Avatar billede osborne Nybegynder
18. november 2009 - 03:17 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Alternativ til Mionet for access til filer på min netværksharddisk?

Er der nogen der ved hvordan jeg kan få adgang (fra en Windows 7, 64 bit) til filerne på min eksterne netværksdisk (Western Digital).

Tidligere (på XP) har jeg anvendt WD Mionet, men den virker desværre ikke på Windows 7 64 bit.

På forhånd tak
Avatar billede justrace Novice
18. november 2009 - 07:38 #1
Det må da være rart det ikke virker, for jeg syntes det var en elendig løsning WD havde skruet sammen. :)

Hvis du har sat WD-boksen op til samme arbejdsgruppe, kan du jo klikke på "Netværk" i stifinder, og klikke på boksen. Så skulle der være adgang med de rette logon oplysninger.
Avatar billede osborne Nybegynder
19. november 2009 - 22:02 #2
heldig .. LOL .. ja måske, det er rigtignok en lidt speciel løsning de har lavet.

Jeg prøvede det du sagde og satte min nye pc til samme arbejdsgruppe navn WORKGROUP og så kunne jeg pludselig se noget under "Netværk" som hed WDRAID500 og under det en id3112121 eller sådan noget lignende.

Mit problem er at den nægter mig adgang med mine login oplysninger (jeg er ret sikker på det er de rigtige) men vil høre dig om det kan passe at når jeg prøver at logge på så ændrer dem mit loginnavn bimse til MASKINE64\bimse (hvor MASKINE64 er det som jeg har kaldt min nye Windows 7 maskine). Når jeg så angiver mit password får jeg en "Access denied". Hvis jeg derimod angiver en mailadresse i ID feltet så skriver den kun mailadressen men lader mig ikke kommme ind.

Er det simpelthen pga. forkerte credentials at sådan noget sker .. eller kan der være noget andet der spærrer i sådan en situation?

PÅ forhånd tak
Avatar billede justrace Novice
19. november 2009 - 22:29 #3
Hvordan ser ikonerne for de 2 enheder ud?
Avatar billede osborne Nybegynder
20. november 2009 - 00:25 #4
Under netværk træet på min Windows 7 er WDRAID500 (ikonet ligner en lille stationær maskine med blå skærm).

I næste niveau (under WDRAID500) er id3112121.. (ikonet ligner en kombination af en gul mappe/folder og et T-kabel med lysegrøn på midten)

Ved ikke om er forståeligt :-) ?

Forresten på samme niveau som WDRAID er der et andet tilsvarende ikon hvor navnet er MASKINE64

Altså en lille struktur i stil med:

Network
  I
  I------MASKINE64
  I
  -------WDRAID500
            I
            ------- id3112121
Avatar billede justrace Novice
20. november 2009 - 00:37 #5
Ok, så er det noget med rettigheder der driller.

Hvis du kender IP-adressen på den, så skriv den i din browser, og log ind med din admin-konto.

Ret brugerpassword, og HUSK IKKE AT RETTE I BRUGERNAVNE.

Forresten, brugte du et brugerlogin eller admin da du prøvede?
Avatar billede osborne Nybegynder
20. november 2009 - 22:11 #6
Yes ...

Jeg skrev IP-adressen i min browser (hvilket bragte mig til en WD admin sied) og loggede ind med min admin-konto - ja det er en adminbruger jeg anvender ..

Derinde var der mulighed for at oprette et "shared drev". Det gjorde jeg så og der kunne jeg også oprette en brugerlogin. Jeg gav denne bruger alle rettigheder til drevet (stadig inde fra WD admin siden).

Dette nye "shared drev" kunne jeg nu se under min Windows 7 Network.

Jeg gik ind på min gamle computer (XP hvor Mionet virker) og flyttede alle filerne fra K: (som Mionet kalder det) over i dette "shared drev".

Og nu kunne jeg så pludselig få lov at mappe dette "shared drev" fra min Windows 7 og på den måde har jeg nu adgang til filerne :-)

Det er som om jeg ikke kan få lov til at tilgå Mionets eget område på disken.

Dette løser problemet med at få adgang .. TUSIND TAK. Hvis du lægger et svar kan du få dine fortjente point .. du havde helt ret det var en rettighedsproblematik.

(Nu er udfordringen at jeg ikke lige kan mappe dette "shared drev" i min gamle XP dvs. programmerne der har mistet kontakten til k: .. men det er jo et helt andet problem.
Avatar billede justrace Novice
20. november 2009 - 22:48 #7
Godt det virker.

På den XP kan du jo også, udenom mionet, logge på som på 7'eren, og mappe drevet.

Men hvis det var mig, ville jeg kopiere alle filerne over på 7'eren, og "lægge drevet ned", og starte forfra med at slette det hele, så alt det "snavs" fra mionet bliver fjernet.

Derefter oprette de ting der skal, og brugere og rettigheder.

Og slet/fjern mionet fra XP'eren.

Så tror jeg du bliver glad for drevet.

Prøvede du nogensinde at logge på den "udefra" et sted?

Kan huske at det ville være hurtigere over en strækning på op til 50 km afstand, og op til 20 GB data, ville være hurtigere at få en gammel kone køre frem og tilbage på cykel med en enkelt floppy (1,44 mb), end at bruge mionet. *GG*

Og så fik man endda lov at betale for mionet-adgang!!! Se det var tider. :)
Avatar billede osborne Nybegynder
20. november 2009 - 23:14 #8
Jeg prøvede det du siger med at gå udenom mionet (havde endda mionet applikationen slukket) på min XP, men jeg får ikke lige en option til at mappe drevet under netværk som jeg gør på win 7 (sikkert bare min manglende kendskab til det netværks noget).

