Avatar billede peter-randers Praktikant
25. november 2009 - 13:32 Der er 8 kommentarer

Vil kunne "nå" en netværksharddisk uanset hvor jeg er

Jeg har en netværksharddisk som jeg sætter på lan'et. Så kan jeg nå den fra alle pcer på lan'et (3 stk). Men jeg har også brug for at kunne tilgå den "udefra". Altså hvis jeg f.eks. sidder inde på biblioteket (eller andre steder)

Er der en der kan hjælpe med en "opskrift". Altså hvad er det jeg skal gøre for at sætte min harddisk op så jeg kan nå den udefra. det er en ekstern hardisk med indbygget netkort.

Er der evt. et stykke "smart" software, hvor sikkerheden er i orden der kan klare det problem for mig.

Jeg har en almindelig 5/5 MBit internetforbindelse. Pcérne kører Windows (xp/vista)

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. november 2009 - 14:20 #1
du skal starte hos din internet-udbyder, og få en fast ip-adresse (du skal jo vide, hvor i verden, din disk er).
Typisk er der et lille ekstra månedsgebyr på det.
Avatar billede swiatecki Novice
25. november 2009 - 14:33 #2
lidt google'ing på følgende 2 termer er det du skal bruge

1) dyndns
2) portforwarding
Avatar billede peter-randers Praktikant
27. november 2009 - 17:25 #3
Jo tak. Fast ip adresse. Det fixex. Og hvad skal der så ske?
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
30. november 2009 - 15:40 #4
Du skal ind i din router, og ind i Port Forwarde eller Virtual server.. Så skal du forwarde port.. hmm.. 21? til din netværksharddisk's addresse.

har aldrig sat sådan noget op før, men det burde da være sådan det fungerer? :P
Avatar billede swiatecki Novice
30. november 2009 - 16:21 #5
Det kommer an på hvordan du vil "nå" boksen

Hvis du vil kunne nå webinterfacet skal du vidrestille port 80, hvis det er ftp så port 21+20, ssh er port 22
Avatar billede peter-randers Praktikant
30. november 2009 - 19:34 #6
Hejsa allesammen og tak for jeres indlæg. Jeg vil blot kunne hente og gemme filer (fx. Word filer og lign.)

Altså almindelig adgang som jeg har til mine andre harddiske.
Så enkelt (og dog sikkert) som muligt.

Jeg kan selvfølgelig (ved ikke endnu hvordan jeg gør, men det må jeg jo finde ud af) gå til min router og rette i den (har prøvet nogle gange, men længe siden)

Lad os sige at det er en ftp adgang (regner med at jeg her kan gemme og hente filer fra f.eks Exel og lign.)Så kan jeg ud af dit svar se at det er port 20+21 jeg skal viderestille, men viderestille til hvad? (skal den blot åbnes?)

Jeg formoder at min harddisk skal have en statisk ip adresse. Det må jeg kunne sætte op i den medfølgende software. Skal jeg så forwarde port 20+21 til den ip-adresse som harddisken har fået?

NÅr det er sket så har jeg en netværksharddisk med en fast ip og en router med en offentlig ip.

Når jeg har fået det på plads, hvad gør jeg så fra den udefra-stående pcer for at få adgang til de mapper jeg ønsker på min netværksharddisk?

Tak for jeres indlæg indtil nu, det er en rigtig god hjælp.
vh
Peter
Avatar billede swiatecki Novice
30. november 2009 - 20:29 #7
har helt glemt at spørge: hvilken netværksharddisk er det?

(når vi ved dette er det nemmere at svare på det andet)

Hvis det er FTP bruger du en FTP klient, eller blot windows explorer, til at forbinde til serveren når du er "ude".

Men generelt:
Ja, du giver harddisken en statisk ip adresse, og så viderestiller du i din router(Portforward/Virtual server/NAT) således port X(alt efter dit behov, 20+21 for FTP) peger på den statiske IP.
Avatar billede peter-randers Praktikant
30. december 2009 - 21:05 #8
Hej alle og indtil nu tak for hjælpen.
Jeg har fulgt jeres gode råd og er kommet så langt i projektet:

harddisken er nu opsat (mybookworld hedder den)
3 pcer kan på det interne net se den mappe struktur der ligger på den.
Der er nu en fast ip.
port 20,21,22 er nu forwardet til den statiske ip som harddisken har.
Jeg kan pinge den udefra.
Når jeg skriver den statiske ip i enten browser eller stifinder udefra, får jeg adgang til det managment software der ligger på harddisken. (jeg skal selvfølgelig bruge adgangskoder for at bruge det).

Men, men hvordan får jeg adgang til selve filstrukturen?
På det interne net (de 3 pcer) har jeg blot mappet drev så jeg har fået et z drev der peger på filstrukturen, så internt er der fuld adgang som der også skal være.

Altså hvordan får jeg samme funktionalitet når jeg er udenfor nette, altså et helt tredje sted.

Jeg skulle meget gerne "stifinderagtigt" kunne tilgå de filer der ligger på harddisken, men altså tilgå dem udefra (indenfra fungerer det jo)

Nogen der har de sidste guldkorn jeg mangler?
På forhånd tak for hjælpen