Avatar billede RAO Nybegynder
06. januar 2010 - 15:31 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Virus forhindrer login!

Jeg har fået virussen "Worm.Win32.Netsky", som jeg selv igennem to uger har forsøgt at bekæmpe ved gentagne gange at køre scanning med mit Eset-antivirusprogram, som også fandt og slettede flere filer. I går skete der for første gang det, at også Windows reagerede og navngav min virus. I et nyt forsøg på at slette inficerede filer, kørte jeg igen Eset. Den slettede flere filer, men angav efter afsluttet scanning, at jeg skulle genstarte for at kunne slette de sidste inficerede filer. Ved genstarten skete der nu det, at mit brugernavn dukkede op (jeg deler ikke computeren med nogen, og login foregår normalt automatisk). Da jeg klikkede herpå for at foretage login, skrev/skriver den (efter hukommelsen) "indlæser indstillinger" og kort herefter "logger af". Så nu kan jeg slet ikke logge på!

Er der noget at gøre for mig? - og/eller for en fagmand?
Jeg har back up af væsentlige dokumenter m.m., men kan alt forventes tabt?
Og hvem går man i så fald til, for at holde prisen i et rimeligt leje OG kunne få den retur i nogenlunde tid til fortsat arbejde med mit speciale:(!!

På forhånd MANGE tak for AL hjælp!
Avatar billede b-and Novice
06. januar 2010 - 15:53 #1
Hent CCleaner her:
http://www.filehippo.com/download_ccleaner/

Installer CCleaner, og fjerne fluebenet udfor Yahoo Toolbar - ingen grund til at få det skrammel på.
Start > Fjern fluebenet i cookies.
Klik på kør Cleaner og lad den fjerne hvad den finder i både Windows og Programmer.  Kør et par gange eller til der ikke er mere og komme efter.
Klik så på Register ovre i venstre side (den blå terning), klik på Skan efter problemer, når den er færdig, klik på Udbedre valgte problemer, lav evt. en backup af registreringsdatabasen, klik så på udbedre alle valgte problemer.  Kør et par gange, eller til der ikke er mere og komme efter.
Klik på OK, klik på Luk når den er færdig.
Genstart.

-ooOoo-

Hent Malwarebytes Anti-Malware > http://www.spywarefri.dk/downloads1/mbam-setup.exe < og tryk på Kør

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig.  Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde.  Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).

Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.

OBS!!  Ovenstående scanning skal foretages som enkelt scanning for samtlige brugere på maskinen - det vil sige, at der skal logges ind på hver enkelt bruger og køres en scanning…

Kopier indholdet herind sammen med en frisk HJT-log, som du først laver efter Malwarebytes er kørt, og en genstart.

-ooOoo-

1. Hent nyeste version af HijackThis ned til skrivebordet.

2. Dobbeltklik på installationsfilen, og følg installationsvejledningen.

3. Dobbeltklik på det nye HijackThis ikon på skrivebordet.

4. På menuen der kommer op, klikker du på: Do a systemscan and save a logfile.

5. Efter et kort øjeblik åbner en logfil i notesblok, kopier teksten herind.

6. Hvis du ikke selv vælger at gemme loggen på skrivebordet, bliver den automatisk gemt på destinationen: C:/Programmer/hijackthis.log hvor du senere kan finde den.

http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe

OBS!!  Da renseprogrammer af mange sikkerhedsprogrammet vil blive opfattet som infektioner - er det en god idé at afbryde sikkerhedsprogrammerne under installation og scanninger…

