Avatar billede -kenner- Nybegynder
22. december 2009 - 15:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

tegnsætning og forkertvisning af æøå

Hej Eksperter,

Jeg sidder og forsøger at få min tegnsætning til at fungere og er i den forbindelse i lidt af et dilemma.

Hvis jeg sætter min tegnsætning i mine filer til UTF-8 skrives ÆØÅ som æøå, men når jeg henter tegnene ind på siden og viser dem i koden vises de som ÆØÅ. Det betyder, at når jeg kigger i min database ser det hele meget rodet ud, og jeg kan ikke skrive æøå direkte i databasen.

Så prøvede jeg at sætte tegnsætningen til ISO-8859-1, hvilket løste problemet med at vise æøå rigtigt i databasen, nu blev problemet så bare, at jeg ikke kan skrive æøå direkte i min kildekode, hvor ÆØÅ nu vises som æøå.

Så mit spørgsmål er: Hvordan kan jeg få skidtet til at vise ÆØÅ alle steder.
Avatar billede phliplip Nybegynder
22. december 2009 - 17:55 #1
Som udgangspunkt skal tegnsæt helst være det samme alle steder.

Jeg bruger UTF-8, men brugte tidligere ISO-8859-1.

Når du gemmer filer, så skal de gemmes UTF-8 encoded.

Den her linie kan muligvis hjælpe dig i din XHTML <head>:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

Jeg har fornylig sat en server op, og Apache og MySQL blev specifikt sat op til UTF-8. MySQLs tegnsæt er som standard sat til latin1 swedish, hvis jeg ikke husker helt forkert!

Det vil sige at alle databaser/tabeller du opretter bliver oprettet med latin1, men mysql-serveren kan sættes op til at de bliver oprettet med UTF-8.
Avatar billede phliplip Nybegynder
22. december 2009 - 17:57 #2
Noget andet du muligvis kan få brug for er:

http://dk.php.net/manual/en/function.iconv.php
Avatar billede -kenner- Nybegynder
03. februar 2010 - 12:23 #3
tak for det, send svar.

Problemet var, at det program jeg skriver mit PHP i gemte dem som UTF og ikke ISO-8859-1.
Avatar billede phliplip Nybegynder
06. februar 2010 - 11:10 #4
Svar