Avatar billede sakul Praktikant
27. december 2009 - 11:56 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Win Xp ødelagt

Hej Eksperter
Jeg har på et tidspunkt foræret min kæreste min laptop med xp pro på, nu har hun så været så uheldig at få noget virus på. Da der ikke var nboget virus scan på, henter jeg avast´s gratis og installere den. Derefter kører jeg en scan.. her finder den flere virus´s jeg vælger at fjerne dem, ved at slette dem, måske lidt dumt, for nu kan jeg ikke starte den op igen... Er der en metode hvordan jeg kan redde maskinen med det indhold den nu har???
Jeg har forsøgt at kære en reperation uden held..
På forhånd mange tak..
Mvh
Tommy
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2009 - 12:04 #1
Kør op i fejlsikret tilstand (tryk F8 hele tiden under opstart).
Vælg fejlsikret tilstand, og når den starter op, gå i start-programmer-tilbehør-systemværktøjer-systemgendannels. Vælg en dato et stykke tuilbage hvor computeren med 100 % sikkerhed virkede.
Avatar billede haverslev Novice
27. december 2009 - 12:06 #2
Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på " R " for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på, tast: 1        (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du nu:  chkdsk c: /p /r  (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter

Hvis ikke, så prøv en repair:
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;
2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)
3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. december 2009 - 13:55 #3
Hvis det andet glipper, så brænd en Live CD f.eks Poppy Linux,
og hent de data ud, du vil bevare, på en USB pen eller på CD.
Så kan du efterfølgende formatere partitionen og lægge en frisk
winXP ind.
http://puppylinux.org/main/index.php?file=Download%20Latest%20Release.htm
Avatar billede off-line Nybegynder
29. december 2009 - 18:58 #4
Afmelder tråden.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2009 - 19:17 #5
Gør jeg også. Tråden er død
Avatar billede haverslev Novice
30. december 2009 - 09:46 #6
Er da sikker på at skidtet er kommet op og køre :-)
Avatar billede sakul Praktikant
04. januar 2010 - 17:59 #7
nej nej nej den er ikke død ... kun den bærbare so far... er igang med at afprøve den sidste løsnings model...
Tommy
Avatar billede sakul Praktikant
04. januar 2010 - 18:32 #8
Hej Haverslev
Desværre virker det ikke .. ensnu... jeg har prøvet dit første forslag med chkdsk ... og har nu også prøvet det sidste med at gå forbi første del af konsollen, men her kan jeeg intet andet end formatere og installere nyt... ingen rep mulighed der...
Tak alle indtil videre
Tommy
Avatar billede haverslev Novice
06. januar 2010 - 20:38 #9
Hvad siger den i konsollen - tekst osv?
Avatar billede sakul Praktikant
08. januar 2010 - 15:37 #10
Hej Haverslev..
jeg giver op og geninstallere.... vile gerne have sluppet for det men gider ikke rode men tusind tak for indsatsen Haverslev gider ikke rode med det mere nu....
Tommy
Avatar billede HenrikAppel Nybegynder
09. januar 2010 - 00:38 #11
Ok nu har du formateret din computer..Har du så mistet noget vigtigt data! I tilfældet af JA så prøv at brug et program der kan genskabe tabt data, men husk at den data du finder skal gemmes på en anden harddisk. følgende programmer til dette findes her.
http://www.pcinspector.de/Default.htm?language=1 den er gratis
men det bedste til arbejdet er Getdata back men den koster penge men en demo findes her
http://www.runtime.org/data-recovery-software.htm
God fornøjelse med dette. Husk at det tager noget tid at genskabe.
Venlig hilsen
HenrikAppel
09. januar 2010 - 10:24 #12
<HenrikAppel>: Hvis man har formateret, geninstaleret, drivers, opdateringer, ServicePack1+2+3, opdateringer, flere opdateringer, drivers, Sikkerhedsprogram(mer), tilbehørsprogrammer, ... skal du ikke forvente at kunne grave noget brugbart frem igen...

<sakul> kunne jo bare have brugt #3 trixet først...