Avatar billede nielspt Nybegynder
12. november 2009 - 18:32 Der er 2 kommentarer

Funktion til at croppe billede (ikke resize)

Hej eksperter.

Jeg kunne godt tænke mig en PHP funktion, der kan croppe et billede (ikke resize) rundt om centrum på billedet.

Så hvis jeg fra start har et billede på fx 500 x 500 px får jeg efterfølgende et nyt billede, som består af et udsnit på fx 200 x 200 px - klippet ud fra midten af det første billede.

Altså en funktion, som tager en destination på input billede, crop-dimensioner, og en destination på output billede.

Er der nogle af jer der ved, hvor jeg kan finde sådan en funktion?

Tak
Avatar billede preppydude Nybegynder
12. november 2009 - 18:35 #1
Du skal bruge funktionen imagecopyresampled() - se http://php.net/manual/en/function.imagecopyresampled.php for eksempler
Avatar billede repox Seniormester
12. november 2009 - 22:18 #2
Med imagemagick:

    $cmd = "convert ".$original_billede_sti." -gravity Center  -crop 500x500+0+0 +repage ".$destination_billede_sti;
    exec($cmd);