Avatar billede strandfelt Nybegynder
22. oktober 2009 - 18:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Timeløn for studerende webprogrammør

Hej eksperter.

Jeg studerer som web-integrator, og mangler ca. et halvt år, før jeg er uddannet.

Jeg har fået kontakt med et firma, der vil ansætte mig som programmør hos dem. Jobbet er på timebasis, og vi forhandler netop nu om min timeløn.

De har foreslået 75 kr/timen, men dette ser jeg virkelig som for lidt. Da jeg havde fritidsjob som lagerarbejder tjente jeg 65 kr/timen.
Men her har jeg jo rent faktisk faglig uddannelse og viden.

Mine nuværende kompetencer tæller:
XHTML/HTML og CSS (Her har jeg 3-4 år erfaring - selvlært og på uddannelse)
ASP.NET (2 års erfaring - selvlært og på uddannelse)
MSSQL (2 års erfaring - selvlært og på uddannelse)
PHP (2-3 års erfaring - selvlært)
MySQL (2-3 års erfaring - selvlært)
Webdesigns i Photoshop (2 års erfaring - selvlært og på uddannelse)

Jeg har løst et par opgaver for dem, og de er alle blevet løst til deadline, og jeg har endnu ikke fået tilbudt en opgave, hvor jeg ikke kunne løse den.

Og spar mig venligst for kommentarer om, at det var dumt at udføre arbejde, før jeg aftalte timeløn (Jeg ved det nemlig godt, men kontoen var tom). :-)
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. oktober 2009 - 18:08 #1
Nu siger du jo ikke noget om alder. Men er du over 18, er det absolut for lidt.
Avatar billede strandfelt Nybegynder
22. oktober 2009 - 18:11 #2
Jeg er 17, men 18 om 3 uger. ;-)
Avatar billede Slater Ekspert
22. oktober 2009 - 18:14 #3
75 i timen? Det er jo langt under mindsteløn.

Da jeg var omkring på dit niveau, tog jeg ca. 170 i timen som freelancer - og det har jeg opdaget senere var alt for lavt.
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. oktober 2009 - 18:14 #4
http://www.jobpatruljen.dk/loen_og_love/loensatser.aspx

Her er lønsatserne indenfor forskellige erhverv. Kunne ikke finde IT.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. oktober 2009 - 18:50 #5
som freelance bør du køre på 400+moms pr time.
Ved fast job, så regn baglæns: 25000/md for fuld tid (=165 timer) = 150kr/time.
Avatar billede milandt Nybegynder
22. oktober 2009 - 20:12 #6
Jeg har udviklet et lille værktøj i Excel til at sammenligne timeprisen mellem en freelance IT-konsulent og en fastansat medarbejder.

http://www.it-future.dk/media/5878/Sammenlign%20timepris%20v%200.5.xlsx

Værktøjet kan bruges til inspiration til at fastsætte sin timepris, eller man kan kigge på det sammen med kunden evt. i en salgs-process.

Jeg modtager gerne feedback eller kommentarer, og håber ellers at andre også kan have glæde af det.

Med venlig hilsen
Dennis Milandt
www.IT-Future.dk
Avatar billede strandfelt Nybegynder
23. oktober 2009 - 11:00 #7
Tak for alle svarene. Nu skal jeg så bare lige formulere den.

Tror jeg prøver med 150 kr/timen.
Avatar billede jps6kb Novice
24. oktober 2009 - 20:13 #8
Mit råd vil klart være at spørge din fagforening, og er du ikke medlem, så bliv det. Det kan specielt betale sig, ved ansættelsesforhold som det du beskriver. ;-) Men 150,- er ikke helt urealistisk, afhængig af virksomheden selvfølgelig og hvad de vægter.
Nogle vil også give dig en skodløn og så kalde til forhandling efter f.eks. 3 måneder. Men held og lykke med det. ;)
Avatar billede strandfelt Nybegynder
02. november 2009 - 17:15 #9
Tak for svarene alle sammen. Jeg blev i første omgang enig om en løn på 120 kr i timen. En smule lavt, men jeg ville så nødt smide det i vasken så hurtigt. :)
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2009 - 18:01 #10
150 er ALT for lidt - 750!
- husk at din sjæl vil være på arbejde fra nu af og ... indtil næste iE-release.

OG: Jo dyrere noget har været, jo gladere er man for det : )