korrekt. http://dk.php.net/manual/en/function.utf8-encode.php

Hvis du som udgangspunkt vil bruge utf-8 bør du sætte din myssql collation til utf_8 f.eks utf8_unicode_ci og mysql charset til utf-8 unicode, så skulle du slippe for at skulle encode output.
(er det en mysql db du bruger?)
Avatar billede Gudiik Nybegynder
09. oktober 2009 - 15:22 #2
du skal have sat din database til utf-8
Avatar billede skovge Novice
09. oktober 2009 - 15:41 #3
Ja, det er en mysql DB
Avatar billede dkfire Nybegynder
09. oktober 2009 - 15:45 #4
Du skal sørge for at den side som ligger din tekst i databasen også er sat til utf-8 samt at alle sider er gemt som utf-8.

Hvordan ligger du data ind i din db ?
Avatar billede skovge Novice
09. oktober 2009 - 15:59 #5
Som regel via et hjemmelavet php cms site der bruger fckeditor til text og alm. form textfields til øvrige variable
Avatar billede skovge Novice
09. oktober 2009 - 16:01 #6
btw - DB er sat til UTF-8

MySQL Tegnsæt:  UTF-8 Unicode (utf8)
Avatar billede Gudiik Nybegynder
09. oktober 2009 - 16:04 #7
har du gigahost?
Avatar billede skovge Novice
09. oktober 2009 - 16:53 #8
nej ikke gigahost
Avatar billede dkfire Nybegynder
09. oktober 2009 - 19:05 #9
Du skal sørge for at samtlige sider i din system er gemt som utf-8.
Hvis en side er gemt som andet, kan den godt finde på at ligge data i din sql med et andet format.
Avatar billede skovge Novice
09. oktober 2009 - 19:26 #10
Hmm, ja det er de også - det sættes de til som default i dreamweaver.
Avatar billede dkfire Nybegynder
10. oktober 2009 - 11:22 #11
Du kan når du åbner forbindelsen til mysql sørge for at data mellem webserver og mysql server også bruger utf-8

Det kan du gøre ved at sende en query med "SET NAMES 'utf8'".

Du kan læse mere om det her:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/charset-syntax.html
Avatar billede skovge Novice
13. oktober 2009 - 15:35 #12
>>dkfire : takker, fandt løsningen på dit link http://dk.php.net/manual/en/function.utf8-encode.php om utf8_encode
Avatar billede skovge Novice
13. oktober 2009 - 15:36 #13
>>dkfire : læg et svar så er point dine
Avatar billede dkfire Nybegynder
13. oktober 2009 - 19:27 #14
Det var nu ikke mig som nævnte noget om utf8_encode, det var hmanback, så synes du skulle give pointene til ham/hende, hvis det er den løsning du vælger.
Avatar billede skovge Novice
13. oktober 2009 - 19:44 #15
Ja det var det da også - sorry.

hmanback - læg et svar så er point dine.