Avatar billede netro Nybegynder
09. december 2009 - 11:46 Der er 3 kommentarer

Tilgodehavende og faktura

Hej

Hvordan angiver man typisk på en faktura, hvis der er brugt et tilgodehavende?

Sagen er, at det klart skal fremgå på fakturaen hvor meget, der skal betales, efter at tilgodehavendet er trukket fra. Skal det skrives som en rabat eller en notits eller?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. december 2009 - 12:08 #1
faktura skal ikke indeholde dette - den har sit eget liv mht det købte.
Du skal vedlægge et kontoudtog, hvor skyldig saldo fremgår.
Kunden betaler så skyldig saldo.
Avatar billede netro Nybegynder
09. december 2009 - 12:22 #2
Ok. Men dem der betaler fakturaen, skal ikke have adgang til et decideret kontoudtog. De skal kunne se, hvad der er bestilt, og hvor meget de skal overføre. Dvs. hvis fakturatotal er 800, og der findes et tilgodehavende på 300, skal det være synligt, at de kun skal overføre 500.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. december 2009 - 12:49 #3
du kan 'snyde' de fleste faktura-systemer på denne måde - hvor momsen kommer til at passe.
Opret et varenummer, der hedder 'tilgodehavende' - dette skal være momsfrit - ellers går der kuk i momsafregningen.

Lav faktura, og som sidste varelinje sætter du varen 'tilgodehavende' til prisen (husk korrekt fortegn - hvis systemet kan, så tag den som 'vare retur' - ellers må du selv sætte minus foran prisen)

Så vil momsafregningen være på den fulde faktura (160 af de 800), og slut-beløbet vil være 500.
Kunden skal, hvis moms-registreret, være opmærsom på, at momsen ikke er en femtedel af slutbeløbet som ellers er normalt.