Avatar billede lordsaxo Nybegynder
22. december 2009 - 17:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Integration af Postfix (oprettelse af mailkonti) med PHP

Hej allesammen.

Jeg sidder pt. og roder med eget-udviklet CMS i PHP, hvor jeg ønsker en integration med min mailserver, så mine kunder (på nemmeste og mest brugervenlige måde) kan oprette email adresser for deres eget domæne. Pt. kører serveren med Postfix og pt. bruges PostFixAdmin til at håndtere oprettelse af domæner, mail konti osv.

Der er et par krav, så jeg har tænkt på et par mulige løsninger. Først og fremmest snakker vi om et system på flere sprog (pt. er vi igang med oversættelse til 3. sprog), så det skal være muligt at få det på flere sprog. (pt. er det Dansk, Engelsk & Spansk)

Det ville være en klar fordel at brugerne kan oprette deres mail adresser direkte, når de er logget ind i CMS. Igen er her tale om et globalt system, så alle brugerne på samme server logger ind i et globalt system, der henter data fra en MySQL database.

Følgende er i mine overvejelser pt:
- Direkte integration af PostFixAdmin i iFrame inde i vores CMS. Positivt er at det er nemt at integrere, men er lidt mindre brugervenligt, og der er et problem mht. at skifte mellem sprog.
- Skifte til en anden mail server med anden integration. Pt. kender jeg ikke andre til Linux som kan konkurrere med Postfix.
- Udvikle egne PHP-funktioner, der kan oprette, redigere og slette brugerens mailkonti direkte fra CMS. Mest brugervenlige løsning, men vil koste os mere i udviklings- og integrationstid. Det virker umiddelbart lidt besværligt, men evt. nogle der har noget dokumentation et sted? (Har ikke kunne finde noget so far..)

Håber der er nogle som har erfaringer og kan give mig nogle råd til hvordan jeg løser dette problem. Det er vigtigt at der er fokus på, at det er så nemt for brugeren som muligt, da vores CMS kører efter KISS princippet.

På forhånd tak
Christian Jessen
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. december 2009 - 21:25 #1
PostFixAdmin er jo "bare" et php script, som smider de korrekte SQL queries mod din mysql.
Jeg formoder du på nuværende tidspunkt har sat din postfix op, så den kører mod en mysql.
Og dermed er det faktisk meget lidt kode der skal til, for at du kan integrere det direkte med dit CMS.
At integrere det via et iframe, er da en amatør løsning. :o)
Avatar billede lordsaxo Nybegynder
07. januar 2010 - 19:11 #2
Hej Jakobdo,

Jeg har rodet lidt med blot at smide nogle SQL queries mod mysql - men selvom jeg opretter de samme værdier som postfixadmin, kan jeg ikke få oprettet en mailbox. Jeg får en fejl med at der ikke kan oprettes forbindelse til IMAP serveren, når jeg forsøger at logge på webmail med den nye konto - men kontoen existerer i DB, præcis som hvis PostFixAdmin havde oprettet den..

Har du et sted man kan finde noget dokumentation om hvad PostFixAdmin helt præcist indsætter i databasen? Hvis det blot drejer som om at smide et par korrekte SQL queries er det jo ultra-simpelt (og perfekt til mit projekt), men det kræver lige at det også fungerer. ;-)
Avatar billede lordsaxo Nybegynder
07. januar 2010 - 19:29 #3
Gik på opdagelse i PostFixAdmin kildekoden, og fandt ud af at det eneste man sådan set skal gøre, efter at have oprettet en mailkonti, er at sende en e-mail - så vil postfix automatisk oprette foldere osv.

Håber det kan hjælpe andre, der leger lidt rundt med PostFix og PHP. :-) Tak for svaret Jakob, smid et svar hvis du vil have point, ellers nupper jeg dem lige selv.

Fortsat god dag
Christian
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. januar 2010 - 19:57 #4
Haha, ja, det med lige at sende en email til postkassen, kan godt drille.

Og du får et svar.
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. januar 2010 - 20:17 #5
Takker for point.
Avatar billede lordsaxo Nybegynder
07. januar 2010 - 21:28 #6
Det var så lidt.
Jeg havde sådan set bare overset det simple faktum, at man skal sende en mail til den nye adresse, for at aktivere denne. Efter at have fundet ud af det, er det jo fantastisk simpelt - man kan ikke andet end at elske PostFix nu. ;-)
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. januar 2010 - 21:32 #7
Nej, det spiller max, især når det er sat op til at køre mod en mysql. :o)