Hm .. det lyder som en mulighed (det med at kopiere alle filer over og så starte forfra).. jeg går ud fra at du mener formattere drevet. Jeg tænker på om jeg så stadig kan få tilgang til det med IP adressen..

Nej jeg har aldrig prøvet at logge på udefra.

ha ha... jeg synes ellers konceptet lød som en god ide, jeg var ikke klar over at det var langsomt :-)
Avatar billede justrace Novice
20. november 2009 - 23:43 #9
Det kan godt være der er noget med XP, men kan efterhånden dårligt huske det. :) Det er længe siden jeg har rodet med det system.

Mener det er på mappeniveau du skal gøre det, og ikke selve drevet. Men syntes jeg kan huske noget om at XP og den WD-boks ikke er så glade for det.

Jo, og mener den nemmeste er at ændre RAID-og så tilbage, så kommer det helt af sig selv.
Prøv forresten lige at bede den om at kigge efter opdateringer, og få det gjort inden.

Husk også at den kan virke lidt langsom, og læs hvad den skriver, og lad den arbejde færdig.
Den virker helt fint, men menuerne er lidt sløve i admin delen, så på med tålmodigheden, og i med kaffen. :)

Når det så er gjort, så er du klar til at gå i gang.

Tag og start med at oprette brugere, for så er det nemmere at tildele rettigheder efterhånden som du opretter mapper/shares.

IP adressen ændrer sig ikke, men det kan være en fordel at tildele den en fast/statisk IP hvis den ikke allerede har det?

Men husk nu at flytte dine filer før du går i gang. :)

Jo da, altså tanken bag mionet var da fin, men at logge på en server nede i tyskland, oprette forbindelse tilbage til sin boks, og hente filer den lange vej var lidt tåbelig.
Avatar billede osborne Nybegynder
21. november 2009 - 10:15 #10
Tak for dine gode råd ..

Jeg er lige nu ved at kompiere alle filer (der er mange) over fra WD disken til min nye Win 7 pc (min Total Commander har kopieret hele natten og er nu på 72% selv om mit lokalnet skulle være rimeligt hurtigt :-)

Jeg er spændt på hvordan det kommer til at spille når jeg engang får "renset" WD disken og min gamle PC for Mionet og får mine data kopieret tilbage.
Avatar billede justrace Novice
21. november 2009 - 11:05 #11
Ja det kan tage sin tid, hvis der er mange filer.

Husk nu "Update" af firmwaren. :)

Hvad er det for en kasse forresten? Den jeg har til at samle støv er en WD My Book World Edition II/2 x 500 GB.
Avatar billede justrace Novice
22. november 2009 - 14:29 #12
Fået det til at køre?
Avatar billede osborne Nybegynder
26. december 2009 - 22:38 #13
Jeg ser lige at du har skrevet har (undskyld det har jeg misset, notifikationer muligvis fanget i mit spamfilter). Jeg har det kørende og er rigtig glad for det nye setup, dvs. hvor jeg har mappet K: drev fra både min nye stationære maskine og min laptop. Det er skønt at det bare virker hele tiden. Jeg fik aldrig gjort helt som du sagde, dvs. jeg kopierede det hele over, en begyndte så at bruge drevet som det K: drev og det har virket fint siden (virker det så virker det :-) og jeg fandt også ud af hvordan man skulle gøre på XP, husker det ikke præcist men var ikke noget specielt og så mapper den lige så fint også til den samme disk.

Hvilken boks det er .. hm.. det ved jeg sørgme ikke rigtig. Kan ikke lige se at der står noget på den. Jeg husker at købe den som en 2 x 500 GB med mulighed for RAID.. det er muligvis den samme som din. Jeg troede at raid var slået på pr. default men viser sig at det var det ikke så jeg bruger den som en stor disk.

Igen mange tak for din hjælp, det er en lettelse at være sluppet af med det mionet halløj. Jeg har desuden en række af de små WD USB diske du ved de små 60 GB, 250 GB, 300 GB diske der ikke fylder meget mere end en iPod... så jeg er generelt godt tilfreds med WD og kunne godt finde på at købe disks hos dem igen.

Take care
Avatar billede justrace Novice
27. december 2009 - 10:34 #14
Hej, og glædelig jul. :)

Godt det virker, og ja, det mionet er lidt omstændigt, og med drevene mappede er det jo ligesom lokale filer, som bare også kan nås fra alle pc'ere i huset.

På XP er det nok det samme, men bare lidt anderledes fremgangsmåde.
Avatar billede osborne Nybegynder
27. december 2009 - 19:27 #15
Præcis... åh ja, tak også glædelig jul og godt nytår til dig og dine :-)
Avatar billede justrace Novice
27. december 2009 - 19:47 #16
Jo tak. :)
Kan du bruge en WD mere er min til salg. :)
Avatar billede osborne Nybegynder
28. december 2009 - 00:10 #17
tjo .. det kan da godt være. Jeg er begyndt at tage digitale fotos sådan på amatørbasis og har et 8 GB kort i kameraet, så der kommer nemt til at blive brugt noget plads når jeg kommer rigtigt igang med fotografiet.

Har du ikke brug for din WD mere?
Hvad skal du have for sådan en fætter?
Du kan evt. sende mig en mail på osborne2210@yahoo.dk
Avatar billede osborne Nybegynder
28. december 2009 - 00:24 #18
Jeg har fundet den gamle papkasse frem. Der står blot at det er en "MyBook World Edition II", 1 TB, Network interface, Model WD10000D033-001. Blot til din info.
Avatar billede justrace Novice
28. december 2009 - 00:32 #19
Jeg har skrevet til dig, og det er en magen til. :)
Avatar billede osborne Nybegynder
28. december 2009 - 00:38 #20
super jeg checker mailen