Avatar billede bsr0809 Nybegynder
30. november 2009 - 07:33 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hvordan virker komprimer og reparer database?

Hej alle.
Her kommer et af de nemme spørgsmål til de som ved jeg.

Jeg har på nuværende tidspunkt en Access database i version 2003 som fylder 337.208 kb. Når jeg køre funktionen komprimer og reparer lukker guiden min database opretter en ny fil kaldet db1 som fylder 2.692 kb.

Jeg kan ikke umidelbart finde nogen forskel på de to filer (undtagen størrelsen), vil de sige at jeg kan slette den store fil og herefter bruge den nye som Access har oprettet?

Mange hilsner
Avatar billede mugs Novice
30. november 2009 - 08:39 #1
Access skulle gerne slette den store fil.

Ved komprimering tages en kopi af db, hvorefter alle trådene samles oh lægges i forlængelse af hinanden. Derved bliver db komprimeret og fylder ikke mere end nødvendigt. Jeg ville ikke have betænkeligheder ved at slette den store.

Du kna lade Access komprimere ved lukning i menuen Funktioner > Indstillinger > Generelt.
Avatar billede terry Ekspert
30. november 2009 - 11:31 #2
where are you running the compact repair from?

Access makea a copy of the original database and then normally deletes it and then opens the new smaller dB without you seeing this. So I'm surprised that you end up with both the original and new.
Avatar billede bsr0809 Nybegynder
30. november 2009 - 18:01 #3
Mugs... tak for informationen.

terry, jeg har databasen åben klikker Funktioner > Database funktioner > Komprimer og reparer database...

Jeg er selv overrasket over resultatet at jeg ender med to filer og jeg er naturligvis nervøs for at slette den store fil da jeg er bange for den indeholder informationer som den mindre fil benytter.
Jeg arbejder via Citrix, ved ikke om det har noget at sige.
Avatar billede terry Ekspert
30. november 2009 - 18:17 #4
"Jeg arbejder via Citrix, ved ikke om det har noget at sige"

Very likely.

Just make a backup of the original before you start :o)
Avatar billede mugs Novice
30. november 2009 - 18:21 #5
Du kan jo altid kontrollere, om tabellerne indeholder samme antal poster, evt. ved at benytte forespørgselsguiden "Find ikke relaterede poster" i en 3. db.

Men bortset fra størrelsen bør de 2 db være ens og helt adskilt.
Avatar billede bsr0809 Nybegynder
30. november 2009 - 18:27 #6
Thanks Terry, I will try to sort it out. I will gladly give you the points, please put in an answer.
Avatar billede bsr0809 Nybegynder
30. november 2009 - 18:45 #7
Ja men databasen indeholder ingen poster, kun sammenkædet tabeller.
Avatar billede mugs Novice
30. november 2009 - 18:58 #8
Det var en oplysning vi kunne have brugt tidligere. Det er jo klart, at når du bruger en front- og backend, skal backend ikke slettes.
Avatar billede bsr0809 Nybegynder
30. november 2009 - 19:08 #9
Nej - det ved jeg såmænd godt Mugs, men det er back end er der fuldstændig styr på, den ligger for sig selv og har en fornuftig størrelse data taget i betragtning. Men front end der fylder 337000 kb.
Avatar billede mugs Novice
30. november 2009 - 19:16 #10
Og du har komprimeret front end?
Hvad har du af koder i front end? Har du mange og store makroer?
Avatar billede bsr0809 Nybegynder
30. november 2009 - 19:21 #11
Yes Sir, det er front end jeg har komprimeret.

Jeg har ingen koder (da jeg ikke skriver koder, er lidt amatør, ved det godt :-)

Jeg har en del makroer liggende, men hvad mange og store er er vel et definations spørgsmål.

Jeg har opdaget at front end før komprimering fyldte mere end bagend gjorde, kan det ske at selvom tabellerne blot er sammenkædet at Access har valgt at se dem som en del af front end og det først er efter komprimeringen Access siger okay den del for sig og den del for sig... hvis du forstår hvad jeg mener?
Avatar billede mugs Novice
30. november 2009 - 19:29 #12
"Jeg har en del makroer liggende, men hvad mange og store er er vel et definations spørgsmål"

Ja - det er et definitionsspørgsmål. Men blor for eksperimentets skyld, så prøv at tage en kopi af front end, slet nogle makroer, komprimer og check størrelsen.

Ved du, at du i menuen funktioner > Makro kan konvertere en makro til VBA. Koden bliver indsat i et modul og er lige til at kopiere og lægge den ind i en formular på samme sted, som du fyrer makroen af.
Avatar billede bsr0809 Nybegynder
30. november 2009 - 19:32 #13
Det vil jeg prøve at lege lidt med i morgen tidlig, kunne jo være at det gav noget mere klarhed.

Mht. vba har jeg læst lidt om det, er pt. igang med at læse Access the bible så tager lidt tingene som de kommer. Mit problem er at jeg pt. sidder med et flerbruger system og mener at have læst at vba og front end ikke spiller super godt sammen, men kan godt være jeg har fået det galt i halsen.
Avatar billede mugs Novice
30. november 2009 - 19:42 #14
Jeg har aldrig haft problemer med at få back- og front end til at spille sammen uagtet, at jeg har en del koder i front end.

Men mange og komplekse makroer kan være et problem.
Avatar billede bsr0809 Nybegynder
30. november 2009 - 19:46 #15
Cool - jamen det er jo næste step for mig at komme ind i det pokkers vba kodning. Er bestemt et mål når tiden er til det. Men vil sige som det er nu virker det for mig med makroer.
Avatar billede mugs Novice
30. november 2009 - 19:54 #16
Hovedsagen er jo, at db fungerer. Men jeg vil igen hævde, at mange og komplekse makroer gør db stor og har en tilbøjelighed til at gøre db langsom og ustabil. Jeg har læst det et eller andet sted, mne kan ikke huske hvor.

Selv benytter jeg ofte makroer til at konvertere koden til VBA, men bruger ikke makroer i den færdige applikation.
Avatar billede bsr0809 Nybegynder
09. december 2009 - 22:10 #17
Efter en del test frem og tilbage viser det sig at det må være Citrix der er skyld i at filen bliver oprettet på ny.

Hvis der skulle være andre der sidder med samme problem så kan den orginale fil slettes og den nye (i mit tilfælde bliver den døbt db1) benyttes.

Jeg ved ikke om jeg kan dele point eller hvem der bør have det da I jo begge havde ret.
Avatar billede mugs Novice
09. december 2009 - 22:19 #18
Du kan dele point ved at markere alle brugere der har afgivet svar og trykke på accepter.

Bed evt. terry om at lægge et svar.
Avatar billede bsr0809 Nybegynder
09. december 2009 - 22:21 #19
Cool - Mr. Tarry please leave an answer and I will split the points.
Avatar billede terry Ekspert
09. december 2009 - 22:28 #20
I think you should give them to mugs, he's been very active in this question and its also Christmas soon :o)

Thanks for the offer.

Terry
Avatar billede bsr0809 Nybegynder
09. december 2009 - 22:35 #21
Hi Terry, super I will do that. But still thanks for your help.
Avatar billede mugs Novice
10. december 2009 - 10:43 #22
Tak for point til begge og Glædelig Jul :o)