Avatar billede peter-randers Praktikant
03. januar 2010 - 20:56 Der er 18 kommentarer

Hvordan tilgår jeg min NAS (MyBookWorld) udefra

Hej alle.

Jeg er ved at opsætte en harddisk med indbygget netkort (NAS)
Men hvordan tilgår jeg den udefra (altså fra internettet)

Jeg har indtil nu gjort følgende:

harddisken er nu opsat (MyBookWorld hedder den)
3 pcer kan på det interne net se den mappe struktur der ligger på den.
Der er nu en fast ip.
port 20,21 og 22 er nu forwardet til den statiske ip som harddisken har.
Jeg kan pinge den udefra.
Når jeg skriver den statiske ip i enten browser eller stifinder udefra, får jeg adgang til det managment software der ligger på harddisken. (jeg skal selvfølgelig bruge adgangskoder for at bruge det).

Men, men hvordan får jeg adgang til selve filstrukturen?
På det interne net (de 3 pcer) har jeg blot mappet et drev så jeg har fået et z drev der peger på filstrukturen, så internt er der fuld adgang som der også skal være.

Altså hvordan får jeg samme funktionalitet når jeg er udenfor nettet, altså et helt tredje sted.

Jeg skulle meget gerne "stifinderagtigt" kunne tilgå de filer der ligger på harddisken, men altså tilgå dem udefra (indenfra fungerer det jo)

Nogen der har de sidste guldkorn jeg mangler?
På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede smartebenny Nybegynder
04. januar 2010 - 13:36 #1
Du kan gøre det via en broswer.
Hvor du i adresse felter skriver:
ftp://brugernavn:adgangskode@wanipadresse
Du kan også bruge dyndns, hvis du ikke vil huske alt det der.

Eller via et FTP program a.la. Filezilla eller Total Commander.
Bruger selv Filezilla.

Husk at inden da, skal du have opretttet en bruger mv. i din NAS om det ikke allrede er gjort.
Avatar billede peter-randers Praktikant
04. januar 2010 - 18:35 #2
Hej Benny og tak for dit hurtige indlæg.

Ok jeg har oprettet en bruger med tilhørende password og givet fuld rettighed. Det har jeg gjort i management værktøjet til nas

Men når jeg skriver det du foreslår i adressefeltet i internet explore (browseren) så fjerne den alt i adresselinien undtagen ftp://ipnr.

Og siden kan ikke vises skriver den.

Jeg skal lige være sikker på at jeg har forstået det korrekt.

Mener du at jeg rent bogstaveligt skal skrive et @?
Jeg formoder du mener harddiskens faste ip (den offentlige) når du skriver wanipadresse?

Eksempel:
Hvis brugernavn er ole, password er 21jbdl4 og den offentlige ip er 80.129.42.111 (tænkt eksempel)

I så tilfælde skal jeg skrive (i f.eks. internet explore)
ftp://ole:21jbd14@80.129.42.111

Er det korrekt forstået?

Når jeg bruger navn og password, som i ovenstående eksempel, så fjerne browseren alt bortset fra ftp://80.129.42.111 og siden kan ikke vises.

Skal jeg ikke henvise til den mappe som jeg har oprettet og givet fuld rettighed til?

Eller hvad er det lige jeg mangler.

Indtil nu tak for hjælpen
Peter
Avatar billede justrace Novice
05. januar 2010 - 00:05 #3
Eksemplet er korrekt forstået,
Det er også korrekt at den fjerner dit bruger)PW. Det er da ret praktisk det ikke står der og lyser nysgerrige i øjnene, ikke?

Du kan IKKE tilgå den "udefra" fra din egen adresse, da din router sikkert ikke understøtter loopback eller hvad det nu er det hedder.

Få en anden til at prøve.
(Lav en testbruger så du er fri for at ændre dit eget login)
Avatar billede justrace Novice
05. januar 2010 - 00:09 #4
Glemte lige at de WD My Book ikke er ret gode til ftp-adgang. :(
Avatar billede peter-randers Praktikant
05. januar 2010 - 01:42 #5
Hej og tak for indlægget.

Jamen jeg sidder jo netop ude, altså på en helt anden fysisk adresse, flere kilometer fra der hvor nas står.

Så hvad er det jeg konkret skal gøre (skrive i browser, stifinder osv) for se filsystemet på nas.

Der hvor jeg prøver fra er på et helt andet net, det har slet ikke noget at gøre med det net hvor nas står.

Ideen er netop at jeg skulle kunne tilgå den om jeg så sad på biblioteket eller lign.

Jeg håber i har oplysninger nok til at hjælpe mig, ellers så skriv hvilke oplysninger i mangler.

Indtil nu, endnu engang tak for hjælpen
Peter
Avatar billede justrace Novice
05. januar 2010 - 06:27 #6
Normalt bruger man noget der hedder "mio-net" til WD My Book World" så tror det må være det der er løsningen.
Men for pokker en omstændig løsning de der har fået skruet sammen. Tror såmænd intentionen har været god nok, men syntes ikke om den.
Brugte det for et par år siden, og da var hastigheden så langsom det var hurtigere at få en gammel dame på cykel til at hente filerne med en gammeldags floppy-disk, og fræse flere gange frem og tilbage. :)

Prøv evt. at forwarde port 80, og se om du kan komme til dens opsætning. Gøres ved bare at skrive din IP i browseren.

