Avatar billede Bugvin Novice
21. december 2009 - 23:28 Der er 57 kommentarer

NTLDR

Jeg har en Acer med Vista, for nogle mdr siden installerede jeg  Windows 7 .. Nu vil jeg afinstallere Windows 7, men jeg er kommet til at lave en eller skør fejl... Når jeg starter kommer NTLDR frem.... Mærkeligt nok køber man pc´er uden cdrom til at reinstallere i dag... Hvad kan jeg gøre her, når jeg ikke har disse cd´er?
Spørg hvis der mangler oplysninger.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. december 2009 - 23:36 #1
Det ser ud til at den mangler sata driver
Avatar billede off-line Nybegynder
21. december 2009 - 23:39 #2
Prøv denne her:
http://helgec.dk/ntldr.html
Avatar billede poko1 Ekspert
21. december 2009 - 23:40 #3
Prøv at gå der ind!http://www.helgec.dk/ntldr.html
Avatar billede osigaard Nybegynder
21. december 2009 - 23:50 #4
"vista" er højst sandsynligt preinstalleret på din harddisk (på en skjult partion) hvis du ikke har fået cd'er med".

Altså er den skjult,så du  ikke umiddelbart kan se.
Hvis du blot har formateret c: drevet og ikke om-partionerer harddisken, skulle du ikke have mistet Vista preinstallationen.

Din computer har en skjult partition med Fabriksopsætningen:
Aktivere disk-til-disk-gendannelse
Disk-til-disk-gendannelse (harddisk gendannelse) aktiveres ved at aktivere BIOS
programmet og derefter vælge Main i de kategorier, der vises øverst i
skærmbilledet. Find D2D Recovery nederst i skærmbilledet, og brug
<F5> og <F6> -tasterne til at angive værdien til Enabled.

Ved opstart af computer, tryk <Alt>+<F10> tasterne samtidig, for at starte vista recovery fra den skjulte pattion.
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2009 - 08:06 #5
Det lyder da lidt forkert, der er ikke noget der hedder NTLDR i Vista / Windows 7
Jeg tror at det er din recovery partition der er i udu
Avatar billede off-line Nybegynder
22. december 2009 - 13:24 #6
helgec
"der er ikke noget der hedder NTLDR i Vista / Windows 7"
Det må jeg sandelig huske, så jeg ikke igen fejlagtigt henviser til dit link, når det handler om Vista/win7 :)
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2009 - 13:32 #7
Nu ved jeg ikke helt om kommentaren fra "off-line" har et spydigt islæt, det er jo ikke min skyld at Bill har gjort som han har. Når jeg skriver "der er ikke noget der hedder NTLDR i Vista / Windows 7" er det også en påstand meed modifikationer, NTLDR kan nemlig udmærket findes på RECOVERYPARTITIONEN og det er derfor jeg nævner at denne muligvis er i udu.
Måske hører vi en gang fra spørger og så kan vi få nærmere klarhed
Avatar billede off-line Nybegynder
22. december 2009 - 13:51 #8
helgec
"Nu ved jeg ikke helt om kommentaren fra "off-line" har et spydigt islæt"
Nej slet ikke. Jeg er forbavset over at du kan tro det. For sagen
er jo, at jeg, fordi jeg ikke vidste bedre, henviste til et link
som, forstår jeg nu, ikke kan bruges til Vista/win7. Så jeg har
altså begået en fejl, som jeg selvfølgelig ikke skal gentage.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. december 2009 - 15:05 #9
Nå altså endnu en skiderik, som ikke gider følge op på eget
spørgsmål, men bare spilder andres tid.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2009 - 15:22 #10
Jeg kan godt li`at du bruger ordet skiderik, det er dækkende for rigtig mange af de profiler der er på eksperten, men jeg kan ikke forstå hvorfor du bebrejdede mig for det samme ordvalg hvis vi går et par år tilbage
Kunne man forestille sig at det var alderen der ændrede ens syn på dette cirkus
Avatar billede off-line Nybegynder
27. december 2009 - 15:47 #11
Et par år tilbage! Samler du på uoverensstemmelser? Jeg gemmer
ikke mails fra Eksperten, og kan kun huske det i store træk.
Det handlede om noget helt andet, nemlig at du dengang var meget
hurtig til at erklære spørgere for mindre begavet, hvis de ikke
umiddelbart forstod dine forslag. Men der har du jo forandret
dig til det bedre.
Ordet skiderik var måske heller ikke passende at skrive, selv om
det var det jeg tænkte. Men somme tider kan man godt blive sur i
masken, over alle de spørgere, som ikke viser så megen respekt,
for dem som forsøger at hjælpe, at de deltager i deres eget
spørgsmål, og efterfølgende lukker det.
Men der har Eksperten, med sin slappe holdning, også et ansvar.
Avatar billede Bugvin Novice
27. december 2009 - 17:38 #12
Hej igen... Jeg har siden spørgsmålet blev stillet, været uden netforbindelse.. Hvis det var udenfor juletid så ville jeg have ringet på hos naboen eller gået på biblioteket for at se på kommentarer.
Uforskammet af dig at kalde mig en skiderik, Off-line.. Du kan åbenbart ikke tænke alternativt... og dette viser bare, at intet der bliver skrevet på nettet får en konsekvens.

