Avatar billede pf3r7 Nybegynder
04. november 2009 - 12:01 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Størrelse harddsike til bærbar

Goddag alle sammen.

Jeg skal finde ud af hvad størrelse min zepto laptop bruger, da det er lidt en jungle at finde rundt i..

jeg købte en 500gb 2.5 disk for nogle år siden, og den var for høj, og først senere blev jeg gjort opmærksom på at der fandtes flere forskellige størrelser af 2.5 standarten;
3/4 1/8 osv osv osv..

så nu sidder jeg lidt med noget i postkassen, og ved ikke hvad jeg skal kigge efter, for at være sikker på jeg kan presse den ned i min laptop :)

er der nogen der kan hjælpe i denne sag? Zepto hotline vidste ikke selv der fandtes flere forskellige størrelser - så der var ikke megen hjælp at hente.
Avatar billede ladyhawke Novice
04. november 2009 - 12:56 #1
er det nemmeste ikke at åbne din maskine og måle efter hvor høj HD'en er?
Avatar billede pf3r7 Nybegynder
04. november 2009 - 13:10 #2
Et svar er rart, men en forklaring ville være at fortrække :) så ved man jo hvad det handler om i fremtiden - men forslaget er da godt nok.
Avatar billede ladyhawke Novice
04. november 2009 - 15:22 #3
jo, men jeg kan ikke forklare præcis hvilke laptop producenter, der bruger hvilke harddiske. Jeg har selv en zepto pg hvis jeg ville have ny HD i den, så ville jeg måle den der sidder i og slå op hvilke specifikationer laptoppen understøtter, så man får det rigtige interface.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. november 2009 - 17:09 #4
Hvordan skal vi kunne hjælpe uden at vide som min. hvilken Zepto model du sidder med :)
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2009 - 18:33 #5
IBM/Hitachi/WD har nogle 2½" diske i 9,5mm højde ellers er "standard" ~10mm i højden

F.eks:
http://www.engadget.com/2009/09/09/wd-ships-2-5-inch-640gb-standard-9-5mm-height-laptop-drive/

Hitachi:
http://www.shopwiki.com/HITACHI+Travelstar+100GB+ATA-6+(0A25016)+7200RPM+2.5IN+9.5MM+Notebook+Hard+Drive
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2009 - 18:43 #6
Har lige haft åbnet en Zepto 6625WD, hvor der er monteret en
Samsung 250Gb 160/7200 HM251JJ S-ATA disk i og den er 9,5mm.

Men den er derudover "beklædt" med løs Alu folie, for at passe korrekt ned i harddisk slotten
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=169460
Avatar billede pf3r7 Nybegynder
04. november 2009 - 21:37 #7
#3 så vidt jeg ved, så bliver en bestemt størrelse brugt til laptops, andre 2.5 diske bliver brugt til servere (ved ikke hvorfor man ville vælge 2.5, men det gør man åbenbart. interfacet er ikke et spørgsmål. Det er sata. spørgsmålet går på at der findes flere forskellige størrelser af 2.5 diske.

#4 sorry, ved godt det burde være obligatorisk at skrive ;) jeg sidder ved en 6224W, (men så længe det er en alm laptop, så burde det ikke gøre en forskel.)

#5 jeg ved godt standarten er ~10mm, men 1mm er allerede for meget. har prøvet at sætte en forkert størrelse i ;) det lader sig _ikke_ gøre.

#6 eftersom harddisken bliver lidt varm, og det fører til data-tab, så fortrækker jeg at sætte den direkte i, istedet for at lave fiks-fakserier ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. november 2009 - 22:21 #8
Avatar billede pf3r7 Nybegynder
04. november 2009 - 22:31 #9
#8, altså, jeg ved godt hvad du mener :) meeeen, jeg tror du skal læse spørgsmålet igen, for jeg tror ikke du har forstået det.

jeg spørg ikke om jeg skal bruge sata eller ej, jeg ved udemærket godt min laptop understøtter sata. jeg spørg heller ikke om størrelse, som i g-i-g-a-b-y-t-e, jeg taler om fysisk størrelse på harddisken. Nogle fabrikanter har valgt at bryde standarten og lave forskellige mål for diskene (1/8 3/4 osv osv) - hvilket gør at ikke alle diske passer i min laptop. håber det hjalp lidt :)
Avatar billede haverslev Novice
05. november 2009 - 11:14 #10
#6 eftersom harddisken bliver lidt varm, og det fører til data-tab, så fortrækker jeg at sætte den direkte i, istedet for at lave fiks-fakserier ;)

Det er IKKE fiks-fakserier - sådan er den ORGINALT  - hvis ikke du tror på det vi skriver, så  er det svært at hjælpe dig.

Jeg skriver tillige at HDD`en er 9,5mm og derudover er den beklædt med alu folie "strømpe" om din skal være det, skriver jeg INTET om.
Men går da udfra at du i det mindste har set på din nuværende HDD
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. november 2009 - 13:30 #11
Enig med haverslev...

Du kan jo starte med at fortælle hvad din harddisk hedder.
Dvs. tag den ud og kig på den og giv os modelnummer...

Harddrive
SATA harddrive, 40-160GB (5400/7200rpm)
Hybrid harddrive SATA, 80-160GB 5400rpm
SSD harddrive SATA, 32GB

Så vidt jeg ved er der også en smule forskel på de fysiske mål på disse ...
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. november 2009 - 13:32 #12
Så jo jeg har skam læst spørgsmålet, endda indtil flere gange, for troede jeg havde overset hvad model der sad i nu, men det har du jo ikke skrevet....
Avatar billede pf3r7 Nybegynder
07. november 2009 - 21:09 #13
Heh :) det var på ingen måde for at rakke ned på nogen af jer. I må undskylde hvis det er sådan det er blevet opfattet :)

#10, jeg har aldrig nogensinde hørt om at man beklæder noget med folie - troede det var en hjemmelavet løsning, må have læst forkert. Tror skam på dig :)

#12 ja, det er også sløvt af mig, men jeg har været på farten de sidste 8mdr, og en skruetrækker er åbenbart ikke lige sådan at finde, men det er første prioritet at få den pillet ud.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. november 2009 - 23:57 #14
Hvilken model er der tale om?
Avatar billede haverslev Novice
08. november 2009 - 17:14 #15
Der er faktisk kun to højder, nemlig 9,5mm og 10mm - der er f.eks IKKE en højde på 9,8mm :)

Ang. det med folie "strømpen"/"Etui", så er der også en del andre bærebare der kører med denne Alu løsning.
Der er ligesom en slags "flap" på alu endestykket, således at man kan få fat i den og derved rykke HHD`en ud af den lukkede harddisk slo.
Andre har ligesom et bånd der følger med ind i det lukkede harddisk slot - f.eks har nogle IBM bærebare, kun har et lille dæksel på bagsiden af den bærebare, på ca. 15mm højde og lidt breddere end harddisken. Her kan man kun få fat i harddisken ved at hive i den alu flap der er synlig.
Avatar billede pf3r7 Nybegynder
16. april 2013 - 15:26 #16
Ingen svar.