Du kan jo også lige starte med at prøve at skrive ftp://din-ip/
og se hvad der sker.
Avatar billede justrace Novice
05. januar 2010 - 06:31 #7
Husk lige at det med port 80 kun er meget midlertidig, da det er en skidt løsning at have åben for den.

Ellers kan du nok regne med at en ukrainer eller lign. har lavet din opsætning om, og fyldt din NAS med temmelig lidt påklædte damer. :)

Nå ja, og så en lille smule virus.
Avatar billede smartebenny Nybegynder
05. januar 2010 - 11:49 #8
Specielt om det er din rigtige IP adresse.
Du skal aldrig give din IP til nogen. Det sku værre end at give sit tlf. nr. til alle og enhver.
Avatar billede justrace Novice
05. januar 2010 - 11:53 #9
IP-en er da ligegyldig, hvordan skulle vi ellers få mail og i det hele taget komme på nettet?
Avatar billede peter-randers Praktikant
06. januar 2010 - 13:38 #10
Hehe, ja du har nok ret.

Det med afklæde damer prøvede jeg for nogle år siden da nogle havde lavet et ftp site med navnet "sprions" videoer eller sådan noget lignende på en filserver der var åben.

Men jeg kan ikke rigtig se hvad der i den nuværende konkrete situation forhindrer en ftp adgang så jeg kan se filsturkturen!

Jeg kan pinge den
Jeg kan starte management værktøjet op på den blot ved at skrive ip nr i browseren
Altsammen udefra (altså fra en helt anden fysisk lokation)

Jeg bruger fremgangs måden ftp://ole:21jbd14@80.129.42.111
Selvfølgelig med korret brugernavn, password og ip nr (ovenstående er kun et eksempel)

Hvor kan det være at "kæden hopper af"?
Det burde ikke være nødvendigt at bruge mio programmet (der er iøvrigt kommet en nyere version)
Vil helst undgå dette da det som du selv nævner ikke er ret godt.

Er der nogen der har gode råd til hvad jeg skal prøve??
Måske nogle der har erfaring med MyBookWorld (det hedder enheden som er fra Western Digital) og hvad har i gjort for at få adgang?

Alle gode råd modtages med taknemlighed.

Skal jeg evt. indkludere navnet på datamappen som jeg har givet brugeren (oprettet i nas enheden)fuld adgang til? eller hvad med
navnet på selve nas enheden skal det evt. inkluderes i adresselinien? i ftp programmet eller browseren?

Sneelig hilsen (landet er dækket af sne lige nu) hehe smukt.
Peter
Avatar billede justrace Novice
06. januar 2010 - 17:08 #11
Hvordab gik det med ftp://IP-adresse/ ?
Avatar billede peter-randers Praktikant
06. januar 2010 - 17:26 #12
Som jeg skriver ovenfor

Når jeg skriver den statiske ip i enten browser eller stifinder udefra, får jeg adgang til det managment software der ligger på harddisken. (jeg skal selvfølgelig bruge adgangskoder for at bruge det).

Så der er jo forbindelse til "dyret" et eller andet sted, men der er jo adgangen til filstrukturen jeg behøver.

Hyggelig hilsen
Peter
Avatar billede justrace Novice
06. januar 2010 - 17:37 #13
Jo, men jeg skrev jo at du skal skrive ftp:// foran ip'en.

Ellers laver IE den bare om til alm. port 80 med http://  og det kan ikke bruges til en disse. :)
Avatar billede peter-randers Praktikant
07. januar 2010 - 11:16 #14
Ja jeg har skrevet ftp foran.

Du har helt ret. Når jeg skriver ftp foran så kan explorer ikke vise siden.

I Filezila viser den ingenting.

Så det ser ud som om der nope ftp adgang er.

Kunne det tænkes at tdc (som står for routeren der hvor nas står) ikke har åbnet for ftp adgang (altså ikke forwardet port 21 til nas ip)

Eller at man på selve nas skal slå ftp til et eller andet sted
I så fald må det være i mio softwaren. I det management værktøj jeg kan starte op (via browseren) ligger der intet vedr. ftp

Jeg bliver nok nød til at hente den nye version af mio softwaren. Nogen der ved hvor den kan downloades?

Øv jeg havde håbet at kunne klare det uden
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2010 - 17:23 #15
Jeg mener heller ikke WDMBW understøtter direkte ftp-adgang. :)

Det kan da godt være tdc der sidder og sover, men tror det nu ikke. :(

http://www.mionet.com/download/
Avatar billede justrace Novice
07. januar 2010 - 17:26 #16
Glemte lige en anden mulighed:

Køb en ny NAS, og brug WD'en til backup.
Avatar billede peter-randers Praktikant
08. januar 2010 - 10:31 #17
Øhhh.

Hvis den ikke understøtter ftp, er alt det vi har forsøgt indtil nu, så ikke dømt til undergang på forhånd.

Skal der så ikke tages fat et helt andet sted??

Hvis den ikke direkte understøtter ftp adgang, hvad skal man så gøre for at få den til at gøre det, altså indirekte?

Skal man ind et sted og slå det til, opsætte noget eller hvad?

Nogen forslag?

trætte hilsner
Peter
Avatar billede justrace Novice
08. januar 2010 - 10:49 #18
Tror nu ellers jeg har gjort opmærksom på bøvl med ftp-adgang til den.

Mionet er løsningen, eller gør som foreslået med en ny og WD til backup.