Avatar billede hy Nybegynder
15. oktober 2009 - 19:22 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Brugernavn kun logget på en gang

Er der nogen der har et forslag til hvordan man undgår at samme brugernavn kan logge på to gange samtidig, altså der sidder to personer og bruger det samme brugernavn to forskellige steder samtidigt, det skal ikke kunne lade sig gøre??
Avatar billede no_doubt Nybegynder
15. oktober 2009 - 19:26 #1
Sæt en session eller sæt en database værdi med true/false og denne sættes til true ved login og false ved logud.
Avatar billede virtual1ty Nybegynder
15. oktober 2009 - 19:45 #2
Så vidt jeg ved, kan det ikke lade sig gøre vha. en session.
Løsningen er, at sætte en værdi i databasen for den pågældende bruger - f.eks. et felt der hedder 'online', hvor værdien sættes til 'true' når brugeren logger på, og sættes til 'false' når brugeren logger af igen.

I dit loginsystem skal du så tjekke dette felt for den pågældende bruger, når denne logger på. Hvis værdien er 'true', er brugeren allerede logget på og skal derfor ikke have adgang. Hvis værdien derimod er 'false', skal denne sættes til 'true' og brugeren skal have lov til at komme ind.

Præcis det samme som no_doubt foreslår, bare uddybet.
Avatar billede hy Nybegynder
15. oktober 2009 - 21:40 #3
Tak så vidt, så skal det afvikles i global.asa eller er der andre måder at klare det på, hvis en bruger ikke logger ud men bare lukker browseren?