Avatar billede elkoger Nybegynder
30. oktober 2009 - 15:08 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Redelegering af domæne til egen DNS, dk-hostmaster

Hej Eksperter

Jeg er ved at opsætte min egen DNS server, og fungere også, både med AXFR fra enkelte kilder (localhost, dk-hostmaster)

Det jeg gerne vil er at få min dns server registeret hos dk-hostmaster, dog kom jeg til at tænke:

Jeg har et domæne med .net tld, så skal DNS serveren vel godkendes et andet sted? (.net domænet er mit "main" som også dns servernes navn er)

Samt har jeg et .dk domæne, som jeg også ønsker at få redelgeret til min dns server, hvordan får jeg dk-hostmaster til at tjekke dette domæne når jeg beder om at få den valideret?

Pt. er min dns server på 1 maskine, dog skal man altid notere 2 når man redlegere domæner, kan det godt være den samme? hvis jeg laver dns1 og dns2 og får den til at pege på samme ip.

Håber i kan hjælpe med at svare på disse spørgsmål, og håber på at det giver mening :)

på forhånd tak
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
30. oktober 2009 - 16:41 #1
du ved for lidt om DNS til at du vil få det til at virke

du får aldrig en offentlig DNS server med din nuværende vidensniveau. For at få godkendt en offentlige DNS server skal du have en sekundær server hvor din(e) zone(r) findes på. Desuden vil dk-hostmaster verificerer at du faktisk ved noget om at administrere en DNS server. Så brug gratisdns eller nogen andre til at starte med.

så glem det
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2009 - 16:51 #2
Enig... og i øvrigt er der ikke brug for flere DNS servere
Avatar billede elkoger Nybegynder
30. oktober 2009 - 16:53 #3
Selve administrationen og opsætning af DNS server har jeg styr på, har dog aldrig gået "live" med verdenen.

Det eneste jeg ikke har styr på, er redelegering af domæner.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2009 - 16:57 #4
Hvilken IP adresse har Localhost?
Avatar billede elkoger Nybegynder
30. oktober 2009 - 17:04 #5
Lukker denne, forventede lidt mere seriøsitet .
Men det er nok ikke på denne side man skal kigge dette.
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2009 - 17:18 #6
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
30. oktober 2009 - 17:29 #7
du har ikke styr på det og derfor får du aldrig en offentlig dns.

og man SKAL have adgang til en sekundær DNS hvis man vil være registrant for domainer
Avatar billede Slettet bruger
30. oktober 2009 - 17:51 #8
jonah.hex: Nu ved vi så ikke hvad formålet er? og hvis fyren vil være en ny ISP udbyder er spørgsmålet vel relevant.

Men Igen.. spørgsmålet bliver besvaret på dk-hostmaster.dk
Avatar billede riversen Nybegynder
30. oktober 2009 - 19:05 #9
elkoger: det er korrekt du skal have 2 dns servere. De skal (mig bekendt) være placeret på 2 forskellige IP-adresser. DK-hostmaster (og formentlig andre) kan nok godt snydes hvis begge IP'er tildeles samme server. Det har jeg hørt om i hvert fald.

Du har ret i .net skal godkendes andet sted. Hvor ved jeg ikke.

#1: Hvordan konkluderer du det? Jeg ved jeg har viden til at blive godkendt, men jeg ved ikke hvor jeg skal henvende mig for at få redelegeret et .net domæne.

#2: Om der er brug for flere DNS servere har intet med sagen at gøre. Den kommentar tyder på DU ikke ved vildt meget om det (hvilket jo også er OK)

#4: You tell me... og lad nu være med at sige 127.0.0.1.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
31. oktober 2009 - 22:25 #10
#9
viden til at blive godkendt.... ????

Du kontakter jo dem der pt har domainet, og beder om en redelagering. Enten via et weblogin, mail, fax eller telefon. Det er jor forskelligt hvordan man gør det
Avatar billede riversen Nybegynder
01. november 2009 - 14:23 #11
#10: Og inden da skal din server godkendes af øverst ansvarlige af .net domæneansvarlig ligesom du skal af dk-hostmaster for .dk. Og det er det spørger gerne vil vide hvor er etc. Det gør ham ikke til udvidende omkr. hvordan man administrerer DNS. Han har jo netop helt rigtigt fat i procedurerne.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
01. november 2009 - 20:14 #12
nej
hvis dit .net domain er redelegeret til din dns, er det jo dig der har zonen og du kan derefter oprette alle de record du ønsker.
Hvis du ønsker at blive registrant er sagen jo en anden, præsis som ved .dk domain. Og bliver registrant for .dk koster 25kilo og omkring 2500 om året.
Men det er jo ikke det han ønsker, han vil hoste sit eget domain
Avatar billede riversen Nybegynder
02. november 2009 - 06:20 #13
#12: nej, din server skal godkendes af den øverste ansvarlige (https://www.dk-hostmaster.dk/teknisk-administration/navneserveransvarlige/godkendelse-af-navneserver/).

At være ansvarlig for en offentlig dns server og at være registrant er 2 forskellige ting. At blive godkendt til at administrere en offentlig dns server for .dk domæner kostede 500 sidst jeg tjekkede. Det ligger nogle år tilbage.
Avatar billede riversen Nybegynder
02. november 2009 - 06:27 #14
altså hvis din server ikke er godkendt vil øverste ansvarlige for fx .dk ikke redelegere subdomæner af .dk domænet til din navneserver. Så godkendelse kommer før redelegering og det er godkendelsen spørger vil vide noget om.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
02. november 2009 - 21:58 #15
ja