Avatar billede thenuttyproffessor Nybegynder
17. november 2009 - 00:11 Der er 2 kommentarer

VLAN på klasse B netværk

Hej.

På den skole jeg arbejder på benytter de et klasse B netværk, uden subnet. Netværket føles ofte MEGET langsomt, men IT afdelingen siger det ikke kan skyldes at der er tale om et klasse B netværk, da de kører VLAN. Ingen subnetting.
Er det korrekt at klasse B netværket forventer at skulle sende til 65536 hosts?
Hvad kan være årsagen til hastighedsforringelsen?
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
19. november 2009 - 08:17 #1
Tror ikke på det kan være pga det er et klasse B netværk at det går langsomt?

Men hvis alt data fra alle pc'ere skal igennem 1 dårligt 100m/b kabel, kan det være en flaskehals.
Avatar billede ahave Nybegynder
21. november 2009 - 23:41 #2
Der kan være mange forklaringer.

Man kategoriserer ikke længere IPv4 netværk i klasse A/B/C.

Vlan(802.1Q) er noget helt andet end subnets og klasse A/B/C. Du taler om forskellige netværkslag. (L2/L3)

Det vil tage lang tid at forklare dig, hvordan netværk fungerer, så du får lige et par links til wiki.

http://en.wikipedia.org/wiki/Classful_network
http://en.wikipedia.org/wiki/Classless_Inter-Domain_Routing

Du har ret i, at den gamle betydning af et klasse B netværk addresserer 65534= /16(CIDR)

Du bør nok læse lidt op på din netværksviden før du går i flæsket på din itafdeling. :-)
/ahave