Avatar billede tomkon Nybegynder
24. november 2009 - 14:11 Der er 7 kommentarer

Excel, VBA, diverse små macroer

Hej Eksperter.
Jeg har et regneark som kræver en lille hjælpende hånd.
1) En trykknapsmacro som skal opdateres på andet ark.
2) En billedmacro som skal opdateres på anket ark.
3) Hvordan skjules bestemte ark ved handling fra rullegardin.

Jeg har vedhæftet excel-fil med næsten-løsning ...
http://www.gratisupload.dk/download/36653/

Mvh.
Tomkon
Avatar billede tjacob Juniormester
24. november 2009 - 18:03 #1
Her er et bud. Jeg har simplificeret din kode en hel del:
http://www.gratisupload.dk/download/36672/
Avatar billede tomkon Nybegynder
25. november 2009 - 15:00 #2
Hej tjacob.
Løsninger virker umiddelbart fine. Jeg prøver at modificere dine løsninger og skriver i morgen.
Du undrer dig hvorfor faner skal skjules ved skift mellem 2 billeder. Dette er rigtigt set, men skyldes at jeg prøver at simplificere/minimere udlagte opgave og så arbejde videre med løsningsforslag, således at jeg bliver bedre til excel/vba. I mit "rigtige" regneark har jeg mange flere faner og billeder - så der giver opgave og løsningen mening ...
I modsætning til min løsning vil en utilsigtet sletning af et billede i din løsning være permanent og starte fejlmeldinger. Kan du tilføje vba-linier til din løsning?

Med venlig hilsen og tak igen
Tomkon
Avatar billede tjacob Juniormester
25. november 2009 - 15:35 #3
Problemet med utilsigtet sletning ville jeg løse ved at låse objekterne, og beskytte arket. Så KAN bruger ikke slette billederne.

1) Marker alle celler ved at klikke i øverste venstre hjørne menllem 1 og A. Højreklik i cellerne, og vælg "Formater celler..."
Under fanen "Beskyttelse" fjern fluebenet i Låst.

    -Billederne og Alternativknapperne er nu det eneste i arket der er låst.

2) På fanen "Gennemse" klikker du på "Beskyt Ark".
I dialogboksen der kommer frem skal du bladre ned i bunden, og sikre dig at der ikke er flueben i "Rediger objekter" og "Rediger Scenarier". Indtast evt en kode og klik OK.

Hvis du alligevel hellere vil have løsningen med at kopiere billederne hver gang, så sig til, så skal jeg nok rette koden.
Men beskyttelse af ark er jo netop beregnet til utilsigtet sletning.....

Her er dit regneark igen, hvor jeg har beskyttet Lab 1 og Lab 2.
De er beskyttet uden kode så du kan fjerne beskyttelsen uden videre.
http://www.gratisupload.dk/download/36715/
Avatar billede tomkon Nybegynder
26. november 2009 - 10:55 #4
Hej tjacob.
Kender godt dit forslag, men vil helst ikke beskytte mit regneark ad den vej. Sidder og nørkler med en løsning med afkobling af diverse funktioner via ID:-numre herunder fx. delete, copy, cut ect. og så beskytte regnearket via VBA-password. Dette vel vidende at du sikkert har en bedre og enklere måde at gøre det på! *griner*. Jeg vender nok tilbage om et par dage med råb om hjælp (så hold lige øje ...)
Hvis det ikke er for meget - må du meget gerne tilpasse koden med kopiering.
Ellers er resten accepteret som svar ( jeg manglede ".value" i mine forsøg ...)

Tusind tak, Tomkon
Avatar billede tjacob Juniormester
26. november 2009 - 16:04 #5
OK, lægger et svar her.
Her er nyeste version, med kopiering af billeder:
http://www.gratisupload.dk/download/36772/
Avatar billede tomkon Nybegynder
03. december 2009 - 13:22 #6
Hej tjacob.

Undskyld ventetiden, men har forsøgt at være selvhjulpen ...
Din sidste løsning giver stadig fejl ved sletning af billede - og jeg tror det er bedst at droppe beskyttelsen med VBA-kopieringen.
Jeg har arbejdet med din løsning, men den giver nogle problemer da jeg skal indskrive et hav af liner/betingelser til alle mine ark og billeder. Jeg har derfor gjort opgaven simplere og lettere for mig selv af styre. Tag et kig! Jeg smider selvfølgelig flere point …

Hilsen
Tomkon

http://www.gratisupload.dk/download/37012/
Avatar billede tomkon Nybegynder
08. december 2009 - 10:06 #7
Hej tjacob.
Vil lige høre om jeg skal kaste tråden ud til andre eller du arbejder på svar eller?

Hilsen
Tomkon