Avatar billede crj100 Praktikant
27. oktober 2009 - 14:28 Der er 7 kommentarer

Formater fra DVD-drev

Hej

Jeg har rigtigt lavet ged i min laptop. Under installation af nyt styresystem, har jeg fået formateret min HD til noget ubrugbart, og den fremstår nu som "unallocated space". D.v.s. jeg kan ikke installere styresystemet herpå!

Findes der et program (freeware= der kan formatere HD via DVD-drevet?

Umiddelbart den eneste løsning jeg kan forestille mig.....

Help please!
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 14:44 #1
Har den ikke en imagefil på en skjult partition, som du kan recover fra. Det skulle gerne bringe den bærbare i samme stand, som den var ved levering.
Avatar billede tjacob Juniormester
27. oktober 2009 - 14:49 #2
Hvilket styresystem?

Når du installerer Windows, så vil du komme til et punkt hvor du bliver spurgt om hvor der skal installeres.
Her skal du så vælge at oprette en partition i din "unallocated space" Opret partitionen og vælg denne til installation.
Du vil derefter blive spurgt om hvilket format der skal formateres i.
Det skulle sådan set gå nogenlunde automatisk.
Avatar billede katru Nybegynder
27. oktober 2009 - 15:17 #3
Ja skriv hvad system du installere! Det er hel klart det nemmeste at bruge værktøjet på den cd, hvor systemet ligger.
Avatar billede katru Nybegynder
27. oktober 2009 - 15:20 #4
Hvis du installere Windows 7, så se svaret i denne tråd. Det løser måske problemet:
http://www.eksperten.dk/spm/890711#reply_7475931
Avatar billede crj100 Praktikant
27. oktober 2009 - 19:29 #5
Hej Alle

Tak for forslag, men:

Ingen image-fil længere, da jeg slettede den i min frustration. det er Win7 jeg forsøgte at installere, men da den næsten var færdig med installationen, kom Packard bell ind og "overtog" og ville restore systemet. Og her kom jeg ikke videre. Derfor valgte jeg at formatere den partition, for at slippe for indblandingen fra Packard Bell...

Og kan ikke formatere den unallocatede space med Win 7 disken. Der kommer en lang fejlkode (har den desværre ikke lige her).

Så nu kan jeg ikke længere komme ind på harddisken, med mindre jeg får formateret de unallocatede GB's.

En anden løsning kunne måske være, at finde en disk med et gammelt styresystem som max kræver 4GB som er det største der er til rådighed i en partition?
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. oktober 2009 - 19:40 #6
Giv disken en gang killdisk.

Hen den frie version her: http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

Du henter bootable ISO image, og brænder dette image på en cd, og starter maskinen med den.

Du kan få lidt hjælp omkring programmets funktionalitet her:
http://www.helgec.dk/killdisk.html

Når den er klaret, så skal WIN7 ikke brokke sig ved installation.
Avatar billede crj100 Praktikant
29. oktober 2009 - 21:28 #7
Hej Dragonknight

Smid lige et svar, så får du pointene. Du har reddet min dag/laptop :-)