Avatar billede confuseddude Nybegynder
01. januar 2010 - 15:44 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvordan pokker finder man højden af en Cylinder?

Jeg vil lægge hårdt ud med at informere evt. læsere om jeg virkelig ikke - rent matematisk - er den hurtigste knallert på havnen.
Jeg går i 10. og har fået en opgave der hedder "Find højden af Dirham"

Dirham er en møntfod er blev brugt i vikingetiden, og som opgaven beskriver:
"dirham er en sølvmønt som vejer 3g og er 2,5 cm i diameter.
sølv har massefylden 10,5"

Udfra disse oplysninger skal jeg finde rumfang og højde.

Så hvis der er nogle matematikgenier herinde, der gerne vil give en hånd, vil jeg være lykkelig!

Vh.
Mads Mol
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2010 - 15:51 #1
saa vidt jeg kan se:

vaegt = massefylde * rumfang
rumfang = radius*radius*pi*hoejde

=>

vaegt/massefylde = (diameter/2)*(diameter/2)*pi*hoejde

=>
hoejde = vaegt/(massefylde*(diameter/2)*(diameter/2)*pi)
Avatar billede confuseddude Nybegynder
01. januar 2010 - 16:07 #2
Har nu prøvet at følge det du har skrevet, men forstår ikke resultaterne.

Hvis jeg skal gøre som du siger må det jo se ud således:

højde=3/(10,5*(2,5/2)*(2,5/2)*pi)

den udregning giver 0,058 - og det giver da absolut ingen mening?

jeg er ked af det, men jeg tror forklarings niveauet skal ligge noget lavere før jeg kan følge med :(
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2010 - 16:20 #3
Hvilken enhed har massefylden?

  // Steeven
Avatar billede vejmand Juniormester
01. januar 2010 - 16:29 #4
Ca. 6 m/m ser rigtig ud.......og giver absolut mening.  :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
01. januar 2010 - 16:33 #5
Sorry, ca. 0,6 m/m
01. januar 2010 - 16:43 #6
confusedudde, alle enhederne er i gram/cm/cm2/cm3, saa den beregnede hoejde er i cm.  Hvorfor giver 0/058 cm absolut ingen mening.
01. januar 2010 - 16:44 #7
Jeg havde ikke set vejmand's indlaeg da jeg skoed mit af.
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2010 - 16:53 #8
Prøv om ikke det her hjælper på forståelsen...

Lad os først få et overblik:

Vægt: m = 3g
Diameter: d = 2,5cm
Massefylde: mf = 10,5 g/cm³

Rumfang: V
Højde: h
Radius: r

Nu tager vi det trin for trin...

Vi skal bruge denne formel for massefylde:
mf = m / V

Du kender både massefylden mf og vægten m, og så er det en smal sag at finde den sidste ukendte, nemlig rumfanget V, som du skal have fat i:

mf = m / V  <=>
V * mf = m  <=>
V = m / mf

Her indsætter du dine tal og udregner rumfanget V.

For at finde højden h skal du have fat i en formel, hvor højden indgår. Din sølvmønt er en cylinder, så vi har denne formel:

V = pi * r² * h

Radius r er det halve af diameteren, som vi kender:
r = d/2
Du kender rumfang V og har nu et udtryk for radius, så tilbage har vi kun højden h, som skal findes:

V = pi * r² * h  <=>
V = pi * (d/2)² * h  <=>
V / (pi * (d/2)²) = h

Igen indsætter du blot dine tal og udregner højden. Simpelt, hva... Hvis du ikke forstår alle trin, så sig til.

  // Steeven
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2010 - 00:13 #9
Tallene er gode nok. Hvis der er et problem med resultatet skyldes det input.
Avatar billede confuseddude Nybegynder
02. januar 2010 - 14:53 #10
tusind tak (: .. opgaven er klaret :D .. godt nytår til jer alle (:
Avatar billede vejmand Juniormester
02. januar 2010 - 15:09 #11
Også godt nytår herfra.  :-)

Så mangler vi lige at arne_v sender et "Svar" du kan acceptere, så er spørgsmålet lukket.  :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2010 - 18:35 #12
nu er det jo lige spørgsmålet om hvorvidt det var mit svar som skubbede i den rigtige retning

men her et et svar just in case
Avatar billede Nannabanana26 Nybegynder
06. januar 2010 - 08:22 #13
Det er ihvert fald den rigtig formel den her.
07. januar 2010 - 22:14 #14
confuseduddude, du stillede et spoergsmaal og lovede 30 points for et svar.  Du fik et svar som du anerkendte som korrekt og nyttigt.  Jeg vil opfordre dig til nu at acceptere svaret.  Derved demonstrerer du at du staar ved hvad du lovede hvilket vil motivere eksperten's medlemmer til at svare paa fremtidige spoergsmaal.  Yderligere vil det have den virkning at spoergsmaalet ikke laengere staar som aabent i min liste af indlaeg.
Avatar billede Beis1994 Nybegynder
10. januar 2012 - 20:51 #15
Hej Jeg ville lige høre om 0,058 er det rigtig svar og om det er i CM?? :I