Avatar billede cordack Nybegynder
08. december 2009 - 23:10 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Email konto sender spam - Orm/Virus/Keylogger/andet ???

Hej,

Jeg har d.d. modtaget nedenstående spam mail, med min søsters e-mail konto som afsender. Jeg har lige snakket med hende, og hun kan se hun selv har modtaget samme mail på hendes adbejds mail...

Derfor vil jeg antage at det rent faktisk er hendes mail konto der sender spam, og ikke bare en fake afsender angivelse. Højst sandsynlig til hendes kontaktliste, og derefter til tilfældige.

Meddelelsen er en af de dårlige danskoversættelser, der prøvet at få folk til at købe diverse ting:
"
Hej ven:
      hvordan laver du for nylig? Jeg har købt et Samsung UA46B8000VF LED TV for min familie fra www.paiwon.com Til min overraskelse tv'et er originale, men prisen er meget billigere, at julen kommer også jeg vil købe igen, kan du gå for at se og købe nogle for dine venner eller familie.
bedste ønsker og glædelig jul
"

Nu er problemet at jeg bor i Viborg, og hun i Odense.
Så jeg har ikke mulighed for at kigge rent fysisk på maskinen.
Så jeg skal helst have hende guidet igennem til en løsning over telefonen.

Til at starte med har jeg bedt hende ændre hendes password på mailen (en hotmail), og starte en virusscan.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad det præcis er vi kæmper imod? Eller endnu bedre en løsning?

Mvh
Cordack
Avatar billede justrace Novice
08. december 2009 - 23:53 #1
Det med password kan vise sig at være nok.

Det er sikkert bare hendes paswd. der er blevet hacket.

Men for en sikkerhedsskyld, så kør begge test her: http://security.symantec.com/sscv6/home.asp?langid=ie&venid=sym&plfid=23&pkj=ZMFMRHYTINMHDKDCWLL&bhcp=1

Det tager lidt tid, men sådan er det jo ... :)
Avatar billede cordack Nybegynder
09. december 2009 - 20:35 #2
Tak for hjælpen justrace :)

Smid et svar

Mvh
Cordack
Avatar billede justrace Novice
09. december 2009 - 21:52 #3
Kommer her. :)

Hvad blev løsningen?
Avatar billede cordack Nybegynder
10. december 2009 - 23:52 #4
Ikke andet end jeg havde beskrevet i indlæget:
1. Ændre password
2. Virus scan = intet at bemærke.

Fik hende også til at checke med den Symantec online scan du smed et link til = Intet at bemærke.

Mvh - og tak for hjælpen!
Cordack
Avatar billede justrace Novice
11. december 2009 - 00:06 #5
Selv tak, bare det løste problemet.
Altid noget der ikke var snavs i maskineriet. :)