Avatar billede confuseddude Nybegynder
10. januar 2010 - 13:52 Der er 6 kommentarer

Funktionsforskrift?

Hej alle.

Jeg er igang med en matematik opgave, og indtil videre det faktisk gået udemærket. Jeg er dog nu kommet til en opgave jeg har lidt problemer med at forstå - det handler om en rektangel der bliver "delt" af en streg. Opgaven lyder således:

" Delelinjen "l" gobelin 1 deler rektanglet ABCD i en trekandt og et trapez. Linjen "l" har ligningen:

y=-1,25x+5

Indtegn linjen l i koordinatsystemet på svararket. "

her kommer mit spørgsmål - den ligning der er beskrevet, hvordan skal den aflæses og forstås ? Jeg forstår den altså ikke :(
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. januar 2010 - 14:06 #1
De +5 betyder at linien krydser y aksen ved +5

De 1,25 er hældningskvotienten på linien, og hvis x=4, så er y=10.

Nu kan du tegne en streg som går gennem skæringen med y aksen og gennem punktet (4,10)
Avatar billede confuseddude Nybegynder
10. januar 2010 - 14:09 #2
Skide godt :D .. tusind tak for det :)
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2010 - 14:26 #3
Nej, det er forkert...

Forskriften hedder:
y=-1,25x+5

@Confuseddude > Hældningskoefficienten er negativ. Du har lavet en regnefejl.

Når du indsætter x=4 i ligningen, får du ikke y=10 men derimod følgende:

y=-1,25x+5  =>
y=-1,25*4+5  =>
y=-5+5  =>
y=0

Punktet her bliver ikke (4,10) men derimod (4,0).

  // Steeven
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. januar 2010 - 15:09 #4
Ja jeg havde ikke set denne lille vandrette streg foran 1,25, så det er korrrekt at stregen går gennem 5 på y aksen og 4 på x aksen.
Avatar billede confuseddude Nybegynder
10. januar 2010 - 23:44 #5
Fejlen er rettet i opgaven :) tak for det guy's ..
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2010 - 13:48 #6
Da opgaven er løst er det måske tid at få spørgsmålet endeligt lukket?
Pointene bør tilgå Dragonknight.