Avatar billede puno Nybegynder
08. januar 2010 - 20:54 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

programmering hvor skal jeg starte??

hej alle eksperter.

jeg vil gerne være programmør men ved ikke helt hvor jeg skal starte der er så mange muligheder og forskellige sprog at det er svært at finde ud af hvad for et sprog man skal starte med??

også vedrørende uddannelse hvad skal man vælge går i 9. nu og regner med at tage HTX bagefter men hvad skal man så efter det?? (it-uni??)

tak på forhånd
Avatar billede arne_v Ekspert
08. januar 2010 - 21:01 #1
Foerst en gymnasial uddannelse med hoejt niveau i matematik. Saa en videregaaende uddannelse datalog eller ingenioer/oekonom med stort indhold af IT.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. januar 2010 - 21:05 #2
Hvis du vil have en karriere i IT kommer du til at laere mange forskellige sprog.

Som foerste sprog vil jeg anbefale noget objektorienteret som ikke er alt for svaert.

Det kunne vaere Java.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. januar 2010 - 21:06 #3
http://www.eksperten.dk/guide/251 har lidt yderligere betragtninger
Avatar billede puno Nybegynder
08. januar 2010 - 21:12 #4
ja regnede med htx med hverfald matematik på a da det også er det fag jeg er best til.

datalog eller ingenør/økonom??
hvad skal men vælge til hvad

#2 ved godt det med at jeg kommer til at skal lære mange sprog men problemet er hvad man skal starte med. så vil kikke lidt på jave og se hvad det er. men er der andre man kunne overveje til at starte med?? har kikket "lidt" på fx. python og html.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. januar 2010 - 21:25 #5
HTML er ikke programmering.

Python er programmering, men vil du igang med en IT karriere, saa leder du ikke det nemmeste sprog men det sprog som du vil laere mest af. Du vil laere noget af at skulle erklaere dine typer.
Avatar billede puno Nybegynder
08. januar 2010 - 21:31 #6
okay så jeg er ikke på vej ud i vildmarken. hvis jeg begynder at lære java nu som en start??
Avatar billede puno Nybegynder
08. januar 2010 - 21:37 #7
og det kan jeg vel også bruge til noget når jeg skal til at lære andre sprog.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. januar 2010 - 21:38 #8
Ja.

Du vil nemt kunne laere C#, PHP eller Python efter at have laert Java.
Avatar billede puno Nybegynder
08. januar 2010 - 21:43 #9
okay takker mange gange så vil jeg begynde på at lære det.
såre lig et svar så får du point
har du evt. nogle gode råd/nogel man skal tage hensyn til??
Avatar billede arne_v Ekspert
08. januar 2010 - 21:52 #10
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
08. januar 2010 - 21:54 #11
Du skal goere dig klart at det tager tid at blive god til at programmere.

Med hensyn til det konkrete skrev jeg engang foelgende:
  http://www.eksperten.dk/guide/717
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2010 - 00:08 #12
Omkring uddannelse vil jeg ikke anbefale at tage en uddannelse som datalog. Uddannelse er af mange af mine venner med it-uddannelser blevet nedgjort, simpelthen fordi lærerne på uddannelserne oftest er "æld gamle", rent teknologisk, og lærer deres elever at skrive COBOL og, hvis det går højt, C, hvilket ikke kan betragtes som helt moderne sprog.
En uddannelse som f.eks. Softwareudvikling (bachelor) eller Softwareudvikling- og teknologi (kandidat) har jeg til gengæld kun hørt rosende ord om.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2010 - 01:08 #13
Jeg har mødt en del dataloger gennem tiden. Det er absolut ikke mit indtryk at der undervises meget i COBOL på datalogi. Snarere en af Pascal, Lisp, OCAML eller Haskell lidt afhængig af årgangen (plus evt. nogle af de mere gængse sprog, hvilket godt kunne inkludere lidt C).
Avatar billede puno Nybegynder
10. januar 2010 - 16:39 #14
ja regnede også med Softwareudvikling (bachelor)

ja ved godt at det kommer til at tage langgg tid men et sted skal man starte.