Avatar billede naturterapeuten Nybegynder
28. december 2009 - 14:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan håndteres kasserede varer?

Hvad gør jeg med varer, som har overskredet holdbarhed? Skal de "faktureres" til 0,- kr. eller er der en speciel konto, jeg kan bruge, så varelagerværdien reduceres?
Avatar billede uploadit Nybegynder
28. december 2009 - 20:03 #1
Hej

Du har helt ret, der skal oprettes en speciel konto, om hvad du kalder den er ikke det vigtigeste,bare et sigende navn.

Herefter krediterer du varelageret

Debit din nye konto. Husk det er varens indkøbspris du nedskriver med.
Avatar billede naturterapeuten Nybegynder
28. december 2009 - 20:40 #2
Hej

Tak for svaret, men i hvilken gruppe skal jeg oprette kontoen: Kasserede varer? Det er jo en udgift (tab) skal det så være som underkonto på Udgifter under vareforbrug?
Hvordan udtages varer til eget forbrug, de skal jo modregnes på "hævet privat".
Avatar billede uploadit Nybegynder
28. december 2009 - 21:06 #3
Det ville jeg placere under passiver.

Alternativt, hvis det sker sjældent, så kan man nøjes med at regulere lageret x1 årligt iforbindelse med lageroptællingen.
Avatar billede naturterapeuten Nybegynder
29. december 2009 - 17:14 #4
Hej

Måske pga af mit ringe kendskab til bogføring er det du skriver meget uforståeligt. Jeg arbejder med SS enterprise og bruger lagerstyring, så det er vigtigt at de varer, som jeg kasserer pga. udløbet holdbarhed også fjernes fra mine lagerlister. Derfor er det vigtigt for mig, at både lagerværdi og varestatus er korrekt.
Selvfølgelig kan jeg "bare" lave en lagerregulering, men så fremgår det ikke, om det varer jeg har smidt ud, selv brugt eller som er stjålet.
Til slut sidste del af min sidste kommentar: Hvordan udtages varer til eget forbrug, de skal jo modregnes på "hævet privat".
Avatar billede uploadit Nybegynder
29. december 2009 - 17:29 #5
For at starte med det sidste, det er helt korrekt at varer udtaget til privat, modregnes på hævet privat.

Ang. Lageret, det handler om hvordan du har lavet bogføringen indtil nu.

Lager primo ( og div varekøb)
-lager salg
-udtaget til privat
- svind = Din aktuelle beholdning.

Mange laver kun lager status x1 årligt, og så tilføjer på en note hvor stort svindet har været, evt tager et billede.

Salget og det der eer udtaget til privat fremgår af bogføringen.

Håber det var mere forståeligt svar.
Avatar billede naturterapeuten Nybegynder
03. januar 2010 - 13:38 #6
Tak for hjælpen, jeg er bare lidt langsom i forståelsen.