D2D er AKTIV.. Men ALT + F10 sætter ikke noget i gang.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2009 - 17:46 #13
"D2D er AKTIV.. Men ALT + F10 sætter ikke noget i gang. "

Det er derfor at det er en rigtig god ide at lægge mærke til det der står allerførst i guiden og som e3r gengivet herunder

"NTLDR mangler" er en besked der ofte møder computerbrugere der kører med Windows XP, men det at NTLDR mangler er en sandhed med modifikationer. Ganske ofte skyldes problemet at disken af uforklarlige grunde ikke længere står som aktiv disk, for at konstatere og evt afhjælpe problemet brug guiden du finder HER
Avatar billede off-line Nybegynder
27. december 2009 - 17:52 #14
Bugvin
Det var da pussigt, at du så fik forbindelsen igen, på en søndag,
lige efter jul, og lige efter min provokation ;-)
Avatar billede Bugvin Novice
27. december 2009 - 18:02 #15
Skal jeg prøve gparted?
Avatar billede Bugvin Novice
27. december 2009 - 18:42 #16
Off-line
Prøv nu at tænke alternativt. Det findes en ganske almindelig årsag til, at jeg ikke har haft netforbindelse.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. december 2009 - 18:49 #17
Ja ja, tvivlen skal komme dig til gode.
Jeg trækker min grovhed tilbage:)
Avatar billede Bugvin Novice
27. december 2009 - 18:57 #18
Off-line
Jeg bor til leje, og netkabelen ligger ind til udlejer, og det er tit at den dims der styrer nettet derindefra slår fra... Ret irriterende. Men nu er han kommet hjem igen. Så derfor virker det igen.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. december 2009 - 19:05 #19
Du skriver ikke hvad det er for en Acer. Men jeg tror osigaard
er inde på noget rigtig. Med mindre du selv har slettet partitionen, skal der ligge en Recovery på disken.
Men det lader til, at flere Acer brugere har problemer med
Alt+F4 Her er en som har løst sit problem.

the alt-f10 thing.
in the manuals (pdf & hardcopy) for my aspire3500 it says alt-f10 during boot will start recovery system but it DOES NOT work. However 'Acer eManager' (3rd button left of power on/off) can launch 'eRecovery' which isnt mentioned by either manual (go figure).