Jeg er ikke hjemme mere i aften - så der er en anden der må ta' over ved logs!!
Avatar billede RAO Nybegynder
06. januar 2010 - 16:27 #2
Er det et "copy-pastet" svar til ALLE virus-probblemer!?? MIT problem er jo bl.a., at jeg SLET IKKE kan logge på. Dermed kan jeg jo så heller ikke downloade diverse programmer!
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2010 - 16:56 #3
Kan du logge på i fejlsikret tilstand? Kan jo være windows er blevet beskadiget efter at antivirus programmet har været der.
Hvilket styresystem kører du?
Har du cd til computeren eller recovery?
Avatar billede RAO Nybegynder
06. januar 2010 - 17:47 #4
Jeg måtte lige Google mig frem til betydningen af "fejlsikret tilstand". Det vil jeg forsøge at bruge, når jeg igen sent i aften er hjemme ved min egen computer. Jeg anvender XP.
Jeg har ekstern harddisk til back up, men har derudover også anvendt gendannelsespunkter under systemværktøjer, hvis det er det, du mener med recovery (og spørgsmålet)!?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2010 - 18:03 #5
Ja det er nemlig systemgendannelse du skal forsøge, for at få computeren op igen. Problem med virus har du måske stadig. De er her du skal ind og køre de værktøjer som b-and henvise til.
Recovery er hvis der ligger en partition på din harddisk med Windows du kan gendanne fra. Du har ikke orginal cd?
Avatar billede RAO Nybegynder
06. januar 2010 - 18:14 #6
Det vil jeg gøre, HVIS fejlsikret tilstand lykkes.
Jeg har en parteret harddisk. Men har ikke original Windows.

Jeg skriver igen i morgen, når jeg har haft mulighed for at undersøge, om det kan lykkes.
Avatar billede b-and Novice
06. januar 2010 - 19:54 #7
Ja det er rigtigt at mit svar er standart svar tilo den type tråde.

Nu kan du jo skrive herind det indikere at du har netadgang - så ville jeg hente det foreslåede ned på den raske maskine og kopierer linkene over på den syge maskine ved hjælp af en USB nøgle…

Jeg sidder her ganske gratis og forsøger at hjælpe dig - så slå lige koldt vand i blodet INDEN DU SKRIVER MED STORT!!!
Avatar billede RAO Nybegynder
07. januar 2010 - 11:51 #8
Allerførst TAK (med STORT:)!) til jer begge to for at bruge tid på at hjælpe mig. Det skal der ikke være tvivl om, at jeg værdsætter højt!
Jeg har her til morgen på min egen computer forsøgt alle de forskellige muligheder for at starte op i fejlsikret tilstand. Forgæves! Når Windows starter op, beder den mig om login, og derfra kommer jeg ikke videre. Så jeg er ude af stand til at foretage mig noget som helst på den.
Min netadgang her er fra Syddansk Universitet, hvor jeg har min daglige gang.
Jeg får en kammerat på besøg i aften, der i telefonen mente en formatering af C-drevet og geninstallation af Windows var påkrævet.
Hvis nogen ved noget om mulig genetablering af data (af det der trods alt ligger på C-drevet udover Windows) eller har andre sidste løsningsforslag før en mulig formatering, vil jeg gerne høre det.
På forhånd MANGE MANGE TAK:)!!
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2010 - 12:19 #9
Med denne skulle du kunne tage backup af dine filer http://bjergs.net/puppy_live.htmlr:

Har dog ikke selv prøvet den. Men er omtalt flere gange her på sitet.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2010 - 12:20 #10
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2010 - 12:21 #11
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2010 - 22:35 #12
Hvad skete med denne her??
Avatar billede gunfar Nybegynder
28. januar 2010 - 23:52 #13
læser med
Avatar billede gunfar Nybegynder
28. januar 2010 - 23:56 #14
har selv haft et problem omkring opstart af comp
ved ik om dette hjælper dig på vej

især svar nr 13

http://www.eksperten.dk/spm/896193
Avatar billede RAO Nybegynder
29. januar 2010 - 09:05 #15
Der skete det, at januar var fyldt med eksamener! Tak for på mindelsen 220661. Jeg havde det på to-do-listen.

Jeg måtte opgive at få almindelig adgang til mine drev, men min kammerat fik bootet min computer og taget backup med et program, der hed "Paragon Hard Disk Manager 2009 Pro". Så det lykkedes mig at få gemt mine data på ekstern harddisk, før vi lavede en formatering af såvel mit C- som D-drev.

Vil du ikke sende mig et "svar" 220661, så jeg kan få givet dig pointene for din hjælp:)!?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. februar 2010 - 17:45 #16
Svar kommer her lidt forsinket sorry.