Avatar billede zuran Nybegynder
23. november 2009 - 21:59 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Windows Vista, hastighed ved opstart

Hej.

Jeg har en bærbar med Windows Vista, og er begyndt at spekulere over, om den egentlig er langsom om at starte op.

Jeg har prøvet at tage tid med et stopur, fra jeg trykker på start knappen, logger ind, og til sidst befinder mig inde på skrivebordet, med alt indlæst og klart til brug.

Dette tog i alt ca. 2 minutter og 30 sekunder.

Tiden er beregnet efter, jeg har gjort følgende:

- Kørt programmer som Registry Mechanic og CCleaner, til at rydde op og rette diverse fejl.

- Kørt Diskoprydning på min harddisk.

- Fjernet flere programmer jeg ikke længere bruger, via Kontrolpanel Tilføj/Fjern program.

- Deaktiveret en masse programmer i msconfig, således de ikke starter op, når jeg logger på.

Er min bærbar langsom om at starte op? Er der eventuelt nogle metoder til, at få den til at starte hurtigere op?
Avatar billede zuran Nybegynder
23. november 2009 - 22:03 #1
Min bærbar har i øvrigt en 2,1 Ghz Intel Core 2 Duo processor, og 2 GB ram, hvis det skulle have noget sagt.
Avatar billede Vandreren Novice
23. november 2009 - 22:21 #2
Her er et par forslag til hvad du kan gå videre med:

Efter at deaktivere startelementer i msconfig, vil det være naturligt også at deaktivere tjenester (services) i services.msc.

Du siger ikke noget om, hvorvidt du har defragmenteret filer og Reigstreringsdatabase (Registry). Det er en god idé at defragmentere Registreringsdatabasen efter en større udrensning.

Du kan også deaktivere ydelsestællere (performance counters); fjerne systemanimationer, skygger, højopløselig baggrund m.v.; slå Vista Sidebar fra; definere en fast IP-adresse i egenskaber for netværk (hvis du har en permanent IP-adresse); deaktivere boot GUI...
23. november 2009 - 22:21 #3
Tips[1]: Med CCleaner - værktøjer - opstart - Her kan du (midlertidigt?) disable diverse elementer i din opstart.

Tips[2]: Bruger du denne resourseforbrugende Sidebar til noget ?
Avatar billede Vandreren Novice
23. november 2009 - 22:25 #4
Jeg lægger lige et link til nogle gode optimeringsråd, bl.a. et par gode Registry Tweaks: http://kadaitcha.cx/vista/ad_hoc/faq/performance.html

God fornøjelse. :)
Avatar billede zuran Nybegynder
23. november 2009 - 23:20 #5
Hej, og tak for jeres indlæg (:

Jeg kan se at der en del mere, som skal deaktiveres gennem services.msc og Ccleaner, og så skal jeg i hvertfald også have kørt en defragmentering.

Mht. Vista Sidebar, så kører jeg med denne, da jeg synes den er ganske smart, men ja, desværre så trækker den meget på ressourcerne.

Jeg vil også lige tage et kig på dit (Vandreren's) link.

Så skal jeg nok lige vende tilbage (:
Avatar billede zuran Nybegynder
26. november 2009 - 17:59 #6
Så må det vidst være lukke tid (:

Er i interesserede i at dele point?
Avatar billede Vandreren Novice
26. november 2009 - 18:49 #7
Ja, hvis du kunne bruge hjælpen. :)
26. november 2009 - 20:13 #8
Ping...
Deles med andre ...