Avatar billede Thomsen11 Nybegynder
06. december 2009 - 19:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Ny strømforsyning/lader. Ikke samme V og A. Giver det problemer?

Hej eksperter.
Jeg har ødelagt min stømforsyning/lader, til min bærbar, da ledningen fra transformeren og op til computeren er brændt over. Har prøvet at lodde ny ledning, men det virker ikke. Så jeg tror den er helt færdig.
Til gengæld har jeg en strømforsyning fra en anden bærbar computer. Den oplader har et output på 20V 3,25 A.
På min computer står der: Input: +19V og 4,74 A.
Jeg har hurtigt prøvet at sætte den nye strømforsyning til og den virker. Mit spørgsmål til jer eksperter er så, om det ødelægger noget at bruge den "forkerte" strømforsyning?
Hvis det kun ødelægger batteriet er det ikke noget problem, da det snart er ved at være færdigt.

På forhånd tak!
- Thomsen11
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2009 - 20:19 #1
Forskellen i volt er jo kun ca 4 %. Men strømstyrken A er der jo 25 watt i forskel og ca 30 %. Jeg tror ikke jeg havde eksperimenteret med det. Jeg er bange for den forkerte forsyning brænder af, og i det øjeblik den gør det aner man overhovedet ikke hvilke spændinger der løber gennem kredsløbene. Så derfor skal man aldrig bruge andre forsyninger end dem der er lavet til formålet.
Avatar billede Thomsen11 Nybegynder
06. december 2009 - 20:33 #2
Det kan du nok have ret i. Men jeg undrer mig alligevel over noget. Så vidt jeg ved er forsyningen en transformer. Altså der kommer strøm fra stikkontakten og ind i en spole. Der sidder så også en anden spole som har et andet antal vindinger. Derfor transformeres strømmen ned til det computeren skal have. Jeg skal ikke gøre mig klog i dette, men mener bare at det er sådan jeg er informeret.
Så hvis problemet kun ligger i at "futte" forsyningen af, er der ingen problem her. Jeg bruger alligevel ikke den til andet. Så længe der ikke sker noget med computeren er jeg en glad mand.

I øvrigt tak for det hurtige svar!!
Avatar billede 220661 Ekspert
06. december 2009 - 20:54 #3
Ok hvis det er en ringkerne trafo er risikoen for overspænding jo ikke til stede. Men den risiko må du selv løbe.
Avatar billede Thomsen11 Nybegynder
20. december 2009 - 23:56 #4
Jeg har købt en ny strømforsyning. Risikoen var for stor til at jeg ville prøve chancen. Tak for hjælpen, og jeg accepterer dit svar!