Avatar billede crj100 Praktikant
26. oktober 2009 - 13:12 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

HD formattering

Hej Alle

Var træt af at min Packard Bell BU45 kørte så uendeligt dårligt/ustabilt med Vista, at tiden var til en upgrade.

Har nu (forsøgt) at installere Win 7, som nyinstallation.

Min konfiguration er:
Disk 0: 120GB HD, 8GB (Genoprettelsespartition,forbeholdt OEM backup osv), og resten som partition "HDD (C:)".

Jeg forsøgte at vælge de 8 GB til at installere Win 7 på, men dette ville systemet ikke tillade. Derfor valgte jeg "HDD (C:)" som destination, efter at have lavet backup med det medfølgende program på Win 7 disketten. Under installationen blev det stated, at alle data ville overskrives på valgte partition, og det var sådan set også et af formålene, at få renset computeren i bund ;-)

Nu da installationen er fuldført, viser det sig desværre bare, at der ikke er renset ud..... Jeg har kun ca. 13 GB diskplads til rådighed, og min backup af data fylder 31 GB! Og jeg har slet ikke installeret andre programmer igen endnu!

Så tænkte jeg, at så formaterer jeg bare (C:) selv, og geninstallerer, men det kan jeg ikke via Windows. Så ville jeg formatere min 8GB partition, da jeg ikke ønsker Packard Bells OEM data alligevel, men det er heller ikke en mulighed?
Så forsøgte jeg at formatere (C:) via CMD-prompten, men efter kommandoen "Format C:" kommer beskeden: "Der blev nægtet adgang, da du ikke har tilstrækkelige rettigheder. Du skal starte programmet i forhøjet tilstand". Så genstarter jeg CMD som administrator, og forsøger igen med "Format C:". Den spørger herefter om diskenhedsnavnet for drev C: og jeg angiver "HDD". Den advarer om, at alle data vil gå tabt, og hertil svarer jeg self. Ja. Den skriver nu "Formaterer 106274 MB" og straks efter "Systempartitionen må ikke formateres"

Hvad er det jeg skal gøre, for at få min Win 7 installeret på en ren og frisk HD?

M.v.h.
SM

P.S.: Win 7 lader til umiddelbart at køre meget bedre end Vista :-) MAngler bare HD-pladsen......
26. oktober 2009 - 13:16 #1
Du kan på ingen måde FORMATER den SYSTEMPARTION/DREV som du selv står på !!!
26. oktober 2009 - 13:18 #2
... du burde kunne nedlægge alle partioner mm. under instalation af WIN7 (har ikke selv prøvet WIN7 - endnu..)...

Læs omhyggeligt hvad der står ...
Avatar billede crj100 Praktikant
26. oktober 2009 - 16:01 #3
Hej
OK, fornemmede det kunne være problemet.... Ligenu har jeg brugt 8 GB partitionen til at nulstille HD og systemet helt til som da jeg fik computeren.

Måske det gik galt med partitionen under installation, da jeg forlod huset, og lod det passe sig selv?

Men tak for hjælpen, jeg prøver igen ;-)
Avatar billede katru Nybegynder
26. oktober 2009 - 16:04 #4
Når du under installationen af windows 7, kommer til der hvor man kan vælge hvilken partion du vil installere på, så er der nogle valgmuligheder: http://apcmag.com/images/apcapc/howto/dualboot_vista_windows7_vista_first/vista_windows7_install_01.jpg

Vælg "Drive options (advanced)@. Nu kommer dette frem: http://www.techtalkz.com/gallery/files/1/Windows7-2008-11-04-14-55-10.jpg

Marker partionerne en efter en og tryk på Delete. Når alle partioner er blevet til en, så er harddisken ren og klar:)