Avatar billede MasterException Nybegynder
02. november 2009 - 14:45 Der er 1 kommentar

appending text to fil (linux)

jeg har et problem n[r jeg appender til en fil at den bliver for stor

eks.

MitSchript >> log.txt

er der en m[de s[ jeg kan styrer at min log fil max bliver 50 mb...
Avatar billede Temp_dk Nybegynder
12. november 2009 - 16:03 #1
Mulighed 1
Komprimer logfil
Ved at komprimere logfilen har du stadig dine log data men de fylder jo stadig lidt, og næste gang du eksekvere MitSchript >> log.txt opretter du en ny log.txt fil. Resultatet af nedenstående kommando generer komprimeret fil med navn log.txt.gz der har samme tids stempling som log.txt

  gzip -9N log.txt

Mulighed 2 er at slette X antal linier i din log.txt fil og derved miste data
scriptet herunder sletter 10000 linier startende fra den første linie i log.txt
Der er dog behov for ledig plads for at scriptet kan fungere korrekt

#!/bin/bash
log="log.txt"
backup_log="log.~"
# Omdøb log.txt til log.~
mv $log $backup_log
# Sletter 10000 linier i log.~ startende med linie 1,og gemmer resten af linier i log.txt
sed '1,10000d' $backup_log > $log
# Fjern den oprindelige log.txt fil
# rm $backup_log