Avatar billede thomaskleis Nybegynder
28. oktober 2009 - 17:37 Der er 8 kommentarer

Harddisk i device manager, men ikke i My computer!

Jeg har en extern 3,5" harddisk tilsluttet til min bærbar via løst IDE/USB kabel og strømforsyning. I Device manager kommer disken frem, men den kommer ikke frem under My Computer, så jeg ikke tilgå den. Den er heller ikke under Disk Management! Det har tidligere virket perfekt!
Har prøvet på 3 forskellige computere.
Har i alt 3 ATA diske, som alle har problemet.
Har prøvet med en 4. SATA disk, hvilket har virket perfekt!! - (IDE/USB stikket har også et SATA stik).
Kan IDE/USB stikket være defekt i en sådan grad at computeren kan 'se' disken men ikke tilgå den?
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2009 - 18:55 #1
Prøv at fjerne alle usb stikkene fra maskinen (ikke mus/tastatur)
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Enhedshåndtering
Klik på + udfor USB-Controllere
H-klik på enhederne og vælg fjern
SLUK maskinen i nogle minutter.
Start og lad windows finde og installere USB controllerne igen.
Herefter sætter du dine USB enheder i maskinen - EN af gangen og lad windows finde og installere den / dem
Avatar billede thomaskleis Nybegynder
28. oktober 2009 - 20:36 #2
Det er hermed gjort, men desværre uden resultat. Har tidligere prøvet at afinstallere driveren til enkelte USB enheder, men samme resultat naturligvis.
I device managerens liste for USB enheder angives disken sjovt nok til at virke korrekt!!
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2009 - 20:49 #3
Det eneste jeg ellers lige kan komme i tanke om, som fejl mulighed, er at du kan have mistet partitions tabellen
http://www.helgec.dk/lost%20data.html
Avatar billede thomaskleis Nybegynder
29. oktober 2009 - 20:29 #4
Programmet der er foreslået på Helgec.dk kan desværre heller ikke se min disk :-(
Avatar billede haverslev Novice
31. oktober 2009 - 10:25 #5
Hvis det program og tillige 2-3 andre pc`ere heller ikke registrere den, så er jeg bange for at den desværre er død.
Avatar billede Vandreren Novice
31. oktober 2009 - 16:35 #6
Harddisken får vel strøm nok, ikke? Du kan høre den køre, ikke?

På et tidspunkt satte jeg en lidt ældre HD (80 GB) til en PC via USB. Den kunne først blive genkendt af PC'en, når der havde været strøm til den i et par sekunder, så den var kørende før USB-stikket blev sat til. Hvis jeg først satte den til USB og derefter sluttede strøm til, ville den ikke blive genkendt.

Så du kan jo lige prøve, at sætte strøm til din HD og lade den køre et par sekunder, før du sætter den til din PC. :)
Avatar billede thomaskleis Nybegynder
02. november 2009 - 13:20 #7
Til haverslev:
Det er ikke kun denne disk. Det er 3 diske i alt der alle har været prøvet på 3 forskellige PC'ere. Alle samme problem. Men jeg mistænker IDE stikket, for at være defekt i en sådan grad at harddisken kan ses i Device manager men ikke i Disk Manager. Ved ikke om det kan lade sig gøre, men jeg løber tør for muligheder. Jeg prøver at teste med et nyt IDE stik.

Til Vandreren:
Der er nok strøm, og jeg har prøvet tilslutnings rækkefølgen som du nævner.
Avatar billede thomaskleis Nybegynder
10. november 2009 - 14:14 #8
LØSNING:

IDE/USB kablet var defekt. Disken blev registreret i Device manager som 'USB mass storage device' el.lign., men derefter sluttede festen.