Avatar billede roz Nybegynder
18. december 2009 - 13:44 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Playback virker ikke længere på JVC kamera

Hejsa,
jeg har lidt problemer med mit efterhånden 3-4 år gamle video kamera JVC GR-D320E. Efter at have været ude og filme i sneen igår i nogle timer prøvede jeg at afspille noget af det filmede. Først var der ingen problemer men så begyndte der at komme nogle horizontale striber der dækkede over det afspillede. Så jeg stoppede, slukkede kameraet og prøvede igen. Men nu var der slet ikke noget billede og kameraet kunne heller ikke vise hvor på båndet jeg var (altså timeren sagde bare --.--.--).
Indtil videre har jeg prøvet at fjerne strømmen, afspille et bånd af samme type med noget på som jeg ved virkede og optage noget nyt for at se om det kunne afspilles. Men intet af det virker. Dog kan kameraet i starten godt vise timeren når jeg lige har optaget noget og så skifter over til playback - den starter dog altid fra 0 lige meget hvor på båndet jeg er (altså hvis jeg optager på midten af et bånd og afspiler siger timeren måske 00.03.29), og timeren skifter også tilbage til --.--.-- efter få sekunder.

Nogen der ved hvad der kan være galt? Aldrig haft problemer med det før og har da også før haft det med på flere skiture hvor der ingen problemer har været.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. december 2009 - 15:59 #1
Prøv at se inde i dit kamara, om dele af belægningen på båndet har faldet af, og svinet videotromlen til. Kan også være derfor at timer ikke viser korrekt.
Avatar billede milter Ekspert
18. december 2009 - 16:39 #2
Det kan skyldes fugt/kondens. Prøv at placere kameraet nær en varm radiator (ikke for varmt), eller lad det ligge et døgns tid i en varm stue med kassettelåget åbent.
Avatar billede roz Nybegynder
18. december 2009 - 23:18 #3
220661 - Hmm det ser ikke umiddelbart ud som om der skulle sidde noget på nogle af delene derinde. Er dog lidt usikker på hvilken en videotromlen er hehe.

milter - Prøver lige at lade det ligge i nærheden af en radiator natten over.

Tak for svarene indtil videre :)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. december 2009 - 11:48 #4
Er du kommet videre??
Avatar billede roz Nybegynder
20. december 2009 - 19:33 #5
Nej desværre ikke. Har prøvet at have den i nærheden af radiatoren og den har også ligget inde i stuetemperatur hele weekenden men uden nogen ændring.

Er det værd at prøve et cleaning tape? Hvis jeg kan få fat i et.
Avatar billede milter Ekspert
20. december 2009 - 20:55 #6
#5.

Ja, jeg ville starte med at prøve et rensebånd. Du kan f.eks. finde et her:

http://www.vefafoto.dk/product.asp?product=1744

... men der findes mange andre. Brug ikke nogen form for væske til rengøringen.

Hvis du har brugt kameraet i 3-4 år uden nogensinde at rense hovederne, kan der sagtens være en masse snavs, som nu er blevet opløst af den kondens, som flytning fra et koldt til varmt miljø har skabt.

Hvis du bærer briller og opholder dig ude i kulden i et stykke tid og derefter går indendørs i en opvarmet stue, vil brillerne dugge til. På samme måde vil et videokameras dele (herunder optage- og afspillehovedet) dugge til, når du tager det med ind i varmen efter optagelser ude i kulden. Der vil dannes kondens på alle kolde flader, og normalt har videokameraer en form for advarsel, som fortæller brugeren om det.

Mener du, at kameraet overhovedet ikke vil afspille eller optage korrekt længere
Avatar billede 220661 Ekspert
20. december 2009 - 22:24 #7
Jeg havde et vhs kamera engang, og den skrev dev. hvis der kom kondens i den. Kan du se om båndet drejer rundt når du sætter den til afspilning? På mit kamera var der også et lille knapcelle batteri til bla ur mm. Ved ikke om det kan have indflydelse på dit prob.
Avatar billede roz Nybegynder
23. december 2009 - 14:09 #8
Okay nu har jeg fået købt et rensebånd og afspillet det i 12 sekunder og derefter fjernet det igen. Det har desværre ikke ændret det mindste :/

milter - Ja, det kan i hvert fald ikke afspille noget længere. Om det kan optage har jeg svært ved at afgøre da det siger rec og ser normalt ud når jeg prøver - men har ikke lige nogen mulighed for at afprøve båndet i et andet kamera og rent faktisk se om det har optaget noget.

220661 - Det drejer i hvert fald rundt når jeg placerer det i holderen og lukker den. Men okay nu fandt jeg lige et sted jeg kunne åbne ind til kameraet:
http://g.imagehost.org/view/0976/DSC00199
http://g.imagehost.org/view/0957/DSC00200
http://g.imagehost.org/view/0358/DSC00201

Og de to tromler kører i hvert fald ikke når jeg forsøger at afspille et bånd - så båndet kører faktisk slet ikke.

Nogen videre ideer til hvad der kan være galt? :p
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2009 - 14:15 #9
Dit bånd kører for stramt. Kan du forsøge med et andet. Helst nyt.
Avatar billede roz Nybegynder
23. december 2009 - 14:44 #10
Hehe min fejl. Båndet må køre rundt - det bare svært at se igennem de huller der. Men efter 20 minutters playback er det rimelig tydeligt at se det har kørt et godt stykke.

Andre ideer?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2009 - 15:05 #11
Er der nogle knapper på kamera du kan have skubbet til som du ikke skulle????
Avatar billede roz Nybegynder
23. december 2009 - 15:29 #12
Nej det er ikke så avanceret - og har også prøvet lidt af hvert med forskellige indstillinger osv.

Kan også lige nævne at når jeg vælger Quick Review under Rec mode forsøger den at afspille men viser heller ikke noget billede her.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. december 2009 - 15:33 #13
Tror desværre det er stået helt af. Om det kan betale sig at lave, tror jeg ikke. De første 1000 kr går bare for at åbne det og finde fejlen.
Avatar billede milter Ekspert
23. december 2009 - 18:55 #14
Kigger du kun på den indbyggede skærm, eler har du også prøvet at afspille med kameraet koblet til TV? Og har du prøvet at overføre optagelserne til PC?
Avatar billede roz Nybegynder
23. december 2009 - 22:03 #15
Har prøvet både at kigge på den almindelige LCD skærm såvel som den inden i 'kighullet' eller hvad man skal kalde det. Og der kan ikke ses noget på nogen af dem ved afspilning.
Har desuden prøvet at overføre til min computer, men den eneste tilslutning den har er DV kabel - og der modtager den heller ikke noget billede. Kan også lige nævne jeg prøvede at bruge søge funktionen via computeren (altså finde et bestemt tidspunkt på båndet) men det kunne den heller ikke. Den blev bare ved med at spole til den nåede enden af båndet.
Avatar billede justrace Novice
24. december 2009 - 01:44 #16
Nu er det nok lidt for sent, men du havde ellers alle tiders undskyldning for at give dig selv en julegave. :)

Men en nytårsgave kan man jo også bruge. :)
Avatar billede roz Nybegynder
28. april 2011 - 14:33 #17
220661 og milter - smid et svar så får i point :)
Avatar billede milter Ekspert
28. april 2011 - 20:34 #18
Et fra mig.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2012 - 15:36 #19
Åhh det var da en gammel tråd, som jeg kun fik tilbagemelding fra da den var lukket.