Jeg kender ikke Acer, men siger det der dig noget?
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2009 - 19:09 #20
"Skal jeg prøve gparted? " Yes
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2009 - 19:13 #21
Download og kør gparted -> højreklik på din recovery partition -> vælg menuen "Manage flags" -> sæt flueben i feltet "boot" -> genstart og nu starter din recovery
Avatar billede Bugvin Novice
27. december 2009 - 22:04 #22
Off-line og Osigaard
Det er en Acer Extensa 7620.. Og ja... Burde tage backup..

Til Helge
Jeg har prøvet Gparted. Uden held, har installeret den på cd og den fungerede godt, men opstarten var den samme med denne besked Ntldr mangler.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2009 - 22:08 #23
Kan du se din recovery partition i gparted ?? Var der flueben i feltet "boot"
Avatar billede Bugvin Novice
27. december 2009 - 22:17 #24
Ja.. Den der hedder PQSERVICE.

Hvad hvis jeg nu har lagt Windows 7 på samme partition som Vista? Tror jeg den er.
Avatar billede Bugvin Novice
27. december 2009 - 22:17 #25
Og fluebenet
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2009 - 22:24 #26
Nu må du ikke forvirre mig, på PQSERVICE må der kun ligge din recovery, når du højreklikker på partitionen kommer der nogle undermenuer og en af dem hedder "Manage flags" den skal du klikke på og på de menuer der nu fremkommer skal du sætte flueben i det lille felt der hedder "boot"
Avatar billede Bugvin Novice
27. december 2009 - 22:26 #27
Præcis..

Og det virkede ikke.. sorry for at inddrage andre ting i det
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2009 - 22:36 #28
Nu kender jeg ikke gparted på den måde du sikkert har downloadet den, prøv at downloade og brænde www.helgec.dk/insert.iso (60 mb)

begynd bare nu så forsætter jeg med en lille guide her i tråden
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2009 - 22:39 #29
Boot op på skiven, højreklik på det blå skrivebor og vælg menuen "aterm superuser"  -> skriv gparted -> enter, meld tilbage hvilket filsystem der er på din recovery partition

Hele denne manøvre går ud på at finde ud af om du virkelig mangler NTLDR på partitionen
Avatar billede Bugvin Novice
27. december 2009 - 22:50 #30
Skal jeg bruge CD eller USB?
Avatar billede Bugvin Novice
27. december 2009 - 22:52 #31
ja.. mit kom for sent..he he
Avatar billede Bugvin Novice
27. december 2009 - 23:26 #32
Efter flere genstarte kan den ikke finde nogle partitioner i Gparted
Avatar billede Bugvin Novice
27. december 2009 - 23:30 #33
Nu skriver den ved opstart "operating system not found"
Avatar billede Bugvin Novice
27. december 2009 - 23:45 #34
EJ ej ej... Meget pinligt for mig.... En lille sort pil på højre side af gparted viste alle mine partitioner...Ups ups
Avatar billede Bugvin Novice
28. december 2009 - 00:06 #35
Helge skrev
Boot op på skiven, højreklik på det blå skrivebord og vælg menuen "aterm superuser"  -> skriv gparted -> enter, meld tilbage hvilket filsystem der er på din recovery partition

Hele denne manøvre går ud på at finde ud af om du virkelig mangler NTLDR på partitionen.

