Avatar billede bundgaard Nybegynder
16. november 2009 - 11:28 Der er 9 kommentarer

Problemer med rettigheder i Windows 2008?

Mojn

For noget tid siden lavede jeg nogle ændringer på arbejdet. Vi havde to domæner kørende, begge Windows 2003 Server med XP-klienter. Jeg oprettede et nyt Windows 2008 domæne og flyttede alle klienter over på dette domæne. Deres indstillinger blev gemt og flyttet ved hjælp af scanstate og loadstate værktøjerne fra Microsoft.

Det kørte som sådan uden de helt store problemer... MEN!

Der er et par enkelte problemer, som irriterer både mig og brugerne grænseløst.

Vores design-afdelinger laver ofte dokumenter, som skal printes på en bestemt måde (duplex, bestemt størrelse papir, bestemt skuffe på printeren osv.), men indstillingerne bliver ikke gemt. Der bliver brugt Adobe CS2, 3 og 4 til formålet. Hvis de laver en printeropsætning på et dokument og skriver det ud, så kommer det korrekt ud. Lukker de dokumentet og åbner det igen, så står printerindstillingerne til de standard-indstillinger, jeg har defineret i sin tid (A4, autoselect skuffe osv.).

Jeg har en teori om, at det er manglende rettigheder, der gør det, men jeg kan simpelthen ikke se, hvor det skulle være. Brugerne gemmer deres dokumenter på et mapped netværksdrev, hvor de har både skrive- og læserettigheder. De mapper printeren fra 2008-serveren. Har forsøgt at give dem fulde rettigheder til printeren også, uden held.

For sjovs skyld testede jeg på min egen computer, hvor jeg installerede printeren "lokalt" (oprettede en tcp/ip port og tilføjede den den vej igennem, istedet for at mappe fra serveren) og oprettede et CS3-dokument, som jeg gemte på skrivebordet. Heller ikke der kunne jeg få lov at gemme printerindstillingerne...

Jeg er ved at opgive ævred.. Har i nogle forslag og ideer?!

Det skal lige siges, at inden domæneomlægningen fungerede det fint.

Mvh
Thomas
Avatar billede sten2004 Nybegynder
19. november 2009 - 11:06 #1
Har du prøvet at oprette en printer med de ønskede indstillinger, så brugerne blot vælger den når de skal special-printe? Ved godt det er en workaround..
Avatar billede bundgaard Nybegynder
19. november 2009 - 12:59 #2
Det er selvfølgelig en mulighed, men problemet er, at de skal bruge en masse forskellige indstillinger.

Der findes utallige kombinationer mellem papirstørrelse, papirkvalitet, duplex osv. desværre.
Avatar billede sten2004 Nybegynder
19. november 2009 - 13:11 #3
Du skrev:
"For sjovs skyld testede jeg på min egen computer, hvor jeg installerede printeren "lokalt" (oprettede en tcp/ip port og tilføjede den den vej igennem, istedet for at mappe fra serveren) og oprettede et CS3-dokument, som jeg gemte på skrivebordet. Heller ikke der kunne jeg få lov at gemme printerindstillingerne..."

Var du da logget på domænet?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
19. november 2009 - 13:19 #4
Ja, det var jeg.

Det skal lige nævnes, for øvrigt, at hvis jeg opretter et nyt dokument, tegner lidt i det, gemmer og lukker det, for derefter at åbne det igen og redigere printindstillingerne, så spørger den om jeg vil gemme dokumentet! Den registrerer altså, at der er lavet nogle ændringer, men den gemmer dem ikke.. Det undrer mig gevaldigt.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
23. november 2009 - 09:04 #5
Opdatering (hvis nogen skulle være interesserede :D)

Jeg har lige gjort en iMac klar. Der virker det upåklageligt. Men de er jo heller ikke tilmeldt domænet på samme måde, som en Windows-pc.

Dernæst prøvede jeg at afmelde min pc fra domænet, tilføje en lokal printer (tcp/ip-port) og oprette et dokument på mit lokale skrivebord. Stadig ingen held..

Efterhånden tyder det på, at det ikke kun er rettighedsproblemer på serveren, men noget mere grundlæggende :(
Avatar billede bundgaard Nybegynder
26. november 2009 - 10:23 #6
Nogen der har et godt bud?

Jeg er desperat :|
Avatar billede serverservice Praktikant
03. januar 2010 - 12:07 #7
ja det kunne være rettighed på selve printer driveren du skal ændre. Du burde kunne gemme dine indstillinger med en admin konto , men spørgsmålet er om brugerne skal have flere rettigheder for at ændre deres indstillinger også.
Det kunne du lige teste.

...Medmindre der er et problem eller konflikt efter du har migreret.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
04. januar 2010 - 11:17 #8
Ved snart ikke hvilket rettigheder, jeg skulle give dem.

De er tilmeldt Domain Users og vil nødigt give dem adgang til mere end højst nødvendigt.

Ang. printerdriveren, så er det vel lokalt på hver enkelt computer, der skal gives rettigheder?

Det kan tænkes, der er nogle konflikter efter migreringen - men det gamle domæne er lukket helt ned og selv nyopsatte computere oplever problemet. Det er meget mystisk. :/

Tak for tilbagemeldingen!
Avatar billede serverservice Praktikant
03. juni 2010 - 14:45 #9
Hej Bundgaard

Nej det er rettigheder på selve printer driveren jeg mener - men ja det kan godt være et problem i migrering - men du kan hurtigt fjerne og geninstallere driveren så vil den selv få de rigtige settings som standard - ?