Avatar billede nielspt Nybegynder
15. oktober 2009 - 19:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk antal vha. javascript skal bruges i PHP

Hej eksperter

Jeg har et problem, som jeg ikke helt kan regne ud. Sådan opstår problemet:

1. Jeg har et dynamisk antal input-felter. Det betyder at brugeren kan tilføje lige så mange felter han vil - de tilføjes løbende vha jQuery. <-- Virker pt fint

2. Når brugeren er færdig, trykker han på Send, og indholdet i input felterne skal (uden reload) sendes til databasen. <-- Virker pt fint vha jQuery - MEN kun for ÉT element.

Derfor:

Hvordan kan jeg få indholdet fra samtlige input-felter over i databasen?

Jeg har en klump PHP som afvikles (uden reload) når der trykkes på send, og jeg har også en javascript variabel, som ved, hvor mange input felter, der er tale om. Men hvordan får jeg denne variabel med over i PHP-klumpen, så jeg kan lave en løkke?

Nogen forslag?

Tak
Avatar billede majbom Novice
15. oktober 2009 - 19:21 #1
hvis js ved hvor mange felter der er (og hvad de hedder) kan du vel løbe dem igennem og samle dem til en streng, som bagefter kunne splittes/parses af php-siden - f.eks. json: http://json.org/
Avatar billede nielspt Nybegynder
15. oktober 2009 - 21:04 #2
Vil det sige, at der ved onClick skal encodes et json-objekt, som parses til php og decodes?

Kan du give et eksempel på hvordan det gøres? :-)
Avatar billede nielspt Nybegynder
15. oktober 2009 - 21:11 #3
- eller unsubmit :-)
Avatar billede majbom Novice
15. oktober 2009 - 21:59 #4
var textfields; //array med felterne som objekter
var textfields_count = textfields.count(); //antallet af felter
var i; //tæller til for-løkken
var json_string = "{"; //json-strengen
var first = true; //indikator for om det er første gang løkken køres

for(i=0;i<=textfields_count;i++){
  if(!first){
      json_string += ",";
  }else{
      first = false;
  }
  json_string += "field"+i+":"+textfields[i].value;
}
json_string += "}";

det kan sikkert gøres smartere og ovenstående er utestet (det er efterhånden noget tid siden jeg har leget med json)
Avatar billede nielspt Nybegynder
25. oktober 2009 - 14:04 #5
Super.

Jeg tog udgangspunkt i dit forslag, og fik det til at virke :-)
Smid gerne et svar
Avatar billede majbom Novice
09. november 2009 - 10:45 #6
det kommer her - lidt forsinket :)
Avatar billede nielspt Nybegynder
09. november 2009 - 20:29 #7
tak for hjælpen.
Avatar billede majbom Novice
10. november 2009 - 08:43 #8
selv tak, og tak for point :)