Svar... på PQSERVICE er den FAT32 og de andre 2 er den NTFS
Avatar billede off-line Nybegynder
28. december 2009 - 00:12 #36
Bare til din information. helgec er morgen-mand. Jeg tror han
er gået i seng:)
Avatar billede Bugvin Novice
28. december 2009 - 00:18 #37
Off-line
Smiler;)).. Også det sundeste, siger de.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. december 2009 - 00:25 #38
Ja det tror jeg på. Desværre er jeg blevet en "Natteravn" som
går i seng kl. 03-04. Dårlig vane som det er forbandet svært
at komme ud af. Men det kan jeg jo have som Nytårs-forsæt - igen:)
Avatar billede Bugvin Novice
28. december 2009 - 00:27 #39
He he... Ja.. Den er svær at lave om på... Og det fortsæt starter jo heller ikke altid så godt... smiler
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2009 - 09:04 #40
Ja det er korrekt at søvnen overmandede mig. Jeg går ud fra at du har haft computeren slukket i nat så vi starter fra bunden. Start op på INSERT -> højreklik på det blå skrivebord og vælg menuen "Aterm superuser" -> skriv følgende  -> mount /dev/sda1 /mnt/sda1  -> klik enter -> skriv følgende -> cd /mnt/sda1 -> klik enter  -> skriv følgende -> ls -> klik enter -> du kan nu se indholdet af din recovery partition og der skulle gerne være en NTLDR
BEMÆRK !! hvis du ikke har valgt DK tastatur ved boot laver du en slash (/) ved at taste bindestreg (--)
Avatar billede Bugvin Novice
28. december 2009 - 13:41 #41
Det virker ikke.. Der står "No such file or directory".. Har prøvet 4 gange, hvis jeg måske lavede en fejl...
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2009 - 14:03 #42
Hvis gparted viser at din recovery hedder sda1 og er en fat32 partition så virker det
Se efter hvad der står på skærmen før du klikker enter, der skal stå
mount  /dev/sda1  /mnt/sda1
Der skal være et mellemrum efter mount og et mellemrum efter /dev/sda1
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2009 - 14:05 #43
Har du fastnettelefon eller Skype med mikrofon ??
Avatar billede Bugvin Novice
28. december 2009 - 14:16 #44
Husker man mellemrummene, så sker der noget.. Så er jeg spændt på hvad der skal stå.. Her på skærmen står der feks partition all, autorun, program files osv..
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2009 - 14:24 #45
Hvis du vil ha hjælp så er det nødvendigt at du skriver det jeg skriver ellers er det her bare for surt

Når du skriver "Så er jeg spændt på hvad der skal stå" jamen så kig da efter, kan du se NTLDR ??
Avatar billede Bugvin Novice
28. december 2009 - 14:27 #46
Den er ikke på listen..
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2009 - 14:30 #47
OK !! har du netværkskabel (ej trådløs) til din problem computer ??
Avatar billede Bugvin Novice
28. december 2009 - 14:43 #48
altså.... Jeg kan sætte en kabel imellem problemcomputeren og routeren.. Jeg bruger lige nu en stationær med kabel til routeren... Øh.. Kan man fjernstyre problemcomputeren?... jeg spørger måske dumt
Avatar billede Bugvin Novice
28. december 2009 - 15:04 #49
den er også trådløs
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2009 - 15:38 #50
Jeg har fået gæster melder tilbage senere
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2009 - 17:06 #51
Du kan ikke bruge trådløs på den computer med INSERT - prøv om du kan finde ud ah at sætte computeren op som SSH server -> tag et screenshot af indholdet i din recovery partition og mail billedet til mail@helgec.dk du skal ikke bekymre dig om at du ikke kan se noget på billedet det ordner jeg - guide til ovenstående på http://www.helgec.dk/livecd.html
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2009 - 17:48 #52
Jeg tror at den skide Windows 7 er gået ind og isoleret dine primære partitioner i en extendet partition. Prøv lige at sende mig en kopi af outputtet fra denne kommando i konsollen

fdisk /dev/sda  -> klik enter
Avatar billede off-line Nybegynder
10. januar 2010 - 13:32 #53
Mærkelig opførsel fra spørger.
Avatar billede Bugvin Novice
22. september 2010 - 18:17 #54
Hvis man følger det, Helge skriver, så bør man nok komme til målet... Hvis jeg nu bare kunne komme af med de points.
Avatar billede Bugvin Novice
22. september 2010 - 18:18 #55
Points til Helge
Avatar billede Bugvin Novice
22. september 2010 - 18:19 #56
Hvordan er det nu liiige man gør?
22. september 2010 - 18:54 #57
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-5

PS: Normalt skal du ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning) ...